تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
12

سوریه هم با عربستان هم پیمان می شود؟

  • کد خبر : 132571
  • 28 مهر 1400 - 10:54
سوریه هم با عربستان هم پیمان می شود؟
اگر آقای اسد هم با جهان عرب روابط خوبی برقرار کند و به اتحادیه عرب برگردد سعی می کند همانند عراقی ها توازنی برقرار کند و تعادلی بین روابط با ایران و جهان عرب برقرار کند. در این صورت دست عربستان پرتر از ایران است چون سوریه نیاز به پول و سرمایه گذاری برای بازسازی خود دارد که عربستان و کشورهای جنوب خلیج فارس در این زمینه قدرت بیشتری دارند

جمهوریت : مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: اولین گام در یک گفتگوی سیاسی بین دو کشور که روابط آنها قطع است، برقراری روابط دیپلماتیک است. وقتی که هنوز روابط دیپلماتیک بر قرار نشده نمی توان گفت این گفتگوها در عمل نتیجه ای داشته یا خیر؟ از سوی دیگر باز هم اختلافات، تضادها و رقابت هایی با عربستان داریم.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری مدارا در خصوص علت تناقض در ارزیابی وزرای خارجه ایران و عربستان، گفت: تهران علاقه بیشتری دارد تا روابط با عربستان بهبود یابد اما ریاض شاید چنین علاقه ای را نداشته باشد و تا وقتی که مذاکرات به یک نتیجه عملی نرسیده یعنی دستاورد عملی نداشته، نمی توان به این اظهار نظر مسئولان دو کشور اتکا کرد.

وی ادامه داد: اولین گام در یک گفتگوی سیاسی بین دو کشور که روابط آنها قطع است، برقراری روابط دیپلماتیک است. وقتی که هنوز روابط دیپلماتیک بر قرار نشده نمی توان گفت این گفتگوها در عمل نتیجه ای داشته یا خیر؟ از سوی دیگر باز هم اختلافات، تضادها و رقابت هایی با عربستان داریم.

محبعلی ادامه داد: البته زمینه های همکاری و موضوعات مشترکی نیز وجود دارد مثلاً اوپک، مسائل جهان اسلام و مسلمانان در کشورهای غیراسلامی، مسئله امنیت خلیج فارس و غیره. هر دو کشور علاقمند هستند از حقوق مسلمانان دفاع کنند هر چند نسبت این دو فرق می کند ولی سیاست هر دو کشور در این راستاست. ابتدا باید روابط دیپلماتیک برقرار شود، تا قبل از آن مذاکرات در سطوح غیرسیاسی، به نتیجه ای نمی رسد و هنوز نمی توان گفت از این مذاکرات نتیجه روشنی حاصل می شود.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: اگر ایران و عربستان علاقمند نبودند تلاش های عراق به نتیجه نمی رسید. عراق سیاست خود را دنبال می کند؛ عراق به دلیل اینکه همسایه ایران و عربستان است و بین ایران و جهان عرب قرار گرفته و نگران این است که اختلافات ایران و عربستان باعث بی ثباتی در عراق شود و منافع دولت و حکومت آن ایجاب می کند تا روابط ایران و عربستان بهبود یابد که جوامع عراقی که به ایران یا عربستان نزدیک هستند با هم در عراق برخورد نداشته باشند و جنگ نیابتی مثل یمن و سوریه و لبنان ایجاد نشود.

محبعلی براین باور است: اگر ایران و عربستان علاقه مند نبودند، این اتفاق نمی افتد. در همین حد که می خواهند نظرات همدیگر را بدانند نشان دهنده علاقمندی دو کشور است. این دو کشور باید در جایی با هم صحبت می کردند و یکی از بهترین کشورها در شرایط فعلی با توجه به نیاز عراق و اینکه دو کشور می خواهند نشان دهند در عراق در مقابل همدیگر قرار نمی گیرند، بغداد است.

وی در پاسخ به این پرسش که خیلی ها براین باور هستند اگر عربستان مثل ایران خوشبین به رابطه نیست، می خواهد تعاملی با سوریه و بشاراسد داشته باشد و بعد اقداماتی انجام دهد.گفت: دقیقا همینگونه است. هر طرفی سعی می کند دست خود را در مذاکرات با طرف مقابل پر کند. مسئله برجام مهم ترین مسئله است.

محبعلی با اشاره به اهمیت موضوع برجام در مذاکرات ایران و عربستان، گفت: نمی توان امیدوار بود اگر برجام به نتیجه نرسد مذاکرات ما با جهان عرب هم به نتیجه برسد. اگر روابط سوریه و عربستان عادی شود یا بهبود یابد طبیعتاً بدین مفهوم است که مناسبات ایران و عراق و نسبت دوران نخست وزیری نوری مالکی گرم نیست.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: اگر آقای اسد هم با جهان عرب روابط خوبی برقرار کند و به اتحادیه عرب برگردد سعی می کند همانند عراقی ها توازنی برقرار کند و تعادلی بین روابط با ایران و جهان عرب برقرار کند. در این صورت دست عربستان پرتر از ایران است چون سوریه نیاز به پول و سرمایه گذاری برای بازسازی خود دارد که عربستان و کشورهای جنوب خلیج فارس در این زمینه قدرت بیشتری دارند. بخصوص که ایران در شرایط تحریم امکان این را ندارد که در کشور دیگر سرمایه گذاری کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=132571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰