تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
13
فرزانه ترکان در گفت و گو با جمهوریت:

موج بیمارهای جنسی با اجرای قانون جمعیت به راه خواهد افتاد / طراحان قانون جمعیت چشم خود را بر واقعیت های بطن جامعه بستند/ یکسال دیگر عوارض اجرای این قانون با رشد آمار ایدز روشن می‌شود

  • کد خبر : 136649
  • 29 آبان 1400 - 13:21
موج بیمارهای جنسی با اجرای قانون جمعیت به راه خواهد افتاد / طراحان قانون جمعیت چشم خود را بر واقعیت های بطن جامعه بستند/ یکسال دیگر عوارض اجرای این قانون با رشد آمار ایدز روشن می‌شود
فرزانه ترکان گفت: این که تصور کنیم این جامعه به دور از هر گونه رابطه خارج از ازدواج است ، تصوری اشتباه است و باید با پذیرش واقعیت ها در جهت توسعه امور اخلاقی حرکت کنیم

جمهوریت ، سیما پروانه گهر – علی رغم انتقادهای مختلف نسبت به برخی مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، رئیس جمهوری هفته گذشته این قانون را برای اجرا به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ کرد. ابلاغ این قانون همراه شد با هشدار جامعه پزشکی درباره پیامدهای ناشی از جمع آوری و عدم توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری و تاثیر جدی آن بر رشد بیمارهای مقاربتی.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز و ستاد ملی مقابله با کرونا همزمان با ابلاغ این قانون ضمن هشدار درباره احتمال به راه افتادن موج ایدز در کشور ، این طرح را « غیرکارشناسی » خواند و تاکید کرد که «حتی با تایید شورای نگهبان ، این طرح دوباره باید پس گرفته شود و بر روی آن کار شود».

به گفته مردانی، محدودیت‌های ایجاد شده برای روش‌های پیشگیری از بارداری در ایران با هدف افزایش جمعیت ، می‌تواند بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد و به افزایش موارد HIV نیز در کشور  بیانجامد.

فرزانه ترکان، پزشک و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گو با جمهوریت درباره این موضوع گفت: تا پیش از این وسایل پیشگیری از بارداری و محافظت در رابطه جنسی رایگان بود ، اما اخیرا هم بر اساس سیاست های افزایش جمعیت و قانون جمعیت و تعالی خانواده توزیع این وسایل با هدف افزایش جمعیت ، محدود می شود.

وی در این باره افزود: بخش بسیار نگران کننده ماجرا این است که محدودیت توزیع و کاهش ارائه این وسایل در کمترین حالت ممکن بر روی افزایش جمعیت تاثیر می گذارد ، چرا در گام اول اگر تصمیمی برای فرزندآوری نباشد ، بارداری می تواند منجر به تصمیم والدین برای سقط شود و  دوم این که این وسایل در حالت توزیع رایگان در اختیار قشری قرار می گرفت که حالا به این موارد دسترسی ندارند و  آغاز گر موجی از بیمارهای مقاربتی می شوند.

ترکان با انتقاد از این تصمیم در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد: در شرایط فعلی حتی به درستی روشن نیست که آمار دقیق بیمارهای مقاربتی در کشور ما چقدر است و حتی سازمان های جهانی ، آمار ثبت شده ایدز در ایران را چند برابر اعلام می کنند، در چنین شرایطی با عنوان فرزندآوری تصمیماتی اتخاذ شد که موج بیماری های جنسی را رشد داده و به سونامی می رسد.

وی ادامه داد: این که تصور کنیم این جامعه به دور از هر گونه رابطه خارج از ازدواج است ، تصوری اشتباه است و باید با پذیرش واقعیت ها در جهت توسعه امور اخلاقی حرکت کنیم اما در عین حال ضروری است که وضعیت فعلی را نیز با چشم باز قبول و بر اساس واقعیت های فعلی سیاستگذاری کنیم.

ترکان در ارتباط با رشد جدی بیماری های جنسی ناشی از جمع آوری و محدود کردن وسایل پیشگیری از بارداری گفت:  وقتی این وسایل جمع شود و رها شود مطمئن باشید منتج به فرزندآوری نمی شود که هیچ ، منجر به آلودگی در جامعه می شود و بعضا همسران افراد آلوده نیز آلوده می شوند.

وی افزود: تصور ما از واقعیت های جامعه غلط است و سیاستگذاران و بخشی از قانون نویسان یا در بطن جامعه نیستند یا نمی خواهند واقعیت های روز جامعه  را ببینند و این موارد در مجلس یازدهم از جمله طرح هایی بود که نه طراحان طرح را می شناسند نه کار کارشناسی روی این طرح ها انجام شده است

ترکان خاطر نشان کرد: عوارض این طرح یکسال بعد روشن می شود و می بینیم که آمار رشد بیماری ها چقدر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=136649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰