تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

برگزیدگان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی

  • کد خبر : 129005
  • 08 مهر 1400 - 0:53
برگزیدگان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی
ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین (ع)» از ۳۱ شهریور تا سوم مهرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در فرهنگستان هنر به نشانی تهران، تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و طالقانی میزبان علاقه‌مندان بود.

جمهوریت : آئین اختتامیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در تالار رودکی برگزار شد و این رویداد با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، مدیران حوزه مد و لباس و طراحان و تولیدکنندگان، برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، آئین اختتامیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، چهار‌شنبه هفتم مهرماه با حضور محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی اکبر صفی‌پور، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنر‌های نمایشی، محبوبه الهی، دبیر بخش علمی نمایشگاه و جمعی دیگر از فعالان عرصه مد و لباس کشور به میزبانی تالار رودکی برگزار شد.

شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن تشکر از برپا کنندگان این نمایشگاه و گرامیداشت ایام اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: امید است به لطف این اقدامات هنرمندانه، گام‌های بلندی رو به سوی ارزش‌های متعالی برداشته شود.

او افزود: لباس‌های عاشورایی و بسیاری از نماد‌های دینی، بخش مهمی از فرهنگ معنوی ما به شمار می‌روند و این آداب و رسوم تجلی وجود ماست که باید به بهترین و هنرمندانه‌ترین شکل ممکن ظهور و بروز یابند.

قبادی مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه در سال‎‌های اخیر، جریان طراحی لباس، ظرفیت و توان خود را در حوزه آئین‌های عاشورایی به نمایش گذاشته است، بیان کرد: از این مسیر، بخشی از مبانی فکری و علمی تبیین شده و تقویت بخش علمی دانشگاهی سبب گردیده که امسال شاهد رشد کمی و کیفی مقالات رسیده به دبیرخانه نمایشگاه باشیم.

او گفت: لازم است چکیده این مقالات در اختیار طراحان قرار گیرد تا آثار حوزه لباس عاشورایی هر سال به گونه‌ای مؤثرتر و ملموس‌تر ارائه شوند.

مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز طی سخنانی با ارائه گزارشی از روند برپایی این دوره از نمایشگاه بیان کرد: این دوره در دو بخش اصلی شامل طراحی و دوخت لباس اجتماع بانوان، چادر، پوشش سر، طراحی و دوخت لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعه‌سازی، تصویرسازی و مقاله‌نویسی و همچنین بخش جنبی شامل کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، وبینار‌ها و مسابقات تصویرسازی برگزار شد.

او در ادامه به ارائه آماری در ارتباط با این دوره از نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: از زمان انتشار فراخوان، ۴۷۶ اثر به دبیرخانه نمایشگاه رسید و در مرحله نخست ارزیابی، ۱۷۵ اثر به بخش نمایشگاهی راه یافتند. بالغ بر یکهزار هنرجو و دانشجو نیز در کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی این دوره از نمایشگاه حضور به هم رسانده و گواهی‌های حضور را به شکل برخط دریافت کردند.

پورشهابی گفت: شهر‌های بوشهر، تبریز، تهران، اهواز، اصفهان، قم، کرمانشاه، مشهد و مازندران به عنوان دبیرخانه‌های غیر متمرکز ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی جهت تجمیع آثار شرکت‌کنندگان و البته به همت و با همراهی مؤسسات فعال مد و لباس این استان‌ها در این دوره از نمایشگاه با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همکاری داشتند.

الهی دبیر بخش علمی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز به عنوان دیگر سخنران مراسم، قیام عاشورا را نقطه عطف جریانی دانست که تمام معیار‌های انسانی را تضمین می‌کند و در ادامه اظهار کرد: نماد‌های عاشورایی از عمق تاریخ این سرزمین دستچین شده و پژوهشگرانی که زوایای نیاز خود را به سوی آن کشیده‌اند، با نگاهی تحقیقی به دستاورد‌های خوبی از میان مفاهیم والای انسانی همچون صلابت، ایستادگی، شجاعت و تعهد خواهند رسید.

او افزود: در آثار هنری، رنگ، فرم، شکل و حرکت همگی دارای پیام هستند و بر این اساس بار تحقیقات پژوشگران در حوزه نماد‌های عاشورایی در فضایی وسیع از کارکرد‌ها قرار خواهد داشت.

الهی تأکید کرد: جریان‌سازی در حوزه طراحی پارچه و لباس عاشورایی مستلمزم همگرایی سه بخش شامل مدیران فرهنگی و مسئولان، طراحان و تولیدکنندگان است. مسئولان با طراحی ساز و کار مناسب شرایط برپایی این سوگواره را فراهم آورده، طراحان در جایگاهی هنرمندانه نمایشی از فرهنگ و هویت دینی و ملی را ارائه خواهند داد و در نهایت برپایی چنین رویداد‌هایی و یا تولید آثار، فرصت قرار گرفتن اندیشه‌ها در معرض نقد و آسیب شناسی را فراهم خواهد ساخت.

در بخش پایانی آین اختتامیه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند:

در بخش پوشش سر، نرگس بامداد برگزیده شد و سیده مرجان قرشی‌نژاد، هستی سادات نگهبان و اعظم سادات صادقی شایسته تقدیر شدند.

در بخش چادر، طاهره شبخیز به عنوان نفر برگزیده معرفی و نرگس بامداد و سحر تلقانی شایسته تقدیر شدند.

در بخش لباس آقایان، سامان خداوردی و علی ضیائی به ترتیب به عنوان نفرات برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش لباس بانوان، ساناز آرمانی برگزیده شد و مهسا کاریزنوی، زهرا علی نقیان و مؤسسه رخت تن به عنوان شایستگان تقدیر معرفی شدند.

در بخش مجموعه‌سازی، اشرف‌سادات میرباقری برگزیده شد و الهام قاسمی موقر و سحر تلقانی شایسته تقدیر شدند.

در بخش کودک و نوجوان، طاهره ایزددوست به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.

در بخش تصویرسازی، نسیم امیدیان به عنوان نفر برگزیده معرفی شد و فاطمه شریفی و فاطمه مستانه تقدیر شدند.

در بخش مسابقه زنده و تصویرسازی لباس بانوان، فاطمه مستانه به عنوان نفر برگزیده معرفی شد و ندا نتاج و رومینا حیدری شایسته تقدیر شدند.

در بخش مسابقه زنده و تصویرسازی لباس آقایان، معصومه علیزاده به عنوان نفر برگزیده و ندا نتاج شایسته تقدیر شد.

در بخش مسابقه زنده و تصویرسازی لباس کودک و نوجوان، نسیم امیدیان شایسته تقدیر شد.

در بخش کارگاه گرافیک پوشش عاشورایی نیز نگار شمس به عنوان نفر برگزیده معرفی و غزاله وثوقی و ریحانه رعیتی شایسته تقدیر شدند.

ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین (ع)» از ۳۱ شهریور تا سوم مهرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۷ در فرهنگستان هنر به نشانی تهران، تقاطع خیابان ولیعصر (عج) و طالقانی میزبان علاقه‌مندان بود.

این رویداد در بخش‌های طراحی و دوخت لباس اجتماع بانوان، چادر، پوشش سر، طراحی و دوخت لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعه‌سازی، تصویرسازی و مقاله‌نویسی برپا شد. بالغ بر ۲۰۰ اثر در این دوره از نمایشگاه پس از داوری اولیه به نمایش درآمدند و در آئین اختتامیه، اسامی برگزیدگان هر بخش اعلام شدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=129005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰