تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
18

از جبلی رییس جدید صداوسیما چه می‌خواهید؟

  • کد خبر : 129236
  • 10 مهر 1400 - 10:25
از جبلی رییس جدید صداوسیما چه می‌خواهید؟
عنوان رسانه ملی، واقعا برای همه اقشار جامعه ما رسانه ملی باشد.

جمهوریت : ششمین رییس صداوسیما در سه دهه اخیر هم منصوب شد. نامش «پیمان جبلی» است و با مخاطبانش پیمان بسته است که این رسانه مصداق واقعی صدای کسانی باشد که فریادشان به جایی نمی‌رسد.

جبلی برای یک دوره پنج ساله آمده است و همانند برخی روسای اسبق این رسانه، از «چندصدایی» می گوید. زمانی سیدعزت الله ضرغامی داعیه‌دار این شعار بود و حالا جبلی، البته با کلامی کمی متفاوت‌تر، همان رویکردها را وعده می‌دهد؛ «صداوسیما باید منعکس کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد و نباید منعکس کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص؛ آن هم طبقه خاصی که جدای از مردم است.» (بخشی از اولین اظهارات پیمان جبلی پس از انتصاب در گفت وگو با خبرگزاری ایران پرس).

ضرغامی به تازگی در اظهارنظری درباره رییس جدید صداوسیما، «شجاعت» را از ویژگی های او برشمرده است؛ صفتی که قطعا در مسیری که جبلی برای تحقق وعده هایش پیش رو دارد، «سپر بلا» خواهد بود.

اما فارغ از پیش داوری‌ها مبنی بر اینکه رییس جدید تا چه اندازه بر رویکرد اولیه خود پایبند خواهد ماند و البته تا چه حد به ابزار لازم برای دستیابی به وعده هایش مجهز است، اینکه در اولین اظهار نظر پس از انتصاب، بر نقطه ای دست می‌گذارد که این روزها به نوعی پاشنه آشیل رسانه ملی محسوب می‌شود، برای او و صداوسیما برگ برنده‌ای می‌تواند تلقی شود. در این سالها عده کثیری از مخاطبان و هنرمندان به واسطه ناامیدی از همین ندیده و نشنیده شدن‌ها، از رسانه ملی رویگردان شده و حالا بار دیگر چشم به تصمیم های پیمان جبلی و افرادی دوخته اند که به زودی در کنارش قرار خواهند گرفت. اما قطعا همین جمعیت چشم انتظار، در انتظار فرصتی است که وعده های رییس صداوسیما را هرچه زودتر اجرایی شده ببیند و آن وقت است که با اطمینان بیشتری صداوسیما را رسانه ملی خواهد نامید.

مطالبات مردم و هنرمندان از صداوسیما در این سال ها بارها و بارها از طریق رسانه‌های داخلی، فضای مجازی و حتی خود رادیو و تلویزیون کشورمان به گوش مسوولان وقت رسیده است؛ درخواست هایی که در سال های اخیر به ندرت شنیده و جامه عمل پوشانده شد تا رییس جدید صداوسیما این فرصت را در اختیار داشته باشد که حتی با تحقق بخشی از فهرست کارهای نکرده، اعتمادها را به خود جلب و به تدریج فاصله میان رسانه و مردم را کمتر کند.

در این گزارش مروری داریم بر همین خواسته‌ها که یا در گفت وگو با هنرمندان و فعالان رسانه شکل گرفته و یا از طریق کامنت های مردمی در انتهای خبرهای این رسانه به ثبت رسیده است.

شما هم با اظهار نظرهایی که در انتهای این گزارش خواهید داشت، به تکمیل این فهرست می‌توانید کمک کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانید، نگاهی به مطالبات مردمی است که تاکنون در ارتباط با عملکرد صداوسیما با ایسنا مطرح شده است.

ـ رویکرد تحولی و پیشرو در حوزه خبر و سایر تولیدات صداوسیما و تبدیل شدن این سازمان به «قرارگاه آگاهی و امید»

ـ در حوزه نمایشی جسارت در پیش بردن صداوسیما یک گام به جلو. کاهش محدویت ها و به روز شدن، حرکت هایی هم سطح و هم سو با جامعه؛ به گونه ای که مردم احساس کنند تلویزیون آینه ای از برآیند خود جامعه است و فکر نکنند صداوسیما چندان منفک از موضوعات روز جامعه شده است.

ـ عنوان رسانه ملی، واقعا برای همه اقشار جامعه ما رسانه ملی باشد.

ـ شنیده شدن صدای اصناف و اقشار مختلف جامعه در برنامه های صداوسیما

ـ بازگشت برنامه های محبوب و اثرگذار به آنتن رسانه ملی از جمله برنامه ورزشی «۹۰»، سریال های طنز و … و همکاری با هنرمندانی که پیشتر کارنامه موفقی در برنامه های صداوسیما از خود به جای گذاشته اند و در سال های اخیر این رسانه از همکاری با آنها محروم بوده است. رویکردی که در صورت تحقق آن می توان بازگشت دوباره سهم قابل توجهی از مخاطبان قدیم این رسانه را انتظار کشید.

ـ توجه بیشتر به فضای فرهنگ و هنر و تعامل با هنرمندان واقعی کشورمان و پرداختن به رویدادهای هنری؛ خصوصا در حوزه موسیقی ایرانی و کلاسیک و نمایش ساز در برنامه ها.

ـ سپردن مسوولیت های مدیریتی و برنامه سازی به نیروهای مومن و جهادی که رسانه را به خوبی می شناسند و از رویکردهای نوین برنامه سازی در دنیا مطلع هستند.

ـ تعامل بیشتر با رسانه های داخلی و خبرنگاران به عنوان نمایندگانی از مردم و پاسخگویی به مطالبات

ـ بازگشت نیروهای مجرب و باسابقه به عنوان سرمایه های رسانه ملی و توجه به وضعیت معیشت کارمندان صداوسیما

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=129236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰