تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
7

۲۵درصد ایرانی‌ها حداقل یک اختلال روانی دارند

  • کد خبر : 126776
  • 27 شهریور 1400 - 10:38
۲۵درصد ایرانی‌ها حداقل یک اختلال روانی دارند
افرادی که در طبقات بالای جامعه هستند سبک زندگی و اقتضائات خودشان را دارند و از یک زاویه دیگر به جامعه نگاه می‌کنند، آنهایی هم که در طبقات پایین‌تر جامعه هستند از زاویه خودشان به اتفاقات جامعه نگاه می‌کنند.

روزنامه شرق در مطلبی در مورد خطرات روانی افزایش شکاف در پاندمی کرونا در ایران هشدار داد.

سیدحسن موسوی‌، چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران:

*(در پاسخ به اینکه آیا بعد از کرونا ما دچار پاندمی بیماری‌های روانی خواهیم شد؟): «طبق بررسی وزارت بهداشت حال سلامت روان ما خوب نیست و ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم حداقل یک اختلال روانی داشتند که طبیعتا بحران‌ها تشدید‌کننده این اختلال‌ها خواهد شد و بسته به زمان، قدرت، گستردگی و مسائل دیگر شدت آن کم و زیاد می‌شود و در این یک‌سال‌ونیم هیچ سازوکاری برای جلوگیری از این وضع ایجاد نشد و سازمان‌های مسئول در این حوزه باید آمادگی پاسخ‌گویی به مطالبات مردم در حوزه سلامت روان را داشته باشند که فعلا نشانه‌ای از این آمادگی دیده نمی‌شود».

* (درمورد خطرات افزایش شکاف طبقاتی در پاندمی کرونا، بین اقشار پایین و بالای جامعه در نوع زیست این یک‌سال‌ونیم که افراد داشتند): «افرادی که در طبقات بالای جامعه هستند سبک زندگی و اقتضائات خودشان را دارند و از یک زاویه دیگر به جامعه نگاه می‌کنند، آنهایی هم که در طبقات پایین‌تر جامعه هستند از زاویه خودشان به اتفاقات جامعه نگاه می‌کنند.

* حال در دوران کرونا استراتژی فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌هایی تعریف شد که همه اقشار از پولدار و بی‌پول همه موظف به رعایت آن شدند و بنابراین حق نداریم هیچ‌کدام در هر طبقه که هستیم نسبت به اینها بی‌توجه باشیم. تقریبا شیوع کرونا به دو سال می‌رسد و تقریبا مردم در این مدت صبوری کردند، این در حالی است که می‌بینیم برخی دیگر کشورها همه واکسن زدند و در مسابقات فوتبال، تماشاچی‌ها کنار هم برای تماشای فوتبال نشستند.

* از این جهت می‌گویم مردم صبوری کردند، چون اگر از همه ظرفیت‌ها برای واکسن استفاده می‌شد الان محدودیت‌ها این‌قدر طولانی نمی‌شد و این مشکلات اقتصادی را تجربه نمی‌کردند. از طرفی در کنار تحریم‌ها، نظام تأمین اجتماعی هم آن‌قدر قوی نیست که در این شرایط مردم را مورد حمایت قرار دهد تا مردم بدون دغدغه مالی باشند».

* (ضمن اشاره به اینکه کاهش ارتباط‌ها و تفریح روی بروز هیجانات اثر گذاشت): «کاهش امکان تخلیه هیجانات در کنار مرگ‌و‌میرهایی که روزانه می‌بینیم، همچنین مشکل تأمین واکسن، همه‌ روی روان مردم اثر خواهد داشت، با وجودی که گفته می‌شد واکسن کرونا از مرگ پیشگیری می‌کند، اما جزء کشورهایی بودیم که پایین‌ترین واکسن را تزریق کردیم، حتی خبرهایی همچون خرید صندلی به جای واردات دارو، روی روان من و شما به‌عنوان شهروند اثر می‌گذارد و باید یک جایی خودمان را تخلیه کنیم که در مقابل قانون و مقررات این فرصت تخلیه پیش می‌آید، مثلا در تعطیلی کرونا، بازارها باز بود و خیابان و مترو هم شلوغ بود، چون مردم خسته شدند و یک‌سال‌و‌نیم است رنگ آرامش را ندیده‌اند». رئیس انجمن مددکاری اجتماعی می‌گوید: «اما در کل می‌خواهم بگویم که ما در قبال خودمان، اطرافیانمان و جامعه مسئول هستیم، باید مقررات را رعایت کنیم.

* اینکه فرد از طبقه مرفه یا غیرمرفه باشد مهم نیست، بلکه با وجودی که دولتمردان باید کار خودشان را انجام دهند، من و شما به‌عنوان شهروند اگر مقررات را رعایت نکنیم دودش به چشم خودمان و عزیزانمان می‌رود».

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=126776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰