تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13
ابوالفضل ابوترابی در گفت و گو با جمهوریت خبر داد:

الگوبرداری ایران از تجربه انتخاباتی دومای روسیه / برگزاری جلسات وبینار با معاونت بحران داخلی فدراسیون روسیه برای انتقال تجربیات سخت افزاری

  • کد خبر : 130136
  • 14 مهر 1400 - 12:39
الگوبرداری ایران از تجربه انتخاباتی دومای روسیه / برگزاری جلسات وبینار با معاونت بحران داخلی فدراسیون روسیه برای انتقال تجربیات سخت افزاری
مجلس شورای اسلامی از تجربه برگزاری انتخابات و رای‌گیری از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن های شخصی موبایل در روسیه الگوبرداری می‌کند.

جمهوریت – ابوالفضل ابوترابی ، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی که اخیرا در قالب هیئت پارلمانی برای نظارت بر انتخابات دومای روسیه به این کشور سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت از دستاورد مهم در زمینه برگزاری این انتخابات و توجه مجلس شورای اسلامی برای استفاده از این تجربه برای برگزاری انتخابات با استفاده از ظرفیت فضای مجازی خبر داد.

ابوترابی در اینباره گفت: برگزاری انتخابات و رای گیری از طریق فضای مجازی ، بحثی بود که ما ، قبل از انتخابات شوراها درباره آن برنامه‌ریزی داشتیم ، اما به دلایل مختلف به جایی نرسید.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت رای دادن در فضای مجازی بر این اساس است که اپلیکیشنی روی موبایل ها نصب و به نوعی موبایل را فردی سازی کنیم تا افراد بتوانند با موبایل و نرم افزار اختصاصی در این زمینه در خانه خود رای بدهند.

این نماینده مجلس مشارکت در رای دهی در شرایطی همانند همه گیری کرونا ، یا هر بعد مسافتی را از نکات مهم و امتیاز این شیوه رای گیری خواند و تاکید کرد: متاسفانه ما نتوانستیم پیش از انتخابات شوراها در خردادماه امسال این مساله را اجرایی کنیم چرا که هیئت نظارت و اجرایی به دلیل برخی مشکلات نتوانستند موضوع را جمع بندی کنند .

*از ۸ میلیون جمعیت مسکو ، حدود ۲ میلیون نفر با موبایل رای دادند

ابوترابی با اشاره به سفر اخیر به روسیه و مشاهده این تجربه رای گیری گفت: در روسیه و انتخابات دومای این کشور این موضوع را دیدم که از ۸ میلیون رای دهنده در استان مسکو ، ۲ میلیون نفر این اپلیکیشن ها را نصب کرده بودند و به صورت مجازی رای داده بودند.

وی افزود: البته با توجه به مباحثی مثل هک کردن و نحوه خاص شمارش آراء در این شیوه انتخابات، قوانینی در این موضوع دارند که بسیار مهم است.

ابوترابی با اشاره به تلاش برای الگوبرداری از تجربه انتخاباتی دومای روسیه در ایران گفت: مباحثی از قبیل هک کردن و امنیت فضای سایبری و طراحی اپلیکیشن ، مسائلی است که باید در مبادله تجربه از روسیه به ایران داشته باشیم .

*استقبال روسیه برای ارائه تجربیات برگزاری انتخابات

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر این که روسیه از این درخواست برای انتقال تجربیات استقبال کرده است، گفت: این جلسات برای انتقال تجربیات در گام اول به صورت وبینار و با حضور افراد فنی برگزار می شود ، چرا که تمام اساس این کار و اجرای این موضوع، مسائل فنی و زیرساخت های مورد نیاز شخصی سازی سیم کارت‌ها، خطرات هک و مسائل سایبری و بلاک چین و شمارش آراء است.

وی افزود: جمع بندی هایی در این زمینه صورت گرفته و قرار شد جلساتی به صورت وبینار و ویدئوکنفرانس با آن ها به خصوص معاونت بحران داخلی فدراسیون روسیه داشته باشیم.

ابوترابی با بیان این که در مجلس در حال مکاتبه با سفارت خانه ایران در روسیه و وزارت خارجه برای این موضوع هستند، خاطر نشان کرد: در وهله اول ، در این جلسات افراد فنی به تبادل نظر می پردازند و در مراحل بعد در صورت نیاز جلسات دیگری نیز برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=130136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰