تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

کودکان و نوجوانان واکسن کرونا بزنند یا نزنند؟

  • کد خبر : 130111
  • 14 مهر 1400 - 12:17
کودکان و نوجوانان واکسن کرونا بزنند یا نزنند؟
در کشورهایی مانند آلمان، سوئد، نروژ و آمریکا واکسیناسیون کودکان آغاز شده است و در کشور خودمان هم شاهد افزایش واکسیناسیون علیه کرونا هستیم.

جمهوریت : فوق‌تخصص عفونی کودکان و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان بوعلی اردبیل گفت: طی ماه‌های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا تزریق واکسن کرونا به کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار گرفته است و در کشور ما هم مسئولین با واردشدن به فصل پاییز و بازگشایی مدارس واکسینه کردن کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داده‌اند.

نگین نهان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در کشورهایی مانند آلمان، سوئد، نروژ و آمریکا واکسیناسیون کودکان آغاز شده است و در کشور خودمان هم شاهد افزایش واکسیناسیون علیه کرونا هستیم.

وی با بیان اینکه یک تفکر رایج مبنی‌بر این‌که کودکان به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند یا در معرض خطر بسیار شدیدی از طریق ویروس نیستند، تشریح کرد: شدت بیماری در برخی کودکان به‌اندازه‌ای است که به درمان در بیمارستان نیاز دارد و این کودکان دچار عوارض ویروس کرونا می‌شوند.

نهان مقدم با اشاره به اینکه کودکان حتی زمانی که هنگام ابتلا هرگز علامت نداشته باشند یا حتی علائم خفیف داشته باشند، به‌اندازه بزرگسالان از عوارض جانبی جدی و بالقوه طولانی‌مدت ابتلا به این ویروس رنج می‌برند، تشریح کرد: باتوجه‌ به این‌که واکسن به طور باورنکردنی ایمن هستند و ابتلا به کرونا بسیار خطرناک‌تر از هرگونه خطر احتمالی ناشی از تزریق واکسن است بنابراین واکسیناسیون علیه کرونا در کودکان و نوجوانان یک ضرورت بوده و برای پیشگیری از عوارض این ویروس باید واکسیناسیون همه افراد جامعه انجام شود.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان بوعلی اردبیل اظهار کرد: واکسیناسیون کودکان مزیت بالقوه دیگری هم دارد و آن این است که می‌تواند جان دیگران را نجات دهد و این روشی است که قبلاً در مورد آنفلوانزا هم صورت‌گرفته است و در حال حاضر چنین چیزی را می‌توان با واکسن کرونا هم انجام داد تا به برای رسیدن به ایمنی گله‌ای کمک کرد.

واکسیناسیون کامل باید هدف اصلی هر کشوری باشد

این فوق‌تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه واکسن‌های کرونا در ایجاد اختلال عملکرد ویروس بسیار خوب به نظر می‌رسد، گفت: تنها یک دز از این واکسن‌ها ظاهراً می‌تواند شانس ابتلا به کرونا را دست‌کم به نصف برساند و حتی اگر کسی در این شرایط به کرونا مبتلا شود احتمال انتقال ویروس از طریق این فرد نصف می‌شود.

نهان مقدم با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد کودکان از جمله انتقال‌دهنده‌های اصلی ویروس کرونا نیستند اما نوجوانان احتمالاً می‌توانند در زمینه انتقال این ویروس نقش داشته باشند، تشریح کرد: شواهدی از احتمال انتقال ویروس در نوجوانان دبیرستانی وجود دارد بنابراین واکسیناسیون می‌تواند به‌طورکلی در انتقال ویروس کرونا تأثیر داشته باشد اما پاسخ همگانی در مورد ارزشمند بودن واکسیناسیون در این گروه حضور ندارد.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان بوعلی اردبیل با بیان اینکه واکسن سینوفارم چینی دارای تعریف سازمان بهداشت جهانی برای بزرگسالان است و البته برای زنان باردار و مادران شیرده نیز مورد تأیید قرار گرفته است، ادامه داد: این واکسن از جمله واکسن‌های غیرفعال است که تقریباً هیچ عارضه‌ای ندارد؛ بااین‌حال و علی‌رغم کمبود اطلاعات واکسن سینوفارم صرفاً در چین و امارات متحده عربی برای واکسیناسیون کودکان ۳ تا ۱۸ سال تاییده گرفته است و این در کنار واکسن فایزر برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال فعلاً تنها گزینه موجود برای واکسیناسیون کودکان است.

این فوق‌تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه رسیدن به پوشش ۷۰ تا ۸۰ درصد و واکسیناسیون کامل در جامعه مهم‌ترین هدف هر کشوری باید باشد، گفت: هر میزان از واکسیناسیون جمعی قبل از رسیدن به این هدف نامؤثر است لذا واکسیناسیون نه یک امر دولتی بلکه موضوعی داوطلبانه، فرهنگی و مردمی باید باشد و این کار نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی وسیع در سطح جامعه دارد.

به گفته نهان مقدم، نتایج بررسی‌ها و تحقیقات روی واکسن سینوفارم در چین و امارات تاکنون به طور کامل منتشر نشده است بخصوص نتایج فاز سوم مطالعات کارآزمایی بالینی در این مورد در دسترس نیست اما بااین‌حال اندک اطلاعات موجود از ایمن و مؤثر بودن واکسن در گروه سنی کودکان حکایت دارد.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان بوعلی اردبیل افزود: باید توجه داشت که واکسن تک دز سینوفارم وجود ندارد بلکه آن‌هم در دو دز است که دز دوم جداگانه وارد می‌شود و به همین دلیل تک دز نام‌گرفته است.

به گفته این فوق‌تخصص عفونی کودکان، یک نوع واکسیناسیون سینوفارم برای افراد بالغ، کودکان و نوجوانان وجود دارد، تشریح کرد: واکسن سینوفارم مخصوص برای کودکان ساخته نشده است و باتوجه‌به این‌که واکسن‌های غیرفعال قبلاً در بسیاری از عفونت‌های ایجاد شده مثل آنفولانزا امتحان خود را به‌خوبی پس داده‌اند که عارضه‌ای ندارند بلکه ایمنی نسبی قابل‌قبول هم ایجاد کرده و می‌کنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=130111

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰