تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
9

محکومیت ۶۰۷میلیون دلاری ایران در پرونده کرسنت

  • کد خبر : 128666
  • 06 مهر 1400 - 17:17
محکومیت ۶۰۷میلیون دلاری ایران در پرونده کرسنت
این پرونده مربوط به یک قرارداد 25 ساله خرید و فروش گاز بین شرکت «کرسنت پترولیوم» که وابسته به شرکت «دانا گاز» امارات است و شرکت ملی نفت ایران می باشد.

جمهوریت : تسنیم به نقل از رویترز نوشت : شرکت «دانا گاز» امارات روز سه شنبه مدعی شد یک دادگاه بین المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تامین گاز با این شرکت به پرداخت جریمه به میزان ۶۰۷٫۵ میلیون دلار محکوم کرده است.

این پرونده مربوط به یک قرارداد ۲۵ ساله خرید و فروش گاز بین شرکت «کرسنت پترولیوم» که وابسته به شرکت «دانا گاز» امارات است و شرکت ملی نفت ایران می باشد.

بر اساس این گزارش، جریمه ای که قرار است به شرکت اماراتی پرداخت شود مربوط به هشت و نیم سال اول این توافقنامه ۲۵ ساله است که قرار بود در سال ۲۰۰۵ آغاز شود. در سال ۲۰۱۴ نیز حکم مشابهی به نفع دانا گاز صادر شده بود.

دانا گاز در بیانیه ای اعلام کرد که آخرین جلسه رسیدگی به “طلب بسیار بزرگتر” این شرکت، یعنی برای ۱۶ سال و نیم باقی مانده، در اکتبر سال آینده در پاریس تعیین شده است و تصمیم گیری در مورد این جریمه در سال ۲۰۲۳ انجام می شود.

پرونده کرسنت مربوط به قراردادی است بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران که در زمان وزارت بیژن زنگنه منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و در نهایت، سال ۲۰۰۱ منجر به تفاهم مشترک شد. بر این اساس مقرر شد از سال ۲۰۰۵ میلادی، با لوله‌کشی در خلیج فارس، گاز میدان سلمان مخزن مشترک با ابوظبی به امارات صادر شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=128666

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰