تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
10

خواص و مزایای ناب انار؛ از تقویت کننده باروری طبیعی تا پیشگیری از آرتروز

  • کد خبر : 133608
  • 06 آبان 1400 - 15:34
خواص و مزایای ناب انار؛ از تقویت کننده باروری طبیعی تا پیشگیری از آرتروز
بسیاری لذت انار خوردن را برای آن تجربه می کنند از آن جهت که این میوه بهشتی خوشمزه است و بسیاری دیگر آن را بدلیل فواید و خواصی که دارد بنا به نیازشان مصرف می کنند؛ اما این میوه چه خواصی را در خود جای داده است؟
جمهوریت : فصل؛ فصل انار است و بد نیست که با این میوه خوشمزه و زیبا که بنوعی سنبل نظم و ترتیب هم هست آشنا شوید و بدانید در زمان میل کردن دانه‌های این میوه دلچسب از کدام مزایا و خواص آن بهره‌مند خواهید شد.

انار؛ میوه‌ای بهشتی که جزء ۱۰ میوه برتر جهان است

اَنار، نار یا انار، یکی از میوه‌های درختی که دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید دارد با رنگ پوستی اغلب قرمز و گاه سیاه یا تقریباً زرد رنگ که در معدود کشور‌های جهان نظیر ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود و به همین دلیل از جمله ۱۰ میوهٔ برتر جهان محسوب می‌شود.
جالب است بدانید، اَنار بومی کشور ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و یکی از اولین گیاهان اهلی محسوب می‌شود.
ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن اَنار، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ اَنار در دنیا محسوب می‌شود و پس از آن هندوستان در رتبه دوم قرار دارد.
انار دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد توموری است و گفته می‌شود منبع خوبی از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E و همچنین اسید فولیک است.
این میوه خوشمزه؛ حاوی دو ترکیب – پونیکالاژین و پونیکیک اسید است که همه فواید آن را به همراه دارد.
جالب است بدانید؛ آنتی اکسیدان‌های موجود در انار تقریباً سه برابر بیشتر از چای سبز است.
 در صورت مصرف روزانه انار یا نوشیدن آب آن می‌توانید ایمنی بدن خود را افزایش دهید.
مبارزه با دیابت نوع ۲ از دیگر خواص انار است که با کمک آن می‌توانید، فشار خون را کنترل کنید، هضم غذا‌ها را آسان کرده و پوست خود را نیز درخشان کنید.

 محصولاتی که می‌توان از انار بدست آورد

از میوهٔ انار می‌توان محصولاتی همچون آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه کرد و از پوست آن نیز می‌توان برای تهیه رنگ‌های سنتی استفاده کرد حتی از آن می‌توان برای دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده کرد.
از دیگر کاربرد‌های پوست انار که از جوشاندن آن در آب بدست می‌آید، برای بر طرف کردن برخی از بیماری‌های گوارشی و گلو درد استفاده می‌شود که در حقیقت نوعی داروی گیاهی محسوب می‌شود.
جالب است بدانید، در گذشته از برگ انار نیز استفاده می‌کردند.

مزایای استفاده از انار

  • کمک کننده همانند ماسک اکسیژن

 انار به پمپاژ سطح اکسیژن در خون ما کمک می‌کند. به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در انار، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.
همه موارد در نهایت به جریان آزاد خون و در نتیجه بهبود سطح اکسیژن در بدن شما کمک می‌کند.
  •  رقیق کننده خون

آنتی اکسیدان‌های موجود در انار به عنوان “رقیق کننده خون” عمل می‌کنند. دانه‌های انار از تشکیل لخته و انعقاد پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند. دو نوع لخته خون وجود دارد، یکی خوب است که سبب بهبودی در حین بریدگی یا آسیب می‌شود و دوم زمانی که هرگونه لخته داخلی وجود دارد مانند قلب، عروق یا هر جای دیگر داخل بدن. این نوع لخته‌ها خوب نیست و می‌تواند کشنده باشند.
  • حفاظت از انسان در برابر رادیکال‌های آزاد

 انار سرشار از آنتی اکسیدان است و بنابراین بدن ما را در برابر رادیکال‌های آزاد، که مسئول پیری زودرس هستند، محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب و در اثر سموم مضر در محیط ایجاد می‌شوند.
  •  پیشگیری از تصلب شرایین

 با افزایش سن و تغییر شیوه زندگی، دیواره عروق ما به دلیل وجود و کلسترول سخت‌تر می‌شود و گاهی اوقات در آن انسداد ایجاد می‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی انار از اکسید شدن کلسترول بد جلوگیری می‌کند. بنابراین، خوردن انار چربی اضافی را از بین می‌برد و از سخت شدن دیواره شریان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • پیشگیری از آرتروز

 انار با مبارزه با آنزیمی که این کار را می‌کند می‌تواند آسیب غضروف را کاهش دهد. انار همچنین توانایی کاهش التهاب را دارد.
  •  انار؛ جنگجویی برای مقابله با بیماری‌های قلبی و سرطان پروستات

طبق گزارشات منتشر شده آب انار توانایی مبارزه با سرطان پروستات را دارد. یک آزمایش نشان داد که آب انار رشد را کند کرده و حتی سلول‌های سرطانی کشت شده را از بین می‌برد و همانطور که قبلاً در نکته دوم اشاره کردیم، آب انار خون را رقیق می‌کند و در نتیجه وضعیت آن را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.
  • بهبود حافظه به کمک انار

 مطالعه‌ای انجام شد که در آن به افرادی که مشکل حافظه داشتند، روزانه ۲۳۷ میلی لیتر آب انار داده می‌شد.
 پس از یک دوره زمانی مشخص، بهبود زیادی در حافظه کلامی و بصری آن‌ها مشاهده شد.
در حقیقت، آزمایش دیگری که روی موش‌ها انجام شد نشان می‌دهد که مصرف انار همچنین می‌تواند از آلزایمر جلوگیری کند. اما این آزمایش هنوز بر روی انسان انجام نشده است.
  •  انار مملو از مواد مغذی مفید
 یک فنجان هسته انار حاوی ۲۴ گرم قند و ۱۴۴ کالری است. یک فنجان دانه انار حاوی مواد مغذی زیر است: فیبر، پروتئین، فولات، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K.
  • کاهش فشار خون به کمک انار

اسید پونیکیک یکی از اجزای اصلی انار است که به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • کاهنده سطح استرس

انار علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو داخلی بدن، به کاهش استرس روانی که در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تجربه می‌کنید نیز کمک می‌کند. بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه ملکه مارگارت انجام شد، افرادی که آب انار می‌نوشیدند سطوح پایین تری از کورتیزول، هورمون استرس که در شرایط استرس زا افزایش می‌یابد، داشتند.
  • تاثیر شگفت انگیز در هضم غذا

همانطور که می‌دانید، فیبر برای هضم بسیار مفید است، اما به دلیل شیوه زندگی ما که به سمت خوردن غذا‌های ناخواسته تمایل داریم، از فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌های خود غافل می‌شویم. افزودن انار به رژیم غذایی روزانه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن فیبر در برنامه روزانه شما باشد. یک انار حاوی ۴۵ درصد فیبر توصیه شده روزانه شما است.
  •  افزایش ایمنی بدن

 انار که سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است، برای افرادی که از اختلالات مرتبط با ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و استروآرتریت رنج می‌برند بسیار مفید است.
 آن‌ها همچنین سرشار از ویتامین C هستند که تولید آنتی بادی را افزایش می‌دهد و به ایجاد ایمنی کمک می‌کند. انار می‌تواند به شما در حفظ سیستم ایمنی سالم و جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌های شایع کمک کند.
  • جلوگیری از تشکیل پلاک

 شما از دهانشویه برای بهبود سلامت دهان و دندان خود استفاده می‌کنید، اما شگفت آور آنکه آب انار می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دهان شویه‌های حاوی الکل باشد. ترکیبات خاصی در انار دارای اثرات ضد پلاک قوی هستند. یک مطالعه نشان داد که عصاره هیدروالکلی انار به طور موثر تشکیل پلاک دندانی را به دلیل تجمع میکروارگانیسم‌ها تقریباً ۸۴ درصد کاهش می‌دهد.
  • تقویت کننده باروری طبیعی

 میوه قرمز مزیت پنهان دیگری دارد. انار با محتوای غنی آنتی اکسیدان، سطح استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو با اختلال عملکرد اسپرم و همچنین کاهش باروری در زنان ارتباط دارد. مطالعات برای درک سایر مزایای قوی آن برای سیستم تولید مثل در حال انجام است.
  • تقویت زندگی جنسی به کمک انار

انار همچنین می‌تواند زندگی جنسی شما را تقویت کند. مشخص شده است که این میوه سطح تستوسترون، هورمون جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد. همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی می‌شود. به همین دلیل، این میوه همچنین لقب “ویاگرا طبیعی” را دارد.
  • مبارزه با اختلال نعوظ

اگرچه این یک داروی شگفت انگیز نیست، اما بله آب انار می‌تواند کمی اختلال نعوظ را بهبود بخشد؛ و بسیاری از نظریه‌ها این موضوع را ثابت می‌کنند.
  • تقویت استخوان‌ها و عملکرد ورزشی

طبق مطالعات انجام شده خوردن مرتب انار می‌تواند برای سلامت استخوان شما عالی باشد.
از سوی دیگر مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده است که این میوه می‌تواند تأثیر پیشگیرانه‌ای بر روی از بین رفتن استخوان داشته باشد. فلاونول‌های بالا موجود در میوه به طور فعال به مبارزه با هرگونه التهابی که می‌تواند مشکلاتی مانند آسیب غضروف و آرتروز ایجاد کند، کمک می‌کند.
تحقیقات فزاینده‌ای برای بررسی تأثیر آن بر کاهش مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید، پوکی استخوان و سایر مشکلات مفصلی در حال انجام است. در واقع، محتوای آنتی اکسیدان موجود در آب انار برای عملکرد ورزشی نیز مفید است. دوندگان به طور جدی تشویق می‌شوند تا میوه را نیز مصرف کنند، زیرا می‌تواند عملکرد، فعالیت هوازی و استقامت را افزایش دهد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=133608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰