تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12
محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان در گفت‌وگو با جمهوریت:

گشت ارشاد مجاز به اعمال خشونت نیست / امر به معروف نباید منجر به توهین به آمر و ناهی یا فرد بدحجاب شود

  • کد خبر : 131723
  • 24 مهر 1400 - 14:40
گشت ارشاد مجاز به اعمال خشونت نیست / امر به معروف نباید منجر به توهین به آمر و ناهی یا فرد بدحجاب شود
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره مرز شرعی و حقوقی تذکر درباره حجاب زنان توضیح داد.

جمهوریت – انتشار ویدئویی در فضای مجازی از برخورد بسیار خشن ماموران انتظامی گشت ارشاد با یک زن با واکنش های منفی زیادی همراه بوده است.

محمدتقی رهبر، نماینده ادوار مجلس و از طراحان اصلی قانون عفاف و حجاب در مجلس هشتم در گفت و گو با جمهوریت در این ارتباط گفت: به صورت کلی و در هر شرایطی مساله امر به معروف در زمینه حجاب و عفاف چهارچوب هایی دارد.

بیشتر بخوانید:

رهبر درباره مساله تذکر لسانی افراد معمول در جامعه گفت: همه ما یک تکلیف شرعی داریم که در مواجهه با بدحجابی و بی حجابی در نهایت آرامش بگوییم دخترم یا خواهرم حجاب تان رعایت کنید ، بیشتر از این هم نمی توانیم مداخله کنیم چون تاثیر ندارد.

وی تاکید کرد: اگر با زبان نرم تذکر را بگوییم ممکن است امیدی برای تغییر باشد اما در غیر این صورت  امر به معروف ما موثر نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز همچنین افزود: مردم نباید بیش از این تذکرهای لفظی با هم درگیر شوند چون نتیجه ای ندارد و به طور کلی امر به معروف نباید منجر به توهین به آمر و ناهی شود

وی ادامه داد: در باب امر به معروف و نهی از منکر اصل اولیه ملاطفت و بیان نرم است که شاید تاثیر کند و رهگذران تکلیف بیشتری ندارد و اگر می بینیم تاثیری نداریم بهتر است اصلا نگوییم.

رهبر با بیان این که در امر به معروف و نهی از منکر باید سه اصل را مورد توجه قرار دهیم، گفت: نخست این که در بیان مساله احتمال خطر برای خود ندهیم دوم این که احتمال تاثیر  در پی این تذکر را بدهیم و سوم این که مراقب باشیم تا با تذکر ما حکم الهی ضایع نشده  و ناهی و آمر و فرد متخلف مورد توهین قرار نگیرند.

نماینده ادوار مجلس در اینباره خاطر نشان کرد:  اگر کسی وقاحت و بی شرمی زیادی در رفتار و پوشش داشت و بی حیایی بزرگی کرد، باز هم باید برخورد انسانی و تنبیه غیرفیزیکی در نظر گرفت نه کتک چرا که دین اسلام همان طور که امر به امر معروف را واجب می داند ، اخلاق را نیز محور اصلی قرار داده است.

وی با تاکید بر این که «نیروی انتظامی هم باید ابتدا با زبان نرم صحبت کند»، گفت:  اگر این فیلم درست باشد باید سوال کرد چرا چنین رفتاری را در قبال مردم داشته اند چرا که این رویه امر به معروف نیست و نباید با خشونت با مردم برخورد شود./

خبر مرتبط:
واکنش به برخورد بسیار خشن و عجیب پلیس گشت ارشاد با یک زن

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=131723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰