تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
16

خبری که شاید دلار را ارزان کند

  • کد خبر : 130098
  • 14 مهر 1400 - 11:34
خبری که شاید دلار را ارزان کند
سیگنال‌های افزایش قیمت دلار در یکی دو ماه گذشته قوی‌تر از سیگنال‌های کاهش قیمت دلار عمل کرده است.

جمهوریت : وزیر امور خارجه ایران گفته ایران به زودی به مذاکرات هسته‌ای وین باز می‌گردد. اگرچه امیر عبدالهیان زمان از سرگیری مذاکرات را اعلام نکرده اما خبرگزاری فرانسه گفته: «مذاکرات برای توافق هسته‌ای با ایران پیش از ماه نوامبر از سر گرفته می‌شود.» یعنی قبل از دهم آبان ماه! این خبری است که شاید بتواند قیمت دلار را ارزان کند.

ایران مدتی است که رسما اعلام کرده خواهان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است و می‌خواهد مذاکرات متوقف شده وین را دوباره شروع کند. اظهارات مقامات ایرانی می‌گوید بازگشت ایران به میز مذاکره جدی است اما زمان آن هنوز مشخص نیست و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، منتظر جمع‌بندی نهایی هستند.

اما حالا خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرده که مذاکرات با ایران پیش از ماه نوامبر آغاز می‌شود. ماه نوامبر از دهم آبان ماه آغاز می‌شود و اگر ادعای خبرگزاری فرانسه درست باشد، مذاکرات هسته‌ای با ایران کمتر از یک ماه دیگر باید شروع شود.

بازگشت قطعی به میز مذاکره خبری است که می‌تواند بر قیمت دلار در بازار ایران اثر بگذارد. به عبارتی، در میان اخبار منفی که از شرایط ارزی ایران شنیده می‌شود، بازگشت ایران به میز مذاکره، همان خبری است که می‌تواند دلار را ارزان کند.

امروز هم سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد ایران پیش‌شرطی برای بازگشت به مذاکرات وین ندارد. سعید خطیب‌زاده گفته «زمانی‌که روند بازبینی داخلی‌ به جمع‌بندی برسد، به وین بازخواهیم گشت.»



پیش‌بینی قیمت دلار

قیمت دلار از ابتدای دولت رئیسی تا کنون از کانال ۲۶ هزار تومانی به کانال ۲۸ هزار تومانی رسیده است. افزایش قیمت دلار در حالی رخ داده که دولت رئیسی گفته بود قیمت دلار را کاهش می‌دهد. اما تاکنون در کاهش نرخ ارز موفق نبوده است.

به خصوص که سیگنال‌های افزایش قیمت دلار در یکی دو ماه گذشته قوی‌تر از سیگنال‌های کاهش قیمت دلار عمل کرده است.

مقامات ایرانی چند باری با پیش‌کشیدن بحث بازگشت به مذاکرات و آزادسازی منابع بلوکه شده سعی کرده‌اند قیمت دلار را کاهش دهند و بگویند نرخ ارز در مسیر کاهش است. احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۳۰ شهریور ماه هم خبر دیگری بود که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد و معامله‌گران را وارد فاز احتیاط کرد. این خبر توانست برای چند هفته قیمت دلار را در محدوده ۲۷ هزار تومان نگه دارد.

حالا مجددا خبر رسیده که ایران ظرف ماه آینده مذاکرات هسته‌ای را آغاز می‌کند. این خبر هم می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد و هم می‌تواند حداقل مانع افزایش بیشتر قیمت دلار شود.

احتمالا این خبر، می‌تواند بر قیمت دلار در فردا ۱۴ مهرماه اثر بگذارد و نشان دهد که معامله‌گران ارز، اخبار مذاکرات را چقدر جدی گرفته‌اند.

قیمت دلار امروز ۱۳ مهرماه حدود ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. حالا باید دید آیا اخبار اخیر می‌تواند با کاهش قیمت دلار، آن را به مرز ۲۷ هزار تومان بازگرداند یا نه.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=130098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰