تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
11

بذرپاش: میزان یارانه پنهان در گاز و کالاهای اساسی دو برابر منابع عمومی کشور است

  • کد خبر : 131180
  • 20 مهر 1400 - 13:22
بذرپاش: میزان یارانه پنهان در گاز و کالاهای اساسی دو برابر منابع عمومی کشور است
ارائه گزارش تفریغ بودجه زودتر از موعد مقرر امکان اصلاح ساختار بودجه را فراهم می‌کند/حدود دو و نیم برابر عملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ یارانه پنهان وجود داشت

جمهوریت : رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت که میزان یارانه پنهان در سال ۹۹ بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان بوده که بخش اعظم آن یعنی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به گاز است، این یعنی حدود دو برابر منابع بودجه عمومی کشور در سال ۹۹ و ۴۵ درصد نقدینگی در همین سال.

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: یارانه پنهان موضوعی است که همیشه اعلام می‌شود اما توجهی به آن نمی‌شود. اگر ما بدانیم چه میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور است برای آن می‌توانیم برنامه ریزی انجام دهیم.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: میزان یارانه پنهان در سال ۹۹ بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است. این یارانه اعم از یارانه در بخش گاز و کالاهای اساسی است که بخش اعظم آن یعنی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به گاز چه هدررفت در شبکه و چه مصرف در شبکه بوده، این رقم یعنی حدود دو برابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ و به عبارت دیگر ۴۵ درصد نقدینگی کشور در سال گذشته.

وی افزود: وقتی ما می‌گوییم کمبود منابع داریم یعنی در برخی موارد هدررفت منابع وجود دارد. دستگاه‌های مجری باید به هدررفت منابع توجه جدی کنند تا اصلاح ساختار بودجه صورت گیرد.

بذرپاش توضیح داد: هدررفت در بخش آب در چهار سال قانون برنامه یعنی در سال‌های ۹۶ تا ۹۹، ۷۵۰۲ میلیارد تومان و در بخش برق طی چهار سال گذشته ۹۶۰۴ میلیارد تومان بوده، هدررفت در بخش گاز شبکه فقط در سال ۹۹، ۶۸ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان و هدررفت کل گاز شبکه ۱۲۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان بوده است. پس باید برنامه ریزی در چهار بخش گاز خانگی و همراه، برق و آب صورت گیرد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور ادامه داد: بخشی از گزارش تفریغ بودجه ۹۹ کل کشور به دلیل وجود ارقام خاص و محرمانه در جلسه غیرعلنی ارائه شد که کاهش زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ به مدت ۴ ماه اتفاقی مبارک است. در تفریغ بودجه باید حساب‌های حدود سه هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیدگی شود بنابراین تقویم زمانی محاسباتی باید ۴ ماه زودتر ارائه شود و با توجه به اینکه توانستیم این مهم را محقق کنیم از خزانه‌داری کل کشور و وزارت امور اقتصاد و دارایی و همکاران خود در دیوان محاسبات تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، ۴ ماه زودتر از موعد مقرر ماحصل صدها هزار ساعت کار کارشناسی و بررسی ۲۷۲ تبصره بودجه ۹۹ است که در تفریغ بودجه منابع و مصارف لایحه مصوب بودجه بررسی می‌شود. در گزارش تفریغ بودجه باید میزان اجرای بیش از ۲۷۰ تبصره که احکام بودجه بوده و یک سال اعتبار دارد مشخص شود همچنین باید دلایل اجرایی نشدن این احکام بررسی و تعیین شود.

وی با بیان اینکه دیروز رییس جمهور بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد گفت: در حال حاضر تفریغ بودجه سال ۹۹ در اختیار دولت است. از سوی دیگر مجلس نیز می‌تواند از این گزارش استفاده کند تا با تحقق این دو مهم لایحه بودجه با چشمانی باز و نگاه واقع‌بینانه تدوین و تنظیم شود و در صورت نیاز احکام مجدد تمدید تغییر یا لغو شود.

وی گفت که تقدیم گزارش تفریغ بودجه زودتر از موعد مقرر بهترین امکان برای اصلاح ساختار بودجه در مجلس و دولت را فراهم می کند. یکی از اقداماتی که می‌تواند به تحقق اصلاح ساختار بودجه کمک کند بررسی نحوه اجرای بودجه در سال‌های گذشته است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ را شروع کرده است گفت: تاکنون دو گزارش دو ماهه درباره رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شده که تا پیش از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس داده می‌شود. امیدواریم با این اقدامات بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای اثربخش و کارآمد و برای رفاه مردم باشد.

وی ناترازی های بودجه را زیاد خواند و گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته میزان فروش نفت کاهش یافته، ما برای کسب درآمد به سمت فروش اوراق رفتیم که نمی‌توانیم با این مسیر کشور را اداره کنیم و باید راهکارهای دیگری برای تأمین درآمد کشور در نظر گرفته شود. یکی از پیشنهاداتی که ما در گزارش تفریغ بودجه ۹۹ آوردیم این است که از ذخایر معدنی کشور بیشتر استفاده شود. میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۲.۵ میلیارد تن است اما اکتشاف ذخایر معدنی ما حدود ۵۱۱ میلیون تن بوده که نشان می‌دهد ما کمتر از یک درصد از ذخایر معدنی خود را اکتشاف کرده‌ایم و اگر به این ذخایر توجه شود، قطعاً منابع بودجه از این طریق به دست می‌آید.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: تاکنون مجلس پایه‌های مالیاتی زیادی را به تصویب رسانده اما بعضائاجرا نمی‌شود. به عنوان مثال آئین نامه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس است؛ از ۴۵ سال قبل تاکنون به طور متوسط سالانه ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که این نشان می‌دهد نوع مدیریت اقتصادی ما غلط است و در این شرایط تورم و رشد نقدینگی اجتناب ناپذیر است و ما باید به سمت اصلاح این وضع برویم.

بذرپاش با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار در بودجه شرکت‌های دولتی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دولتی در پیوست بودجه می‌آید که می‌توان این شرکت‌ها را واگذار کرد و حتی به نصف تقلیل داد که راهکار مهمی در زمینه اصلاح ساختار بودجه و رفع مشکلات اقتصادی کشور است. علاوه بر این بودجه شهرداری‌ها و شرکت‌های نیمه دولتی بسیار زیاد است ولی معمولا در لایحه بودجه به مجلس ارائه نمی‌شود. توصیه ما این است که بودجه این بخش‌ها در قالب پیوست به مجلس ارائه شود که نتیجه آن افزایش نظارت‌ها است.

بذرپاش همچنین گفت: بودجه‌ای که مجلس رسیدگی می‌کند تمام بودجه کشور نیست و بودجه برخی از بخش‌ها اصلا به مجلس ارائه نمی‌شود که این رویه باید اصلاح شود.

وی در پایان گفت که از ابتدای کار خود در دیوان محاسبات تحقیق و تفحص از بخش‌هایی چون کشت و صنعت مغان، هفت تپه و آب و فاضلاب خوزستان را انجام شده که برای مثال در این سال‌ها هم از صندوق توسعه ملی و هم از بودجه عمومی کشور برای آب و فاضلاب استان خوزستان اعتباراتی تخصیص داده شده، ما تاکنون بالغ بر ۴۰ تخلف در این زمینه احصا کردیم و تا پایان سال گزارش آن را نهایی و به مردم ارائه می‌دهیم.
بیشتر بخوانید:
کسری تراز عملیاتی بودجه ۶ برابر الزام برنامه ششم/۴۹ درصد احکام بودجه ۹۹ بر زمین ماند

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=131180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰