تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12

سالمندان واکسینه شدند و جوان ترها کرونا می گیرند/ بازگشایی مدارس منطقی نیست

  • کد خبر : 125956
  • 20 شهریور 1400 - 10:39
سالمندان واکسینه شدند و جوان ترها کرونا می گیرند/ بازگشایی مدارس منطقی نیست
کشورهایی که از نظر زمانی متفاوت هستند و بازگشایی مدارس را آغاز کردند تا حدودی درحال مشاهده اپیدمی در کودکان هستند و به نظرم تصمیم‌گیری برای بازگشایی حضوری مدارس زود است و باید صبر کنیم واکسیناسیون بیشتر گسترش یابد.

جمهوریت : معاون درمان بیمارستان بهارلو با اشاره به شیب ثابت و اندکی نزولی آمارهای کرونایی، گفت: با افزایش واکسیناسیون احتمال بروز پیک بعدی به تاخیر می‌افتد؛ اما موردی که الان شاهد هستیم کاهش سن درگیری افراد با کرونا است که این نشان دهنده تاثیر واکسیناسیون در سنین بالا است.

دکتر بهنام بهنوش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه چند روزی است که در وضعیت تقریبا ثابت کرونا قرار گرفتیم، گفت: از این رو هنوز در پیک پنجم قرار داریم و حتی می‌توان گفت در مرکز ما حدودا ۵ درصد مراجعین نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است؛ ولی این روند کاهشی شیب بسیار کمی دارد و نمی‌توان گفت از پیک پنجم عبور کردیم ولی حدودا یک هفته است که میزان مراجعین ثابت است‌. حدودا ۱۲۰ تا ۱۴۰ مراجعه جدید روزانه داریم که از این تعداد حدود ۲۵ نفر بستری می‌شوند.

وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از مراجعین هم در بخش بستری موقت هستند که روزانه دارو دریافت می‌کنند و مرخص می‌شوند. واگیرداری و سرعت پیشرفت بیماری در نوع دلتای کرونا بیشتر است و می‌توان گفت اگر یک نفر در یک خانه بیمار شود، سایر اعضای خانه هم مبتلا خواهند شد؛ درحالی که اگر در پیک‌های قبلی با سایر جهش‌ها فرد بیمار در یک اتاق ایزوله می‌شد این امکان وجود داشت که بقیه بیمار نشوند، ولی جهش دلتا خیلی راحت منتقل می‌شود. بعضا بیمارانی را می‌بینیم که سرعت پیشرفت بیماری در آنها بالا است؛ مثلا امروز در سی‌تی اسکن درگیری ریه ۳۰ درصد نشان داده می‌شود و دو روز بعد درگیری ریه به ۷۰ درصد می‌رسد.

وی درباره پیش بینی از شرایط بیماری در روزهای آتی، اظهار کرد: با توجه به سفرهای صورت گرفته در مدت اخیر و تجمعات شکل گرفته این احتمال وجود دارد که وارد پیک ششم بیماری شویم بخصوص حالا که خطر جهش لامبدا در نزدیکی ما است. البته امیدواریم پیک ششم فعلا رخ ندهد چون پرسنل درمانی ما واقعا خسته هستند و نیاز به استراحت دارند.

او با اشاره به سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور، تصریح کرد: با افزایش واکسیناسیون احتمال بروز پیک بعدی به تاخیر می‌افتد. موردی که الان شاهد هستیم کاهش سن درگیری افراد با کرونا است که این نشان دهنده تاثیر واکسیناسیون در سنین بالا است.

وی درخصوص بازگشایی مدارس نیز اظهار کرد: کشورهایی که از نظر زمانی متفاوت هستند و بازگشایی مدارس را آغاز کردند تا حدودی درحال مشاهده اپیدمی در کودکان هستند و به نظرم تصمیم‌گیری برای بازگشایی حضوری مدارس زود است و باید صبر کنیم واکسیناسیون بیشتر گسترش یابد.

معاون درمان بیمارستان بهارلو، تاکید کرد: آنچه که مسلم است این است که تجمعاتی که پیش از شیوع کرونا برقرار بود الان نمی‌تواند صورت گیرد؛ زیرا عملا در تجمعات رعایت پروتکل‌ها امکان پذیر نیست؛ البته در حد محدود قضیه متفاوت است؛ اما به عنوان مثال آن جمعیت زیادی که هرسال برای راهپیمایی اربعین می‌رفتند به نظر نمی‌رسد امسال این امکان وجود داشته باشد.

وی درباره دارو، درمان و تجهیزات در بیمارستان بهارلو، گفت: خوشبختانه فعلا مشکلی در این زمینه نداریم و تنها مشکل ما کمبود تخت بود که این مشکل الان با ترخیصِ مدیریت شده، کمتر شده است ولی تعداد مراجعات بالا سبب شد تا تقریبا دو ماه به شدت برای کمبود تخت اذیت شویم.

او در پایان با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها در کشور تاکید کرد: عدم رعایت پروتکل‌ها علاوه بر آنکه سلامت خود مردم را به خطر می‌اندازد سبب خستگی بیشتر کادر درمان می‌شود. پرسنل ICU ما ۱۸ ماه است که با سخت‌ترین پوشش‌ها و لباس‌ها در حال کار هستند و باید آنها را هم درک کنیم. این درست نیست که هنوز هم در خیابان و فروشگاه و … برخی ماسک نمی‌زنند. مردم بدانند جوان ۲۲ ساله در بیمارستان بستری شد و ظرف چند ساعت فوت کرد و این عدم رعایت‌ها واقعا ناراحت کننده است. کرونا برای همه ما وجود دارد و فقط کافی است اندکی سهل انگاری کنیم تا گرفتار شویم. هرچقدر هم دارو و تجهیزات فراهم باشد اما واکنش بدن افراد در برابر ویروس متفاوت است و معلوم نیست اگر کسی مبتلا شود چه اتفاقی برایش خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=125956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰