تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
13

فیفا نامه تعهد قدیمی تاج برای ورود زنان به بازی های لیگ را به جریان می اندازد

  • کد خبر : 126367
  • 23 شهریور 1400 - 12:25
فیفا نامه تعهد قدیمی تاج برای ورود زنان به بازی های لیگ را به جریان می اندازد
اینفانتینو دنبال وعده دیگری است که مهدی تاج در روزهای پایانی حضورش در راس فوتبال به آنها داده است. وعده حضور زنان در بازی های لیگ برتر فوتبال . دو سال قبل و پیش از شروع کرونا بود که جیانی اینفانتینو اعلام کرد در بهمن ماه ۹۸ به تهران می آید تا بر اساس وعده داده شده، شاهد حضور زنان ایرانی در لیگ ایران باشد.

جیانی اینفانتینو دو سال قبل گفته بود بر اساس تعهد مهدی تاج ، قصد سفر به ایران را دارد تا فدراسیون ایران اجازه ورود زنان به بازی های لیگ را بدهد و حالا بعد دو سال با کاهش بحران کرونا او در ملاقات با عزیزی خادم بر ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران تاکیدی ویژه داشته و به طور ضمنی ،میزبانی در تهران برای تیم ملی را تنها به این شرط عملی دانسته و بر قرارهای قبلی مقامات ایران تاکید کرده است!

جیانی اینفانتینو در ملاقات با شهاب عزیزی خادم تقریبا پس از سلام و علیک به یاد طرف ایرانی آورد که درست است سکان‌دار فوتبال ایران عوض شده اما فیفا اصرار دارد ایران به وعده های انجام نشده اش عمل کند .

صبح پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه دو روز پس از پایان بازی ایران و عراق در دوحه این فرصت به شهاب عزیزی خادم رسید تا در هفتمین ماه حضورش در راس فوتبال ایران برای اولین بار با جیانی اینفانتینو دیدار کند. او که پیش از این تلاش هایش برای دیدار با مقامات ارشد فیفا و ای اف سی برای حل بحران سلب میزبانی ایران و اعطای میزبانی به بحرین در شروع فعالیتش ، ناکام مانده بود ، دو روز اضافه در قطر مانده بود تا با هیجان از دستاوردهایش برای مرد شماره یک فیفا بگوید اما مرد زرنگ ایتالیایی که شومن ترین رئیس تاریخ فیفاست برای همین ملاقات نخست دو دستورکار مشخص داشت: اول: فوتبال ایران تعهد داده ظرف یک سال قانونی را در دولت و مجلسش مصوب می کند که فدراسیون فوتبال یک تشکیلات مستقل غیر دولتی است. دوم: مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها.

البته عزیزی خادم درباره زنان سعی کرده بود حرف هایی برای رئیس داشته باشد. او آن طور که خودش در برنامه زنده شبکه خبر گفت ، در این ملاقات از سفر و بازی تیم زنان ایران با ازبکستان ، آن هم با پرواز اختصاصی سخن گفته بود . تیم زنانی که به خاطر بی پولی عدم حضور در مسابقات رسمی ملی از رنکینگ فیفا خارج شده بود .

اینفانتینو البته از این دستاورد تجلیل کرده بود اما خواسته او اتفاقی مشخص بود:«امیدوارم شما با رفع مشکلات پیش رو ، میزبان بازی تان با کره جنوبی باشید. اگر برای کرونا قرار به لغو مسابقات باشد باید همه جا مسابقات لغو شود. مشکل وی ای آر را حل کنید و تعهدات لازم را بدهید و حتی اگر می توانید تماشاگران را به ورزشگاه برگردانید. البته همان طور که پیشتر مقامات ایرانی قول دادند، شاهد حضور دوباره دختران ایرانی از همین بازی با کره باشیم.»

این گفته که البته در برنامه زنده شبکه خبر از سوی عزیزی خادم هم تائید شده یک کدگذاری دیگر درباره عزم جیانی اینفانتینو است. او که از سه سال قبل برای خود هدفگذاری مهمی داشت حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه ها در همه کشورها. آن زمان او توانست عربستان را که پس از قدرت گرفتن بن سلمان ، آمادگی حل این مشکل را داشت متقاعد کند. گام بعدی البته ایران بود. مسعود سلطانی فر در سال ۹۶ این وعده را در دل وعده های انتخاباتی دولت داده بود. کمپین های دختران ایرانی و نامه نگاری های شان با اینفانتینو و فاطیما ، دبیرکل فیفا هم این جدیت را در اینفانتینو ایجاد کرد تا مصرانه تر بر این خواسته بایستد. در نهایت با حل مشکلات سخت افزاری ، ورزشگاه آزادی برای بازی های ملی توانست با کسب مجوزهای لازم از ارگان های بالادستی میزبان زنان در دو بازی فینال آسیا و بازی ملی ایران و کامبوج باشد.

این امکان در حال حاضر برای بازی های ملی به دلیل جو ورزشگاه ها وجود دارد و تجربه موفق آن دو بازی هم کمک کرده که دیگر برای بازی های ملی مشکلی از این ناحیه وجود نداشته باشد .

ولی اینفانتینو دنبال وعده دیگری است که مهدی تاج در روزهای پایانی حضورش در راس فوتبال به آنها داده است. وعده حضور زنان در بازی های لیگ برتر فوتبال . دو سال قبل و پیش از شروع کرونا بود که جیانی اینفانتینو اعلام کرد در بهمن ماه ۹۸ به تهران می آید تا بر اساس وعده داده شده، شاهد حضور زنان ایرانی در لیگ ایران باشد.

نکته جالب از بازی ایران و کامبوج که برای اولین بار زنان از طریق سایت خرید بلیت به ورزشگاه آمدند این بود که مسئولان فیفا لحظه به لحظه بر مکانیسم فروش بلیت نظارت داشتند و گام بعدی شان هم ورود زنان به بازی های لیگ بود.

خواسته ای که البته تاج در زمان استعفایش امضای چنین تعهدی را تکذیب کرد اما اینفانتینو اصرار دارد که چنین وعده ای رسما به آنها داده شده است.

حالا مرد ایتالیایی برای بهمن ماه قصد حضور در تهران را دارد. او گفته در زمان حضورش در تهران یک بازی خیریه نمایشی با همراهان نامی اش چون رونالدو و دیگر مشاورانش در تهران برای کارهای خیریه هم برگزار می کنند که احتمالا در آن بازی هم مسیر ورود زنان ، مد نظر آنهاست. عزیزی خادم گفته اینفانتینو برای بازی برگشت عراق یا امارات در تهران خواهد بود ، و گفته حضور زنان در استادیوم ها را بر اساس مقررات شرعی و عرفی کشور دنبال می کند اما حالا چالش اساسی او و همکارانش این است که بتوانند با حساسیت زدایی و اعتماد سازی از مسئولان ، در پایان بحران کرونا ، مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها را مدیریت شده برطرف کنند تا این خود پاشنه آشیلی برای حضور و میزبانی های بین المللی ایران نباشد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=126367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰