تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
12
نقوی حسینی در گفت‌وگو با جمهوریت:

روحانی عامل و محور انتقال پرونده هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه بود/ ظریف قول نهایی کردن برجام را به روحانی داده بود/ پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی بازمی گردد؟

  • کد خبر : 128119
  • 03 مهر 1400 - 14:48
روحانی عامل و محور انتقال پرونده هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه بود/ ظریف قول نهایی کردن برجام را به روحانی داده بود/ پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی بازمی گردد؟
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم تاکید دارد که اهمیت پرونده هسته‌ای فراتر از مباحث و اختیارات وزارت امورخارجه است و متصدی اصلی این پرونده نیز باید شورای عالی امنیت ملی باشد.

جمهوریت ؛ انتقال پرونده هسته ای از وزارت امور خارجه به شورای عالی امنیت ملی یک سال پیش در نشریه صبح صادق مورد تاکید قرار گرفت.  حالا دولت سید ابراهیم رییسی نیز پالس هایی از تصمیم برای این کار ارسال کرده است. فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست حارجی مجلس یازدهم نیز اخیرا گفته است که وزارت امور خارجه باید به دنبال مسئولیت‌های مهم باشد و  مواردی همانند پرونده هسته‌ای را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کند . در دولت محمود احمدی نژاد نیز پرونده هسته ای زیر نظر شورای عالی امنیت ملی بود اما با تغییر دولت، انتقال این پرونده از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه صورت گرفت.

سید حسین نقوی حسینی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجالس هشتم تا دهم در گفت‌وگو با خبرنگار جمهوریت با اشاره به تحریم های گسترده‌ای که ایران به خاطر پرونده هسته ای متحمل شده است، گفت: دولت آیت الله دکتر رییسی از ابتدای امر درباره برجام موضع جدی و قوی داشته و بنای حل این مشکل را دارد.

وی با با بیان این که «حل پرونده هسته‌ای به معنای امتیازدهی به غرب نیست»، افزود: در شرایط فعلی این غرب و آمریکا است که مشتاق توافق با ایران بوده و مجبور به این کار است.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم تاکید کرد که در این بین در دولت یازدهم گفت‌وگوهای مربوط به پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل گردید که منجر به توافق برجام شد.

وی با بیان این که « عامل و محور انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه ، شخص حسن روحانی بود»، افزود: برداشت آقای روحانی این بود که مشکل جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ماهیتی یک گره سیاسی است و راه حل بازشدن این گره هم در عرصه بین المللی است و اگر ایشان گره را در عرصه بین المللی را حذف کند، مشکلات کشور به خودی خود حل می شود.

وی ادامه داد: این که مکرر آب آشامیدنی و محیط زیست و هر مساله دیگری را به برجام ربط می دادند ناشی از همین مساله بود و برای بازکردن این گره ، مدیریت کار مذاکرات را به دست خود گرفت و به داخل دولت برد.

نقوی حسینی درباره شرایط دولت یازدهم در این انتقال گفت: از طرف دیگر نیز آقای ظریف به جهت ارتباطات و آشنایی ها و تسلطی که روی موضوع داشت به آقای روحانی قول داد که این توافق را نهایی و گره مشکل را باز کند، بنابراین اصل محور انتقال، آقای روحانی با همراهی آقای ظریف بود.

وی در ادامه افزود: بر اساس تجربه عضویت در کمیسبون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون ویژه برجام ، می توانم بگویم پرونده هسته‌ای موضوعی در سطح دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه نیست و فراتر از آن است .

نقوی حسینی با اشاره به تجربه مذاکرات هسته ای در زمان دولت یازدهم و دوازدهم گفت :در زمان مذاکرات آقای ظریف و تیم مذاکره کننده با ۱+۵ نیز کاملا مشهود بود که تعارضاتی به وجود می آید چرا که سطح پرونده در سطح دولت نیست که تصمیم بگیرد و کار را به جلو ببرد.

سخنگوی کمیسیون ویزه برجام در مجلس نهم با بیان این که «سطح پرونده هسته ای ایران بالاتر از سطح دولت است»، خاطر نشان کرد: شورای عالی امنیت ملی می تواند با یک نگاه فرادستگاهی و فرادولتی مساله را در نظر بگیرد و با مشورت و همفکری با مقام رهبری و کمک دولت ، کار را بهتر به جلو پیش ببرد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=128119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰