تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
17

صف بندی های سریع علیه جبلی رییس جدید صداوسیما

  • کد خبر : 134877
  • 15 آبان 1400 - 15:54
صف بندی های سریع علیه جبلی رییس جدید صداوسیما
رویکرد صداوسبما در دوران کوتاه ریاست پیمان جبلی خبرساز شده است

جمهوریت : هفته گذشته، صداوسیما در دو بخش خبری خود سنت‌شکنی کرد و اتقاداتی را متوجه انتصاب فامیلی زاکانی و برکناری حجت الاسلام لواسانی امام جمعه لواسان کرد. این نوع خبررسانی با استقبال دیگر رسانه‌ها و افکار عمومی مواجه شد، اما حالا به مرور اصولگرایان شروع به انتقاد از صدا و سیما کرده‌اند؛ انتقاداتی که البته محتوایی نیست و بیشتر به نظر می‌رسد نشان دهنده صف‌بندی‌های جدیدی بین تیم جبلی و جریان‌های رقیب او باشد. این در حجالی است که اصولگرایان خود را در موضعات فرهنگی صاحب سبک می‌دانند و مخصوصا جریان ارزشی اصولگرا هیچ نگاه دیگر غیر از نگاه خودش را به مسائل فرهنگی برنمی‌تابد، با چنین پیش‌فرضی طبیعی است که جنگ فرهنگی در جبهه اصولگرا همچنان بیشتر شود.

از هر کس تعریف کنید، بی‌اعتبار می‌شود!

روزنامه جوان در سرمقاله روز پنجشنبه خود، و همچنین دو گزارش در صفحه آخر این روزنامه، به صدا و سیما پرداخته است. جالب‌ترین بخش مقاله این روزنامه، جایی است که این نشریه ادعا کرده «پرداختن به بعضی موضوعات و افراد در صداوسیما، باعث بی‌اعتبار شدن آن افراد می‌شود» بنابراین صداوسیما باید این رویه را ادامه دهد: «باید گارد‌ها را شکست. مثلاً تا صداوسیما سرود یار دبستانی را پخش کرد، از کف دانشگاه جمع شد. تا سیما صوت مرحوم دکتر شریعتی را به بهانه سالگرد رحلت او پخش کرد، کسی دیگر دنبال آن نرفت. این سبک به‌شدت نیاز امروز مدیران متعهد صدا و سیماست.»

رفقای جبلی و خطا‌های پرشمار

جهان نیوز وابسته به زاکانی نیز در مطلبی به انتقاد از برنامه صدا و سیما علیه زاکانی پرداخته و بدون آنکه وارد مصادیق شود، کد‌هایی را برای نوشته‌های بعدی به مدیران صداوسیما داده و نوشته است «صدا وسیما اشتباهات این طیف‌های سیاسی اتقاقا پراشتباه را که خود را همراهان و حامیان جدید آقای جبلی معرفی می‌کنند، هم به زودی مورد نقد قرار خواهد داد؟ آقای جبلی نباید اجازه بدهد که رویکرد جدید و مورد تقدیر صداوسیما با شبهات سیاسی و گره خوردنش با برخی سلیقه‌های سیاسی محدود و عدالتخواهان پرغلط در افکار عمومی، ارزش و تاثیرگذاری استراتژیک خود را از دست بدهد.» نقد جهان نیوز با این پیش‌فرض نوشته شده که این رسانه ارزش و تاثیرگذاری استراتژیک دارد. در حالی که روزنامه جوان با این پیش‌فرض نوشته که صدا و سیما اثرگذاری خود را از دست داده است.

مراجع به میدان آمدند؟

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید نزدیک به جریان‌های سیاسی اصولگرایان نیز هفته گذشته در دیدار با مرتضی آقاتهرانی چهره برجسته جبهه پایداری با اظهار نگرانی از وضعیت صداوسیما گفته «آیا واقعا صداوسیمای ما در طراز کشوری که انقلاب کرد و اسلامی است، می‌باشد؟ بخشی از برنامه‌ها خلاف شرع است که باید جلوی آن گرفته شود!»

رقیب تراشی برای صداوسیما

این همه ماجرا نیست. گروهی در وزارت ارشاد هم قصد دارند مجوز‌های نمایش خانگی را که بعد از جدل‌های فراوان، از وزارت ارشاد گرفته شده بود و به صداوسیما داده شده بود، بار دیگر از صداوسیما بگیرند. محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با اعلام اینکه «مصوبه واگذاری نمایش‌های خانگی و پلتفرم‌ها به سازمان صداوسیما نیازمند بازنگری است، گفتهن «با این مصوبه با توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته و همچنین، بستر وی.او.دی‌ها و توسعه فضا‌های مجازی، مهمترین بازوی اجرایی، نظارتی و هدایتی سازمان سینمایی در این عرصه سلب شده است. این مطالبه جامعه سینمایی کشور است. در حال پیمودن مسیر‌ها و برگزاری جلسات با مراکز ذیربط هستیم و امیدواریم در مراکز قانونی تصمیم‌گیری این کار به جریان بیفتد.»

مثلث جبلی

یک کارمند سابق صداوسیما به رویداد۲۴ می‌گوید «در هفته گذشته عبدالرضا بوالی مدیر شبکه خبر و مهرداد سیدمهدی مدیر خبرگزاری صداوسیما عزل شدند و این نوید تحول در ساختار خبری صداوسیما را می‌دهد که سال‌ها توسط این افراد مدیریت شده بود.» افرادی که سرافراز معتقد بود حسین محمدی، پشت پرده حمایت از آنهاست. جبلی البته دستور توقف ساخت ۱۴ سریال را هم صادر کرده است. به نظر می‌رسد در روز‌های آینده، خط‌کشی‌های جدیدی را بین تیم جبلی و جریان‌های رقیب او شاهد باشیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=134877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰