تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
7

انتظار ارزان شدن دلار در شرایط دو برابری تورم درست نیست

  • کد خبر : 133174
  • 03 آبان 1400 - 15:05
انتظار ارزان شدن دلار در شرایط دو برابری تورم درست نیست
اگر دولت بخواهد خودخوانه و بدون مشورت گرفتن از تیم اقتصادی و یا حتی تیم خارج از دولت کار خود را انجام بدهد نباید انتظار خاصی از این دولت نیز داشته باشیم

جمهوریت : رییس اسبق کانون صرافان براین باور است: تا زمانی که دولت و اقتصاددان ها هیچ دلیل علمی و اقتصادی برای ریزش قیمت‌ها عنوان نکنند نباید اجازه داده شود قیمت‌ ارز در بازار ریزش داشته باشد به دلیل اینکه اگر این اتفاق بیفتد قطعا موقتی است و مجدد بالا می رود.

علی‌اصغر سمیعی‌ رییس اسبق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا، درباره کنترل بازار ارز گفت: باید اینگونه پاسخ داد قیمت ارز از دو روش قابل کنترل و ارزیابی است. یکی از اقدامات کنترل نقدینگی است حتی اگر بتوانیم به صفر برسانیم راحت می توانیم این بازار را کنترل کنیم. مهمترین راه دیگر کنترل بازار ارز عرضه فراوان دلار است که همین امر باید دستوری و کاملا کنترل شده باشد گرچه سختی های خاص خودش را دارد ولی بهترین راه همین مورد است.

وی تصریح کرد: قیمت ارز دقیقا مثل فنر می ماند کنترل فنر کار راحتی نیست ولی شدنی است. نباید اجازه بدهیم این فنر و کنترل آن به دست افراد سودجو بیفتد. مهار و کنترل باراز ارز یکی از مهمترین اقدامات برای بهبود وضعیت اقتصادی است. متاسفانه بازار ارز را تا به امروز بصورت علمی و تخصصی کنترل نکردیم که همین باعث شد قیمت ارز مثل فنر از دست خارج شود.

سمیعی بر این باور است: یکی از علت های عدم رشد اقتصادی نبود کنترل دقیق در بازار ارز است بازاری که سرهرم اقتصاد بشمار می آید و اگر به خوبی کنترل نشود همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. نکته ایی که خیلی مهم است و می تواند یکی از عواملی باشد که اقتصاد را دچار بیمار کند این است؛ چند نرخی بودن ارز موجب فساد می شود.

رییس اسبق کانون صرافان در خصوص مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر کمی زود است بخواهیم قاطعانه از مدیریت دولت در این باره دفاع یا نقد کنیم ولی اگر دولت بخواهد خودخوانه و بدون مشورت گرفتن از تیم اقتصادی و یا حتی تیم خارج از دولت کار خود را انجام بدهد نباید انتظار خاصی از این دولت نیز داشته باشیم. بازار ارز بازار مهمی است هم در معیشت تاثیر دارد و هم در صاردات واردات و همچنین در رشد اقتصادی تاثیر چشمگیری است.

او افزود: نکته ایی که باید اشاره شود، تا زمانی که دولت و اقتصاددان ها هیچ دلیل علمی و اقتصادی برای ریزش قیمت‌ها عنوان نکنند نباید اجازه داده شود قیمت‌ ارز در بازار ریزش داشته باشد به دلیل اینکه اگر این اتفاق بیفتد قطعا موقتی است و مجدد بالا می رود.

سمیعی در پایان اذعان داشت: متاسفانه نرخ تورم در کشور بیش از ده برابر است نباید در این شرابط انتظار داشته باشیم که دلار پایین بایید بلکه در این شرایط قیمت ارز بالا باید برود که هم از لحاظ علمی و تجربی قبال توجیه است. متاسفانه مسئولین ما هنوز متوجه نشده اند که بازار ارز بازار تعیین کننده اقتصاد است و نباید اجازه داد این بازار به دست عده ایی بیافتد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰