تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
4

دانه چیا چه تفاوتی با تخم شربتی و بذر ریحان دارد؟ +مضرات سوء مصرف آن

  • کد خبر : 137298
  • 02 آذر 1400 - 17:07
دانه چیا چه تفاوتی با تخم شربتی و بذر ریحان دارد؟ +مضرات سوء مصرف آن
تنها شباهت موجود میان دانه چیا با تخم شربتی و بذر ریحان لعاب‌دار شدن هر سه، آن هاست.

جمهوریت :  شاید نام دانه چیا را به گوشتان آشنا باشد و از سوی دیگر شاید حتی اسم این دانه‌های پرخاصیت را اصلا نشنیده باشید. این دانه‌های پرفیبر سالیان سال است که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار گرفته می‌شود، اما از سوی دیگر سوء مصرف آن نیز ممکن است شما را دچار مشکل کند.

از سوی دیگر گاهی برخی افراد دانه‌های چیا را با تخم شربتی و بذر ریحان اشتباه می‌گیرند که باید بگوییم این دانه‌ها با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند.

معرفی کلی دانه چیا

دانه چیا را یک شبه غلات می‌دانند که فیبر بسیار بالایی دارد، البته باید بدانید که نوع فیبر موجود در دانه چیا، با فیبری که در نشاسته و سایر انواع کربوهیدرات‌ها وجود دارد کمی تفاوت دارد.

دانه چیا از نعناییان است و بومی کشور مکزیک، محسوب می‌شود.

شهرت دانه چیا به خاصیت آن برای لاغری می‌رسد و زمانی که دانه‌های آن در فضای مایع قرار می‌گیرند حالت ژله‌ای پیدا کرده و حجم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

تفاوت چیا با تخم شربتی و بذر ریحان

اغلب در ایران دانهٔ چیا با بذر ریحان و تخم شربتی اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که این سه متفاوت از یکدیگرند و هر کدام خاصیت جداگانه‌ای دارند.

در حقیقت تخم شربتی در ایران از قدیم الایم در نوشیدنی‌های خنک به کار گرفته می‌شد و آبی بود بر روی عطش افراد در فصل تابستان.

اما باید بدانید که گاهی تخم شربتی یا بذر ریحان به اشتباه بعنوان دانه‌های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا خواص مربوط به دانه‌های چیا به تخم شربتی که در ایران فراوان است نسبت داده می‌شود که درست نیست.

توجه به این نکته ضروری است که تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی و بذر ریحان لعاب‌دار شدن هر سه است (دارای موسیلاژ است)، اما خواص این سه دانه با یکدیگر تفاوت اساسی دارد.

طعم دانه چیا و دانه ریحان به هم نزدیک است و به همین سبب گاهی در ایران دانه چیا به عنوان تخم شربتی به فروش می‌رسد.

عوارض جانبی چیا و آلرژی‌هایی که ممکن است پدید آورد

زیاده روی در مصرف دانه‌های چیا نیز همانند سایر مواد ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد، که عبارتند از:

  • نفخ

در صورتی که دانه‌های چیا را بیشتر از حد نیاز مصرف کنید ممکن است دچار نفخ شوید، زیرا معده با گاز پر می‌شود، از این رو توصیه می‌شود روزانه تنها یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری دانه چیا را مصرف و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

  • مشکلات گوارش و معده 

مطالعات تجربیات ناراحتی در معده را گزارش می‌کنند، به خصوص در زمانی که دانه‌ها در مقادیر زیادی مصرف می‌شوند.

این به آن دلیل است که دانه‌های چیا از نظر فیبر غلظت بالایی دارند اما، با مصرف این دانه‌ها در مقادیر متوسط، مانند همه مواد غذایی، نوشیدن آب زیادی، خطر این ناراحتی می‌تواند به حداقل برسد.

  • کاهش غلظت خون 

افرادی که دچار اختلال رقیق بودن خون هستند یا اختلال خونریزی دارند باید از دانه‌های چیا خودداری کنند.

حداقل آن‌ها باید قبل از اینکه دانه‌های چیا را در رژیم غذایی وارد کنند با پزشک صحبت کنند.

  • مسمومیت

اگر هنگام خرید دقت کافی را نداشته باشید ممکن است دچار مسمویت شوید، زیرا نمی‌دانید این دانه‌ها چطور پرورش پیدا کرده اند، چون برخی‌ها با آفت کش‌های شیمیایی رشد می‌کنند بنابراین سعی کنید محل مناسب را برای خرید دانه‌های چیا انتخاب کنید.

  • ایجاد حساسیت 

برخی افراد ممکن است متوجه شوند که به دانه‌های چیا حساسیت دارن، اگرچه این موارد غیر معمول است، اما با توجه به این موضوع در صورت مشاهده هرگونه علائم واکنش آلرژیک، افراد باید از خوردن دانه چیا دست بردارند. علائم آلرژی غذایی ممکن است شامل استفراغ، اسهال و خارش لب یا زبان باشد.

  • اعتیاد

دانه‌های چیا ماده شیمیایی دارد که در برخی افراد می‌تواند اعتیاد ایجاد کند البته در همه افراد اینگونه نیست. می‌توانید ابتدا مقدار کمی از آن‌ها را مصرف و مدتی فاصله بیندازید و دوباره شروع به مصرف دانه‌ها کنید تا به آن‌ها اعتیاد پیدا نکنید.

  • مصرف بیش از حد (اوور دوز) ویتامین

اگر دانه چیا را می‌خورید، مکمل‌های ب ۱۷ را مصرف نکنید، زیرا خوردن این دو با هم خطرناک است؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک صحبت کنید، چون برخی خوراکی‌ها و دارو‌ها ویتامین ب ۱۷ دارند که ما از آگاهی داریم.

  • کاهش فشار خون 

دانه‌های چیا فشار خون را پایین می‌آورند و افرادی که فشار پایین دارند از خوردن آن صرف نظر کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=137298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰