تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
17

ایران فرصت ارائه برنامه موثر درباره برجام در نیویورک را از دست داد

  • کد خبر : 129863
  • 12 مهر 1400 - 12:51
ایران فرصت ارائه برنامه موثر درباره برجام در نیویورک را از دست داد
در کل باید بیان کنم هر چه زمان بگذرد به ضرر ملت ایران است. این ملت ایران که باید تاوان تحریم ها را بدهد. امروز کاهش ارزش پول ملی را شاهد هستیم. بار این بر دوش ملت است و این واقعیت را می پذیرم که دولت گذشته دولتی سست بود و در حوزه مدیریتی ضعیف عمل کرد. ولی واقعیت این است که بخشی از مشکلات ما ناشی از تحریم هایی است که باید موفق شویم تحریم ها را کاهش دهیم.

جمهوریت : حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در یادداشتی که در اختیار سایت خبری مدارا قرار داد نوشت: دموکرات ها و جو بایدن اعلام کردند با پیروزی در انتخابات یکی از ۲۰ فرمان که امضا می کنند بازگشت برجام است ولی همچنان این اقدام را انجام ندادند و منتظر مانند تا ملاحظات مختلف را تحلیل کنند. بویژه اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ را استفاده کردند تا ایران را وادار کنند که امتیاز بدهد که باعث شد این فرصت کشته شود و دولت گذشته برجام را احیا نشده تحویل دولت جدید بدهد. ولیکن بخش دیگر در دولت آقای رئیسی شکل گرفته است.

معتقدم انتظار دولت آقای رئیسی در نیویورک و چه در سخنرانی شخص رئیسی و چه در دیدارهای آقای عبدالهیان ایران طرح و برنامه ای برای احیای برجام ارائه دهد که دست برتر را برای ایران ایجاد کند و ایران بصورت فعال در موضع خود اعلام میکند که این کار انجام نشد و صرفاً یک موضع گرفته که عملا ایران فرصت ارائه برنامه موثر درباره برجام در نیویورک را از دست داد. نه تنها این کار صورت نگرفت از دل مباحثی که شکل گرفت مباحث تازه ای ایجاد شد.

به نظر من، شرایطی که شکل گرفته شرایط خوبی نیست. دیپلماسی با تنگناهای مختلفی مواجه شده و عوامل آشوب ساز مثل رژیم صهیونیستی زمینه را فراهم دیده تا ایفای نقش کند و ادبیات غیرسازنده و ویرانگری را برای مناسبات حاکم کنند. اعتقاد من بر این است که در این شرایط ایران باید یک دوگانه یا برنامه دو بعدی ارائه دهد تا از موضع فعال با دیپلماسی مواجه شود نه از موضع مخالف! این برنامه درباره آژانس است. سه دغدغه ایران در قبال آژانس عبارت است از برخوردهای سیاسی آژانس، بازرسی نقش آژانس در همکاری با دستگاه های اطلاعاتی و فضای رسانه ای علیه ایران یعنی به جای اینکه برخی از بازرسان قبل از گزارش به آژانس گزارش رسانه ای می دهند که فشار سیاسی بر ایران زیاد شود، سومین موضوع نقش خرابکارانه بازیگرانی همچون رژیم صهیونیستی است که الان موضوع تسلیحات کرج اختلاف اصلی بر سر این موضوع است که خرابکاری رژیم صهیونیستی را باید آژانس محکوم کند و با همراهی قدرت های دنیا سازوکاری در قبال ایران تعبیه کند که دیگر این خرابکاری ها صورت نمی گیرد.

لذا باید ایران برنامه سه گانه را به آژانس بگوید و بعد از برنامه و سازوکار سه گانه ای را به برجام پیشنهاد دهد که این سازوکار سه دغدغه دولت جدید را می تواند دربرگیرد. یک؛ جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات، دو؛ عملیاتی شدن تعلیق تحریم ها، سه؛ پایداری توافق! من معتقدم، رئیس جمهور در این قالب سخنرانی ارائه می داد و برنامه را بیان می کرد بهتر از این بود که یکسری مواضع را که از تریبونی می توانستند مطرح کنند، ارائه دهند و باعث شود ایران در موضوع برجام و بعد از نیویورک به جای اینکه فضای تنش زدایی تقویت شود فضای تنش تقویت شده و عملاً بعد از نیویورک تنش های زیادی بین ایران و کشورهای اروپایی و حتی سازمان هایی مثل آژانس شکل گرفته است. در کل باید بیان کنم هر چه زمان بگذرد به ضرر ملت ایران است. این ملت ایران که باید تاوان تحریم ها را بدهد. امروز کاهش ارزش پول ملی را شاهد هستیم. بار این بر دوش ملت است و این واقعیت را می پذیرم که دولت گذشته دولتی سست بود و در حوزه مدیریتی ضعیف عمل کرد. ولی واقعیت این است که بخشی از مشکلات ما ناشی از تحریم هایی است که باید موفق شویم تحریم ها را کاهش دهیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=129863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰