تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12
نقوی حسینی در گفت و گو با جمهوریت:

جمهوری اسلامی در تنظیم مناسبات با افغانستان تعجیلی ندارد/ ایران نمی خواهد ملت افغانستان به عصر حجر باز گردد

  • کد خبر : 132996
  • 03 آبان 1400 - 12:50
جمهوری اسلامی در تنظیم مناسبات با افغانستان تعجیلی ندارد/ ایران نمی خواهد ملت افغانستان به عصر حجر باز گردد
برای تنظیم روابط دیپلماتیک با دولت فعلی افغانستان باید با صبر و حوصله ببینیم آیا طالبان تغییر رویه داده یا همان طالبان گذشته است.

جمهوریتسید حسین نقوی حسینی ، نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره جهت و  رویه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال دولت طالبان در افغانستان گفت: بیش از چهل و دو  سال است که ملت افغانستان ، امنیت به خود ندیده و زندگی آن ها میدان جنگ ابرقدرت ها و قدرت های غربی وبه ویژه آمریکا بوده است .

نقوی حسینی با بیان این که «افغانستان روی امنیت و آرامش را ندیده و  این واقعیت موجود افغانستان است»، تاکید کرد: غربی ها تا به امروز هر بلایی که خواستند بر  سر این ملت آورده اند،  یک روز می آیند و لشکر کشی می کنند و یک روز می روند و به گروه هایی که تا پیش از این سرکوب می کردند میدان می دهند.

وی خاطر نشان کرد: افغانستان تشنه امنیت است و این ملت در طول ۴۰ سال مظلوم واقع شدند.

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم درباره رویکرد ایران در قبال طالبان نیز گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران تعجیلی نداریم که گروهی که تسلط بر افغانستان پیدا کرده اند را تایید کنیم و به عنوان دولت رسمی بشناسیم و همکاری کنیم.

وی ادامه داد:باید با صبر و حوصله پیش برویم و ببینیم  آیا این طالبان همان طالبان گذشته است یا تغییر رویه داده ، آیا می خواهند قانون اساسی مدون و مدرنی را دنبال می کند و حقوق شهروندی مردم را به رسمیت بشناسد یا همان طالبان ۲۰ تا ۳۰ سال پیش است و با همان روش و منش ها می خواهد ادامه کار دهد.

نقوی حسینی با تاکید بر این موضوع افزود: اگر گروهی دست از سوابق خود بردارد و امنیت ایجاد کند به نفع امنیت باشد و آرامش این کشور را به آن ها بازگرداند مورد تایید ایران قرار می گیرد در غیر این صورت جمهوری اسلامی طرفدار هیچ گروه مرتجع و تروریستی که به قانون تعهدی ندارد و می خواهد جامعه را به عصر حجر بازگرداند، نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: باید صبر کنیم تا ببیینیم طالبان چه روشی را پیاده می کند تا آرامش را به کشور برگرداند و اگر این مسائل درست شد ایران می تواند مناسبات را با این دولت کشور تنظیم کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=132996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰