تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
20

آمپول کتورولاک کدام درد‌های ما را درمان می‌کند؟ +بررسی تاثیر کتورولاک در درمان کرونا

  • کد خبر : 134957
  • 16 آبان 1400 - 13:43
آمپول کتورولاک کدام درد‌های ما را درمان می‌کند؟ +بررسی تاثیر کتورولاک در درمان کرونا
آمپول کتورولاک در درمان کوتاه‌مدت درد‌های متوسط تا شدید استفاده می‌شود و در دسته دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی قرار دارد.
جمهوریت : گاهی برخی درد‌ها آنقدر امان آدم را می‌برد که به ناچار به پزشک مراجعه می‌کنیم و وی نیز بنا به شخیص خود اقدام به تجویز قرص و آمپول می‌کند. یکی از این آمپول‌ها که شاید بیشترین تاثیر را در کاهش درد‌های التهابی داشته باشد، آمپول کتورولاک است. اما این آمپول کدام درد‌های ما را درمان می‌کند؟!

معرفی آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک (Ketorolac) با نام تجاری تورادول که آن را با نام‌هایی همچون کتورکس، پین لاک، تورادولاک، توراپین، پمرولاک، کتورین، کتروفال نیز در بازار می‌توان شناخت و یافت.
از این آمپول بمنظور درمان کوتاه‌مدت درد‌های متوسط تا شدید استفاده می‌شود.
در حقیقت از کتورولاک برای پیش و یا پس از جراحی‌های پزشکی استفاده می‌شود که در نهایت سبب کاهش درد و ریکاوری بهتر بدن می‌شود و کمک می‌کند تا فرد سریع‌تر به زندگی روزمره خود بازگردد.
از دارو در دسته دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) قرار می‌گیرد و همانطور که گفته شد برای درمان التهاب و درد کاربرد دارد.
دارو‌های دیگری همچون ایبوپروفن و ناپروکسن نیز در رسته این نوع دارو‌ها قرار می‌گیرند، اما باید بدانید که کتورولاک نسبت به سایر NSAID‌ها در کاهش درد‌های التهابی و غیر التهابی تاثیرگذاری بالاتری دارد.

نحوه عملکرد و مصرف کتورولاک چگونه است؟

آمپول کتورولاک برای مدیریت کوتاه مدت درد حاد معمولا تا ۵ روز و با دوز متوسط تا زیاد استفاده می‌شود و از این رو نباید این دارو را برای درد جزئی یا مزمن استفاده کرد.
این دارو ابتدا به صورت داخل وریدی (IV) یا داخل عضلانی (IM) آغاز می‌شود و در صورت لزوم، درمان با فرم خوراکی ادامه پیدا می‌کند و پس از آن، در اسرع وقت دارو‌های ضد درد دیگری برای بیمار جایگزین می‌شوند.
البته به دلیل خطر خونریزی گوارشی و سایر عوارض، درمان خوراکی با کتورولاک نباید بیش از ۵ روز ادامه داشته باشد.

نکاتی که پیش از شروع مصرف کتورولاک باید مد نظر قرار دهید

  • در صورت مصرف دارو‌های پنتوکسی فیلین و پروبنسید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا مصرف این دارو‌ها هم زمان با کتورولاک می‌تواند خطرآفرین باشد.
  • در صورت بارداری (خصوصا در ماه‌های آخر بارداری)، اقدام به بارداری و شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  این دارو می‌تواند در عملکرد دارو‌های دیگر در بدن اختلال ایجاد کند و از این رو لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه دارو‌های مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. بخصوص مصرف دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های قلبی، آرامبخش، ضد صرع، دارو‌های ضد فشار خون (مثل کاپتوپریل، انالاپریل)، دارو‌های ادرار آور، وارفارین، کورتیکواستروئید‌ها و سایر دارو‌های ضد درد رابه پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه‌ی مشکلات گوارشی (خونریزی یا زخم معده یا روده)، کلیوی، اسهال و استفراغ شدید در چند روز اخیر، حساسیت دارویی (خصوصاًبه سایر دارو‌های ضد درد مانند آسپرین، ناپروکسن، ایپوبروفن و…)، آسم و مشکلات تنفسی و مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ورم دست و پا و مچ‌ها) و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در افراد بالای ۶۵ سال مصرف دارو با توجه به نظر پزشک مجاز می‌باشد.

کتورولاک در چه مواردی کاربرد دارد؟

آمپول کتورولاک ۳۰ میلی گرمی و قرص کتورولاک ۱۰ میلی گرمی بمنظور کاهش درد در افراد استفاده می‌شود.
برخی از بیماری‌هایی که با قرص کتورولاک بهبود می‌یابند، شامل موارد زیر می‌شود:
  • درمان کرونا با کتورولاک

توجه به این نکته ضروری است که تا امروز داده‌های موثقی در تاثیر مستقیم داروی کتورلاک بر درمان علائم کرونا یافت نشده است و از سوی دیگر، اما از آنجا که دارو‌های ضدالتهابی از قبیل ناپروکسن و آسپرین توانسته اند تا حدودی اثربخشی مثبتی بر کنترل التهاب و درد و تب در بیماران کرونایی داشته باشند، پیش بینی می‌شود که داروی کتورلاک نیز می‌تواند مفید باشد.
از این رو برای استفاده این آمپول باید با پزشک داخلی مشورت کنید و از سوی دیگر اگر برای درمان بیماری خاصی داروی کتورلاک مصرف می‌کنید و در حین مصرف دچار بیماری کرونا شدید، باید با پزشک در خصوص ادامه‌ی مصرف داروی کتورولاک مشورت کنید.
  • کتورلاک برای درمان سردرد

کتورولاک دارویی ایمن و قابل تحمل در کنترل درد بیمارانی است که با سردرد اولیه به اورژانس مراجعه می‌کنند.
 طبق نتیجه بدست آمده کتورولاک بعد از گذشت یک ساعت از تزریق و به صورت واضح‌تر دو ساعت بعد از انفوزیون تاثیر خود را در کاهش شدت درد بیماران نشان می‌دهد.
  • کاربرد آمپول کتورولاک برای دیسک کمر

آمپول‌های بسیاری برای درمان کمردرد وجود دارد، اما آنچه بین مردم از همه رایج‌تر است آمپول متوکاربامول یا آمپول روباکسین است.
همانطور که میدانید این آمپول در جامعه با عنوان آمپول کمردرد هم معروف شده است و نقش شل کننده عضلانی دارد.
جالب است بدانید، این آمپول بر خلاف تصور عامه نقش درمانی زیادی در درمان کمردرد ندارد و در مقابل آمپول مهم دیگری که در زمینه کمر درد استفاده می‌شود، آمپول کتورولاک یاست.
آمپول کتورولاک که در دسته دارو‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی قرار می‌گیرد در مرحله اول به میزان ۲ تا ۳ عدد استفاده می‌شود.
  • درمان دندان درد با کتورولاک

دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مهمترین دارو‌های تسکین دندان درد به حساب می‌آیند که به کاهش علائم التهاب و تورم کمک می‌کنند.
دارو‌های مبتنی بر ایبوپروفن، کتوپروفن و کتورولاک بیشترین تاثیر را روی درد می‌گذارند و باتوجه به این موضوع به نظر می‌رسد بهترین دارو‌های ضدالتهاب برای درمان سریع دندان درد، کتانوف- کتورولاک (دولاک، کتوکام، کتورول، کتوفریل) باشد.

بررسی عوارض جانبی کتورولاک

  • گوارشی: اسهال، یبوست، نفخ، احساس پری معده، خونریزی گوارشی، سوراخ شدن دستگاه گوارش، زخم گوارشی، سوزش سر دل، التهاب دهان، استفراغ
  • پوستی: افزایش تعریق، خارش، راش پوستی
  • سیستم اعصاب مرکزی: سردرد
  • گوارشی: درد گوارشی، سوء هاضمه، تهوع
  • قلبی عروقی: ادم، افزایش فشارخون
  • سیستم اعصاب مرکزی: سرگیجه، خواب آلودگی
  • موضعی: درد محل تزریق
  • کلیوی: اختلال عملکرد کلیوی
  • هماتولوژی و انکولوژی: آنمی، طولانی شدن زمان خونریزی، پورپورا
  • کبدی: افزایش آنزیم‌های کبدی
  • گوشی: وزوز گوش
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=134957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰