تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
14

مشکلات VAR برای ورود به ایران

  • کد خبر : 123168
  • 27 مرداد 1400 - 22:37
مشکلات VAR برای ورود به ایران
شرکتی که مسئولیت نصب VAR به آن داده می‌شود با اختیاراتی که پیدا می‌کند این توانایی را پیدا می‌کند به‌ صورت کامل ورزشگاه را رصد کند.

جمهوریت : استفاده از تکنولوژی VAR در ایران بسیار دشوار است و در شرایط کنونی تنها در بازی‌های ملی می‌توان امیدوار به استفاده از چنین سیستمی برای کمک به تیم داوری بود.

هومن افاضلی، کارشناس فوتبال، در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: «یکــی از موارد مهمــی که اجازه نداده تا به امروز از سیستم VAR در داخل ایران استفاده شــود تحریم‌های ایران برای منع ورود دوربین‌های مربوط به این تکنولوژی است. این دوربین‌ها به واسطه کیفیت بالای خود قابلیت استفاده در پهپاد را هم دارند و ورود آنها با وجود تحریم‌ها بسیار سخت است چون شرکت‌های بین‌المللی با مشکلاتی برای عرضه و پشتیبانی مواجه می‌شوند و موانع زیادی برای فروش محصولات خود به ایران دارند. شرکتی که مسئولیت نصب VAR به آن داده می‌شود با اختیاراتی که پیدا می‌کند این توانایی را پیدا می‌کند به‌ صورت کامل ورزشگاه را رصد کند. پیش از این برای آنالیز و دیتا در بازی‌های لیگ‌ برتر فوتبال قصد همکاری با شرکت‌های خارجی را داشتیم اما چون بحث امنیتی وجود داشت و سرور این شرکت‌ها در داخل کشور نبود، با این تصمیم مخالفت شد چون امکان استفاده ابزاری وجود داشت.

با وجود این دو موضوعی که به آنها اشاره کردم استفاده از تکنولوژی VAR در ایران بسیار دشوار است و در شرایط کنونی تنها در بازی‌های ملی می‌توان امیدوار به استفاده از چنین سیستمی برای کمک به تیم داوری بود. احتمال آن که شرکتی دانش‌بنیان در ایران بتواند VAR را تولید کند و قابل رقابت با شرکت‌های مد نظر فیفا باشد، باز هم نمی‌توان از فیفا برای شرکت داخلی مجوز گرفت حتی اگر تحت لیسانس یکی از این شرکت‌ها باشد؛ شرکت‌هایی که از فیفا مجوز VAR دریافت کنند حامی مالی فدراسیون جهانی فوتبال به‌ شمار می‌روند و فعالیت‌هایی در این زمینه دارند که مانع از آن می‌شود فیفا به کشوری اجازه استفاده از VAR توسط شرکتی داخلی دهد. برای دیدارهای انتخابی جام‌ جهانی هم در صورت موافقت با مدل قابل جابه‌جایی VAR قطعا به‌ گونه‌ای خواهد بود که فیلم‌ها با نظارت داخلی پخش زنده را به‌ همراه داشته باشد.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=123168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰