تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3
در مصاحبه با سیدعبدالله متولیان پیرامون جابجایی پرحاشیه امام جمعه لواسان عنوان شد؛

فقط در لواسان می توان فساد ستیزی کرد؟!

  • کد خبر : 126626
  • 24 شهریور 1400 - 13:49
به فرض اینکه حق با ایشان باشد، مگر فساد ستیزی ایشان فقط باید در لواسان شکل بگیرد؟ 12 شهر به ایشان پیشنهاد شده که میتواند فساد ستیزی را در آنجا دنبال کند. این فساد اگر چه سیستمی نیست، ولی مانند کرونا تمام مملکت را قرمز کرده.


کدام عقل سلیمی می پذیرد که رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کسی که ضد فساد است را عزل کند؟! / فقط در لواسان می توان فساد ستیزی کرد؟!در پی جابجایی حجه الاسلام سعید لواسانی امام جمعه پیشین لواسان، حواشی عجیب و غیر متعارف در شبکه های فضای مجازی و البته از سوی افراد مشخص صورت پذیرفت. وسعت موضوع خبرنگار سیاست داخلی پایگاه خبری تحلیلی خبرداغ را بر آن داشت تا موضوع را از یک فرد مطلع و کارشناس جویا شود. در همین رابطه آقای دکتر سید عبدا… متولیان از کارشناسان برجسته و صاحب نام حوزه مسائل استراتژیک و امنیتی توضیحاتی را ارائه نمودند که مشروح نظر ایشان در پی می آید:

موضوع جابجایی امام جمعه لواسان هم‌اینک افکار عمومی و شبکه های اجتماعی را کاملا در اختیار گرفته و به موضوع اصلی کشور تبدیل شده است

شورای عالی سیاستگذاری ائمه جمعه طبعا بحث جابجایی ائمه جمعه را در سراسر کشور بر اساس یک شیوه نامه و نظام نامه مدون انجام می دهد، که نود درصد ائمه جمعه را پوشش میدهد. علت اینکه ده درصد تابع این شیوه نامه نیستند این است که این تعداد علاوه بر امام جمعه، نمایندگی ولی فقیه در شهرهای بزرگ را نیز بر عهده دارند.

در بحث ائمه جمعه (شورای سیاستگذاری) پس از نصب امام جمعه قاعده بر عزل نیست و فقط نصب و جابجایی داریم و شورای سیاست گذاری بر اساس این نظام نامه، ائمه جمعه را نصب میکند و بعد از مدتی که در همین قانون آمده است، آنها را جابجا میکند. البته استثناء هم وجود دارد و زمانی اتفاق می افتد که خدای ناکرده احدی از ائمه جمعه مشکلاتی را به وجود می‌آورد و مثلاً وارد باند فساد اقتصادی و یا اشرافی گری می‌شود و مواردی مشابه که در این صورت چاره ای جز برکناری وجود ندارد پس بنای شورای سیاستگذاری عزل نیست بلکه جابجایی آنهاست.

شورای سیاستگذاری بر اساس شیوه نامه، ائمه جمعه را ۳ ساله منصوب میکند و این قائده ای است که تقریباً در کل کشور و در اغلب دستگاه‌ها و نهادها جاری است. مثلا حضرت آقا به عنوان رهبر انقلاب اسلامی خودشان افراد را مدت دار منصوب می نمایند. به عنوان مثال رئیس قوه قضاییه را ۵ ساله منصوب می کنند. قاعدتاً این نصب یک نوبت دیگر میتواند تمدید شود. البته این قاعده نیست، لطف است. یعنی برای این است که کار به سرانجام نرسیده و برنامه هایی که به فرد ابلاغ شده هنوز به اتمام نرسیده، لذا یک نوبت دیگر تمدید میشود. این شیوه در کشور جاریست و مثلا رئیس قوه قضاییه پس از ۱۰ سال عوض میشود. همین مورد در شورای سیاستگذاری ۳ سال است و این شیوه در مورد آقای لواسانی هم جاری بوده است.

۷ سال پیش آقای لواسانی را به امامت جمعه لواسان منصوب می کنند و پس از پایان ۳ سال حکم وی به مدت ۳ سال دیگر تمدید می شود. ۱ سال پیش، مدت ۶ سال ایشان تمام می شود، که باید جابجا شوند و به شهر دیگری بروند. ۱ سال پیش جابجایی به آقای لواسانی ابلاغ میشود اما ایشان تقاضا می کند ۱ سال دیگر تمدید کنند، تا کارهای ایشان به سرانجام برسد. رئیس شورای عالی سیاست گذاری که امام جمعه تهران نیز هست، با این موضوع موافقت میکنند.

۱ سال بعد که همین ایام حال و کنونی می باشد، با آقای لواسانی توافق می کنند که در ۱۲ شهر بحث جابجایی ائمه وجود دارد و ایشان مختار است یک شهر را انتخاب کند و ایشان هم قبول می کنند و در توافق مقرر می شود که ایشان هفته مورد نظر در نماز جمعه حاضر شوند و خطبه بخواند و اعلام کند که هفته آینده، امام جمعه جدید معرفی می شود و هفته آینده نیز امام جمعه را شخصاً معرفی نموده و خود نیز پای خطبه های امام جمعه جدید لواسان بنشیند. ولی ایشان این توافق نامه را زیر پا میگذارد و این جنجال متاثر از زیر پا گذاشتن این توافق نامه میباشد.

ایشان از همان آغاز راه (۷ سال پیش) در هفته های آغازین رسماً اعلام می کند که در لواسان جبهه حزب الهی تندرویی وجود دارد که خطرناک هستند و به ایشان گفته می شود که آنان را مدیریت کنید. بعداً مشخص می شود که این جبهه به اصطلاح حزب الهی تندرو، همان جنبش عدالتخواه دانشجویی در لواسان هستند و مشخص می شود که این جنبش بر امام جمعه مسلط شده و امام جمعه جامعه را از عینک این جنبش تندرو می بیند.

در حال حاضر این جنبش به ۳ الی ۴ دسته تقسیم شده است. ۱ دسته تندرو، پیرو احمدی نژاد هستند و دسته ای هم که از همین پیروان احمدی نژاد هستند، در انتخابات ۱۴۰۰ مانند خود آقای احمدی نژاد به انتخابات “نه” گفتند و انتخابات را تحریم کردند و منتظر سقوط نظام شدند و با این کار نظام را تهدید کردند، متاسفانه این دسته با رنگ عوض کردن بر آقای لواسانی مسلط شدند.

البته، این بحث شورای سیاستگذاری نیست. اگرچه در مدت ۷ سال تذکراتی به وی داده می شود کما اینکه به همه ائمه جمعه در صورت لزوم تذکرات داده میشود. (هم اطلاعات لازم برای خطبه ها در اختیار ایشان قرار می گیرد و هم مواردی که موجب تنش می شود به آنها تذکر داده میشود.)

امام جمعه ای که منصوب میشود بر اساس یک شرح وظایفی که اتفاقاً به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و مجموعه ای از انتظارات حضرت امام خامنه‌ای است باید انجام وظیفه کند. یعنی باید منویات شخص مقام معظم رهبری را تعقیب کند و انجام دهد. مثلاً بین شورای اداری آن شهرستان اختلافی ایجاد نشود، قطب و ستون باشد و موضوع لواسان صرفاً و فقط باستی هیلز نیست.

نکته بعدی این است که جمهوری اسلامی را با چالش مواجه کرده اند که مثلا سخنان به حق و به جای استاد رحیم پورازغدی در نماز جمعه تهران را دستاویزی قرار دادند برای اینکه جریان را به مسیر دلخواه خود هدایت کنند، در مورد جابجایی که به حق است و طبق قانون هم باید انجام می شده .

کدام عقل سلیمی می پذیرد که شورای سیاست گذاری، که رئیس آن هم منصوب شخص حضرت آقا است، بیاید و کسی که ضد فساد است را عزل کند؟ اینجا مشخص میشود که این یک بازی سیاسی است. در این تردیدی نیست که سخنان آقای رحیم پورازغدی کاملا صحیح است و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه باید یک سازماندهی مجدد در مورد ائمه جمعه انجام دهد و در گام دوم انقلاب نگرش انقلابی تری پیدا کند.

موضوع بعدی اینکه به فرض اینکه حق با آقای لواسانی باشد، بنده در لباس یک قاضی ایشان را محکوم می کنم. چون نیاز امروز جامعه ما آرامش است و به بی اعتمادی مردم و تخریب باورها افزوده شده است و این نشان دهنده این است که ایشان بصیرت ندارد و دقیقاً به دلیل بی بصیرتی ایشان را محکوم می کنم. چون امام جمعه باید بصیرت داشته باشد و ایشان حق ندارد موضوع را رسانه ای کرده و جنجال به پا کند.

توصیه بنده به شورای سیاستگذاری این است که این موضوع را از رسانه ها و دنیای مجازی دور کند و با آقای لواسانی به صورت محرمانه صحبت کنند و موضوع را حل فصل کنند، زیرا جامعه نیاز به آرامش دارد، نیاز به تحرک و حرکت به جلو دارد، نیاز به وحدت دارد و اینگونه تحرکات، حتی اگر حق با آقای لواسانی باشد، صددرصد محکوم است و مقبول جامعه نیست.

به فرض اینکه حق با ایشان باشد، مگر فساد ستیزی ایشان فقط باید در لواسان شکل بگیرد؟ ۱۲ شهر به ایشان پیشنهاد شده که میتواند فساد ستیزی را در آنجا دنبال کند. این فساد اگر چه سیستمی نیست، ولی مانند کرونا تمام مملکت را قرمز کرده.

کار ائمه جمعه که ریشه کن کردن فساد نیست، ریشه کن کردن فساد کار دستگاههای دیگر است، ائمه باید تحریک کننده نهادها و دستگاهها باشند برای ریشه کن کردن فساد، شخصا که نباید این کار را انجام بدهند. از کجا معلوم که امام جمعه بعدی از شما فساد ستیزتر و قوی تر و منطقی تر عمل نکند؟ مگر علم غیب داریم ؟

در آخر اینکه: این موضوع ساده و کم اهمیت جابجایی امام جمعه تبدیل شده به دستاویزی برای انتقام گیری از نظام، برای تحریف حقیقت، برای اینکه دولت خدمتگذار مردم را زمین بزنند، بحث ایجاد انحراف است.

بنده به عنوان یک تحلیلگر سیاسی عرض می کنم امام جمعه باید هوشیار باشد و با وارد شدن در موضوعات حاشیه ای برای کشور زحمت درست نکند و برای دشمنان و معاندان دستاویز درست نکند و خطاب ما به حضرت آقای لواسانی این است که:

الا یا ایها الطلاب الناشی علیکم بالمتون، لا بالحواشی

ای طلبه های بی بصیرت و ناشی، بر شماست که به متن برگردید و از حاشیه سازی پرهیز کنید.

سید عبدالله متولیان/ پژوهشگر و کارشناس عالی بررسیهای استراتژیک و امنیت ملی

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=126626

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰