تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
13

هشدار؛ این موارد را روی مو‌های خود تست نکنید!

  • کد خبر : 132908
  • 01 آبان 1400 - 14:09
هشدار؛ این موارد را روی مو‌های خود تست نکنید!
بسیاری از شایعات از قدیم و یا حتی در فضای مجازی درباره سلامت مو و رشد آن وجود دارد، که صرفا شایعه است و نباید به آن ها توجه کنید.

جمهوریت : مو، پوست، صورت، زیبایی و. این‌ها همه از جمله موارد مهم و حساسی محسوب می‌شوند که حتما افراد را حتی یکبار در زندگی درگیر خود کرده اند و آن‌ها مجبور شده اند تا بدنبال راهکاری برای بهبود و یا پیشگیری از بروز برخی موارد کنند.

اما اگر بخواهیم از زاویه دیگر بنگریم، گاهی برخی شایعات در میان مردم باب می‌شود که بعنوان مثال اگر این کار را کنید فلان می‌شود و اگر آن کار را کنید فلان، بخصوص در رابطه با مو که ما قصد داریم در ادامه شما را با این شایعات که شاید به گوشتان خورده و یا نخورده باشد روبرو کنیم، ولی پیش از هر چیزی نکاتی را درباره مو برای شما مرور خواهیم کرد.

مو و رویش آن به چه صورت است؟

همانطور که می‌دانید نزدیک به ۵ میلیون تار مو در بدن هر انسان وجود دارد که گفته می‌شود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار از این تعداد بر روی پوست سر قرار گرفته است.

افراد با مو‌های بلوند بیشترین تعداد فولیکول‌ها را در سر داشته و بعد از آن‌ها به ترتیب افراد با مو‌های قهوه‌ای، مو‌های قرمز و سیاه قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر رویش طبیعی موی سر ۱ تا ۰٫۶ سانتیمتر در ماه است.

معرفی قسمت‌های مختلف تار مو

یک تار مو شامل قسمت‌های زیر می‌شود:

  • شفت یا ساقه مو (قسمتی که از پوست خارج می‌شود و قابل رؤیت است)
  • ریشهٔ مو (قسمتی که زیر پوست قرار گرفته)
  • فولیکول مو (مسیری لوله مانند در ناحیه درم که ریشهٔ مو در آنجا رشد می‌کند)

اما نحوه محافظت از مو‌ها باید چگونه باشد؟

همانطور که می‌دانید باید همیشه از مو‌های خود در برابر آفتاب، باد و باران محافظت کنید؛ به این معنا که مثلا از قرار گرفتن در معرض آفتاب، گرمای بیش از حد اجتناب کنید.

گفته می‌شود، آلودگی تاثیر نامطلوبی بر روی مو دارد و از این رو بر مشکلات موجود روی مو می‌افزاید و می‌تواند سبب تجمع آلودگی، خشکی مو و پوست سر و افزایش حساسیت به عفونت در پوست سر گردد. پس بهتر است در این شرایط مو‌های با چتر یا کلاه پوشانده شود.

توصیه می‌شود پس از هر بار شستشو از نرم کننده یا مرطوب کننده استفاده کنید، این امر سبب می‌شه که موهاتون وز هم نشود و از این رو بهتر است از همان ابتدا یک شامپو و نرم کننده را متناسب با نوع موهایتان انتخاب کنید، البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که، وقتی از یک شامپوی مخصوص خود به جای دو محصول جداگانه استفاده می‌کنید، نتایج بهتری می‌گیرید.

سعی کنید از استفاده وسایل گرمایشی جهت خشک کردن و حالت دادن مو‌ها خودداری کنید.

از بند‌های موی فوق العاده تنگ که سبب شکستی مو می‌شوند، خودداری کنید.

شایعاتی درباره نگهداری مو که نباید آن‌ها را جدی بگیرید!

در این میان برخی هستند که شایعاتی را باب کرده اند و معتقدند که اگر این موارد را رعایت کنید نتیجه خوبی می‌گیرید، اما توجه کنید که این‌ها شایعه‌ای بیش نیست!

  • هراندازه مو کثیف‌تر باشد، سریع‌تر رشد می‌کند!

برخی بر این امر معتقدند که اگر مو‌ها کثیف‌تر باشند، سریع‌تر رشد می‌کنند و می‌گویند باید کمتراز شامپو، نرم‌کننده و نظایر این‌ها استفاده شود، تا احتمال آسیب‌دیدن مو‌ها به حداقل برسد.

باید بدانید که این شایعه صحت ندارد و نباید به امید آن تعداد دفعات حمام‌کردن را کم کنید، زیرا با این کار موهایتان چرب و درهم‌تافته خواهند شد و بوی ناخوشایندی می‌گیرد.

  • با کندن مو‌های سفید رشد آن‌ها را بیشتر می‌کنید

شاید این شایعه هم به گوش شما رسیده باشد، اما باید بدانید که صحت نداشته و باید بدانید که کندن مو‌های سفید، یا به‌اصطلاح از ریشه درآوردن آنها، سبب رویش بیشتر مو‌های سفید نمی‌شود در حقیقت رنگ مو‌ها با کندن آن‌ها تغییری پیدا نمی‌کند.

اما خارج از این موضوع شایعه، آرایشگران و متخصصان توصیه می‌کنند این کار را انجام ندهید، چون وقتی تار مویی را از ریشه درمی‌آورید، فولیکول مو و پوست سر را تحت‌فشار قرار می‌دهد.

  • باید هر روز مو‌های چرب خود را با شامپو بشویید!

برای آنکه چربی و آلودگی نشسته بر تار‌های مو را پاک کنیم باید با روندی منظم مو‌ها را با شامپو بشوییم؛ اما متأسفانه بسیاری از افرادی که مو‌های چرب دارند، در انجام این کار زیاده‌روی می‌کنند و دلیل این کار آن‌ها این باور غلط است که به‌مرورزمان، چربی موهایشان کم می‌شود، زیرا میزان غدد چربی که در پوست سر ترشح می‌شوند و مو‌ها را چرب می‌کنند، با میزان چربی پاک‌شده به‌کمک سولفات موجود در شامپو قابل‌مقایسه نیست و در صورتی که در شستن موی چرب با شامپو زیاده‌روی کنید، برای جبران چربی ازدست‌رفته در پوست سر غدد بیشتری ترشح خواهند شد و ریتم طبیعی ترشح این غدد به هم خواهد خورد که در نتیجه آن تار‌های مو شما به‌مرورزمان ظریف و شکننده می‌شوند و پوست سر به خارش خواهد افتاد.

البته می‌توانید، به‌جای شستن مداوم مو‌های چرب بهتر است دو راهکار زیر را در نظر بگیرید:

  1. تغییر در رژیم غذایی و مصرف خوراکی‌های مناسب برای سلامت پوست و مو
  2. پرهیز از شستشوی مو‌های چرب با شامپو‌های قوی یا مواد شوینده حاوی الکل و نظایر آن
  • مو‌های زمخت و مجعد تنها مختص زنان رنگین‌پوست است!

زمختی مو‌ها ارتباط چندانی با رنگ پوست ندارد و این مسئله تا حدود زیادی مرتبط با ژنتیک است.

باید این را بدانید که تمامی زنان، فارغ از آنکه رنگ پوست‌شان چه باشد، ممکن است مو‌های زمخت، درهم‌تافته، گره‌خورده و نظایر این‌ها داشته باشند و رسیدگی به مو‌ها با استفاده از محصولات مناسب برای این دسته از زنان اهمیت ویژه‌ای دارد.

  • چیدن نوک مو‌ها سبب رشد سریع آن‌ها خواهد شد

در واقع باید بدانید که چیدن نوک موها، هر ۴ تا ۶ هفته یک بار، ایده بدی نیست و مزایایی همانند پیشگیری از موخوره و معضلاتی نظیر آن دارد، اما قطعا سبب رشد سریع‌تر مو‌ها نمی‌شود.

اما چیدن نوک مو‌ها باعث تقویت تار‌های مو می‌شود و اجازه نمی‌دهد که موخوره به ساقه مو‌ها راه یابد و کیفیت و صلابت آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

  • جلوگیری از آسیب‌دیدن مو‌ها با کاشت بافت مو و استفاده از کلاه‌گیس

برخی بر این امر معتقدند که کاشت بافت مو (weave) و استفاده از کلاه‌گیس سبب محافظت از مو‌ها می‌شود؛ زیرا با استفاده از این موارد مو‌ها زیر مو‌های مصنوعی قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به استفاده از تکنیک‌های بعضا آسیب‌رسان فرم‌دهی به مو‌ها نخواهد بود.

مسئله درست همینجاست که در بسیاری از موارد پیش از استفاده از این محصولات مصنوعی، آرایشگر مجبور می‌شود مو‌های اصلی را خیلی تنگ و درهم‌تنیده کند تا فرضا کلاه‌گیس مورداستفاده طبیعی جلوه کند و کاملا کیپ سر شود. با انجام این کار احتمال آسیب‌دیدن تار‌های مو وجود خواهد داشت.

  • شامپو‌ها پس از مدتی کارایی سابق خود را از دست می‌دهند

این موضوع که مو‌ها پس از استفاده از شوینده‌ای بخصوص در بلندمدت، به آن عادت کرده و شوینده کارایی خود را از دست می‌دهد، اظهارنظر قابل‌اتکایی ندارد.

  • مو‌های زمخت و فر در مقایسه با مو‌های صاف تار‌های قوی‌تری دارند

باورداشتن به استقامت بیشتر مو‌های زمخت و فر خطراتی در پی دارد، بعنوان مثال، ممکن است به این بهانه، راحت‌تر به حرارت‌دادن مو‌ها یا امتحان‌کردن تکنیک‌های مختلف فرم‌دهی به مو‌ها تن دهید؛ حال‌آنکه مو‌های شما ظریف و شکننده هستند و با انجام این کار‌ها احتمال آسیب‌دیدن‌شان، در مقایسه با مو‌های صاف، بیشتر خواهد بود.

  • هرچه شامپو بیشتر کف کند، بهتر است!

کفی که در زمان استفاده از شامپو درست می‌شود در حقیقت یکی از فرآورده‌های جانبی پاک‌کننده‌های تند و ناملایمی است که در شامپو‌های حاوی سولفات وجود دارند. این فرآورده‌ها می‌توانند روغن طبیعی و سالم، و نیز مواد مغذی موجود در مو‌ها را از بین ببرند و در بلندمدت اثرات ناگواری بر سلامت مو داشته باشند؛ پس باور به این موضوع که، هرچه شامپو بیشتر کف کند مو‌ها تمیزتر خواهند شد اشتباه است.

  • خشکی، نازکی بیش از حد و شکنندگی نوک تار‌های مو (موخوره) را می‌توان برطرف کرد

متأسفانه این شایعه نیز حقیقت ندارد و وقتی نوک مو‌ها چنین حالتی پیدا می‌کنند، امکان رفع مشکل وجود نخواهد داشت.

مهم‌ترین کاری که دراین‌ارتباط می‌توانید انجام دهید پیشگیری از بروز خشکی مو در درجه اول است.

  • روغن‌های طبیعی برای سلامت مو مفید است

برخلاف باور عموم بیشتر ترکیبات خوراکی‌های خام (ترکیباتی مثل روغن آواوکادو، روغن نارگیل و عسل)، آن‌طور که باید و شاید جذب تار‌های مو نمی‌شوند و به عمق ساقه مو‌ها نفوذ نمی‌کنند؛ بنابراین تاثیر مثبت و دائمی بر سلامت مو نخواهند داشت.

  • سیلیکون موجود در محصولات مراقبت از مو برای مو‌ها خوب نیست!

افرادی هستند که از استفاده از شامپو‌ها و سِرُم‌های نرم‌کننده حاوی سیلیکون پرهیز می‌کنند، با این باور غلط که در بلندمدت به موهایشان آسیب خواهد رساند و آن‌ها را از فرم و حالت طبیعی و سالم خارج خواهد کرد.

  • خشک‌کردن مو‌ها با حوله و یا حتی در معرض هوا، بهتر از سشوارکشیدن است

شاید خشک‌شدن مو‌ها در معرض هوای آزاد، در مقایسه با سشوارکشیدن، به نظرتان کمتر آسیب‌رسان بیاید؛ اما نتایج یکی از پژوهش‌های صورت‌گرفته دراین‌باره خلاف این اظهارنظر را اثبات می‌کند. وقتی مو‌ها خیس باشند، تار‌های مو کمی حجیم‌تر خواهند شد. هرچه برای مدت‌زمان طولانی‌تری خیس بمانند، پروتئین‌های ظریف و شکننده‌ای که تار‌های مو از آن‌ها درست شده‌اند بیشتر تحت‌فشار قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه احتمال آسیب‌دیدن مو‌ها نیز بیشتر می‌شود.

  • هرچه بیشتر مو‌ها را شانه بزنید، سالم‌تر خواهند بود

شانه‌زدن بیش از حد مو‌ها کار دیگری است که آرایشگر‌های حرفه‌ای انجام آن را توصیه نمی‌کنند، چون به‌باور آن‌ها این کار در بلندمدت به کوتیکول‌های مو‌ها آسیب خواهد رساند. به‌توصیه آن‌ها بهتر است شانه‌زدن مو‌ها را محدود به زمانی کنید که درهم‌تافته و گره‌خورده شده‌اند. در غیر این صورت نیازی به شانه‌زدن نیست.

پس قبل از هر چیز باید بدانید که باقی‌گذاشتن مو‌های خیس به حال خود کار خوبی نیست و سلامت مو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

  • پس از استفاده از نرم‌کننده مو باید مو‌ها را کاملا شست و تمیز کرد

اگر پس از استفاده از کاندیشنر یا نرم‌کننده مو‌ها را بطور کامل بشویید، محصول مورداستفاده اثر چندانی نخواهد داشت و در واقع، تمامی مواد مغذی موجود در آن برای تار‌های مو با این کار از بین خواهند رفت.

اگر نگران حالت چرب‌مانندی هستید که پس از استفاده از این محصولات مو‌ها پیدا می‌کنند، توصیه می‌شود نرم‌کننده را به پوست سر نزنید و تنها قسمت‌های میانی و نوک مو‌ها را به این محصولات آغشته کنید.

  • پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر به این معنا است که مو‌ها شوره زده‌اند!

بسیاری با پوسته پوسته شدن سرشا بدون تردید فکر می‌کنند که دچار شوره سر شده‌اند و به‌سراغ شامپو‌های ضدشوره می‌روند؛ درحالی‌که در بیشتر مواقع چنین نیست و استفاده از این شامپو‌ها نه‌تن‌ها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند، که با خشک‌کردن پوست سر وضعیت را بدتر می‌کند.

این علائم معمولا حاکی از آن هستند که پوست سر خشک شده است و نیاز به رطوبت بیشتر دارد. به‌جای استفاده از شامپوی ضدشوره، توصیه متخصصان آن است که با ترکیبی از کاندیشنر مو و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، پوست سر را ماساژ دهید.

  • خوابیدن با مو‌های خیس از آسیب‌دیدن آن جلوگیری خواهد کرد

بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر با مو‌های خیس بخوابند و اجازه دهند مو‌ها به‌طور طبیعی خشک شوند، از آسیب‌دیدن آن جلوگیری خواهند کرد. این باور رایج نیز اشتباه است. با انجام این کار، ساقه‌های مو در معرض آسیب و گزند قرار خواهند گرفت. به‌علاوه‌که در این شرایط احتمال مجعدشدن و درهم‌تافتگی مو‌ها بیشتر خواهد شد.

  • شستن مکرر مو‌ها با شامپو سبب ریزش آن می‌شود

شامپو‌های ناملایم می‌توانند چربی طبیعی موجود در مو‌ها را از بین ببرند، اما این مسئله هیچ ارتباطی با ریزش مو ندارد.

حمام‌نکردن طی روندی منظم می‌تواند سبب تولید و ذخیره چربی بیش از اندازه در مو‌ها شود؛ در پی این مسئله، آسیب‌دیدن ریشه مو و ریزش بیشتر مو‌ها محتمل است.

  • شستن مو‌ها با آب سرد سبب درخشان‌شدن آن‌ها می‌شود

گروهی از محققان بر روی دو دسته از افراد آزمایشی انجام دادند: مو‌های دسته اول را با آب گرم، و مو‌های دسته دوم را با آب سرد شستند. در نتیجه مشخص شد که میزان درخشندگی یا براقی مو‌ها در این دو دسته از افراد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. به بیان دیگر، شستن مو‌ها با آب سرد سبب درخشان‌شدن آن نمی‌شود.

البته انجام این کار مزیتی دارد و شستن گاه‌به‌گاه مو‌ها با آب سرد را به عادتی سالم و خوب تبدیل می‌کند.

  • افرادی که موی چرب دارند نباید مو‌های خود را به روغن‌های تقویتی آغشته کنند

روغن تقویتی مو جعد و درهم‌تافتگی مو‌ها را باز می‌کند و سطحی براق و درخشان به مو‌ها می‌دهد؛ اما کسانی که موی چرب دارند، با اتکا به این باور غلط، بعضا از استفاده از روغن‌های تقویتی مو پرهیز می‌کنند.

البته افرادی که موی چرب دارند، باید بدانند که برخلاف بقیه، نباید پوست سر را به روغن‌های تقویتی آغشته کنند و باید از آن‌ها صرفا در نوک مو‌ها استفاده کنند؛ چون نوک مو‌ها خشک‌ترین قسمت موی سر است.

حالا شما بگویید؛ تا به امروز کدام یک از این شایعات را قبول کردید و برای جلوگیری از تحقق آن‌ها تلاش کرده اید؟!

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=132908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰