تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13
عضو کمیسیون امورداخلی و شوراها در گفت‌و‌گو با جمهوریت:

جزئیات طرح انتخابات تناسبی برای مجلس / اقلیت باید در مجلس نماینده داشته باشد/ سیستم فعلی از عدالت به دور است

  • کد خبر : 130699
  • 18 مهر 1400 - 10:53
جزئیات طرح انتخابات تناسبی برای مجلس / اقلیت باید در مجلس نماینده داشته باشد/ سیستم فعلی از عدالت به دور است
با تبدیل انتخابات مجلس از اکثریتی به نسبی هم صدای اقلیت را در مجلس می شنویم و هم نرخ مشارکت در انتخابات را بالا می بریم.

جمهوریت – «طرح تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های چند نماینده‌ای مجلس»، تازه‌ترین طرحی است که بعد از انتخابات خرداد امسال، از سوی نمایندگان تهیه و هیات رئیسه مجلس نیز آن را اعلام وصول کرده است.

ابوالفضل ابوترابی از طراحان این طرح در گفت و گو با جمهوریت گفت: سعی داریم که انتخابات مجلس شورای اسلامی را به سمت نسبی بودن سوق دهیم چرا که این شیوه به عدالت نزدیک تر است.

ابوترابی با بیان این که این طرح برای حوزه های انتخابیه با بیشتر از یک نماینده است، افزود: در مجموع ۱۷۶ نفر تک انتخابی در حوزه های انتخابیه داریم و این طرح متعلق به حوزه های دو نفری یا دو نفر به بالا است.

وی ادامه داد: این که می خواهیم در حوزه های انتخابیه دو نفر یا دو نفر به بالا ، انتخابات مجلس را به صورت نسبی برگزار کنیم، کار جدید و نویی در کشور است ، اما این کار در دنیا متداول بوده چرا که با عدالت سازگار است.

ابوترابی در تشریح وضعیت نمایندگان تهران در مجلس یازدهم گفت: در مجلس یازدهم ۳۰ نفر از جریان انقلابی با نصاب ۵۱ درصد آراء، در تهران رای آوردند اما ۴۹ درصد آراء به این ۳۰ نفر رای ندادند و این بخش از جامعه هیچ کرسی ای هم در مجلس ندارند و این از عدالت به دور است.

وی در تشریح جزئیات طرح نیز گفت: به طور مثال در تهران، بر اساس این طرح ۳۰ نفر نماینده انتخاب می شود. در زمان انتخابات اخیر ۵۱ درصد به لیست نیروهای موسوم به انقلابی رای دادند و این لیست به صورت کامل رای آورد و وارد مجلس شد در حالی که ۴۹ درصد بقیه آراء نباید بی نماینده باشد ، یعنی  اقلیت هم که رای داده اما پیروز نشده باید به تناسب نسبیتی که دارای رای بوده، تفکرشان در مجلس نماینده داشته و حضور داشته باشند.

ابوترابی درباره مساله عدم مشارکت در انتخابات نیز گفت : خیلی ها می‌گویند با علم به این که گروه و حزب مان رای نمی‌آورد پای صندوق نمی رویم اما با این کار، گروهی با علم رای قاطع نیاوردن کاندیداهایشان نیز  در انتخابات مشارکت می کنند و به تناسب حضور پای صندوق رای، تفکر آن ها نیز در مجلس حضور خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
الگوبرداری ایران از تجربه انتخاباتی دومای روسیه / برگزاری جلسات وبینار با معاونت بحران داخلی فدراسیون روسیه برای انتقال تجربیات سخت افزاری

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=130699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰