تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
5

معرفی انواع نارنگی و اتفاقاتی که قرار است در پی سوء مصرف آن رخ دهد!

  • کد خبر : 137434
  • 03 آذر 1400 - 17:30
معرفی انواع نارنگی و اتفاقاتی که قرار است در پی سوء مصرف آن رخ دهد!
این روز‌ها نارنگی در کشور‌های مختلفی همچون؛ چین، اسپانیا، برزیل، ژاپن و ایران تولید می‌شود و انواع مختلفی دارد.

جمهوریت : فصل پاییز و زمستان که می‌شود مرکبات بازار خود را می‌یابند، مرکباتی همچون نارنگی با طعم خاص و خوشمزه خود که هم به پیشگیری از سرما خوردگی کمک می‌کنند و هم می‌توانند درمانگر بسیاری از بیماری‌ها باشند و حتی گاهی با سوء مصرف آن‌ها گرفتار مصیبت‌هایی شویم که از آن بی خبریم.

نارنگی؛ میوه‌ای صفرابُر

نارنگی یا کینو میوه ای از خانواده مرکبات است. نارنگی نسبت به اندازه پرتقال کمی کوچک‌تر است ومزه ترش و شیرین‌تری دارد.

پزشکان سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و‌تر می‌دانند و فوایدی همچون تقویت قلب، رفع خفقان، صفرابُر و فرونشاننده التهابات معده و کبد برای این میوه خوشمزه برشمرده اند.

این میوه دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این رو می‌توان گفت برای فعالیت ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی بسیار مؤثر است.

جالب است بدانید که، قدیمی‌ترین نوع نارنگی در اواخر قرن نوزدهم در فلوریدای آمریکا کشت شده‌است.

این روز‌ها نارنگی در کشور‌های تولیدکنندهٔ مرکبات مثل چین، اسپانیا، برزیل، ژاپن و ایران تولید می‌شود.

معرفی انواع نارنگی

انواع نارنگی‌ها مانند نارنگی کلمانتین، نارنگی دانسی، فورچون، هانی، کینو، کارا، پونکن، نارنگی یونسی، نارنگی محلی، فرچیلد و باتانگاس، نارنگی پیج، نارنگی لی، نارنگی اوشو و هاشیموتو از نارنگی‌های شناخته شده محسوب می‌شوند.

ویتامین‌های موجود در نارنگی

نارنگی که میوه‌ای پاییزی و زمستانی است سرشار از ویتامین‌های A، B۱، B۲، C پروتئین، چربی، قند و غنی از مقدار زیادی فسفرو کلسیم وفلانوئید‌ها است پس یکی از میوه‌هایی است که به تشکیل استخوان و اسکلت بدن کمک میکند.

خواص نارنگی

  • خواب راحت

برای راحت خوابیدن در شب نارنگی مصرف کنید.

  • رفع چسبندگی خون

نارنگی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، ورم دیوار‌های عروق را از بین برده و فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد.

  • پیشگیری از سرطان

ویتامین A موجود در نارنگی برای پیشگیری از سرطان مفید است.

نارنگی حاوی یک ترکیب به نام لیمونویید است. به گفته برخی از محققان کره‌ای این ترکیب ممکن است از گسترش سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری کند، اما شایان ذکر است که این تحقیق روی حیوان انجام شده هنوز روی انسان ازمایش نشده است.

  • تقویت حافظه

نارنگی به علت داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای نابود کردن بی اشتهایی نیز مفید است و این‌ها نصف فواید نارنگی هستند.

  • پیشگیری از لخته شدن خون

نارنگی سرشار ازمقدار زیادی پتاسیم است. این پتاسیم می‌تواند از بیماری‌هایی مثل لخته شدن خون جلوگیری کند.

  • کمک به کاهش وزن

نارنگی مثل دیگر میوه ها، حاوی مقدار زیادی فیبر است. همچنین حاوی ویتامینی است که از تولید کورتیزول جلوگیری می‌کند، کورتیزول هورمونی است که باعث استرس میشود و بدن را تشویق میکند تا چربی را ذخیره کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک نارنگی

ویتامین C موجود در نارنگی سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. با مصرف نارنگی، احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های مختلفی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، تب کاهش می‌یابد؛ بنابراین اگر می‌خواهید تمام مدت سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.

  • تاثیر مصرف نارنگی بر مو

ویتامین ب ۱۲ موجود در نارنگی ریزش مو را کاهش و رشد انرا افزایش میدهد همچنین فرایند سفید شدن مو را به تاخیر می‌اندازد پس برای دیر سفید شدن مو نارنگی مصرف کنید. همچنین ویتامین a نارنگی چربی پوست سر را کنترل میکند.

  • جلوگیری از اسپاسم

اگر فکر می‌کنید که منقبض شدن فقط به گرفتن عضلات مربوط است، سخت در اشتباهید این مشکل می‌تواند در سیستم گوارشی، سیستم تنفسی و سیستم عصبی هم رخ دهد که می‌تواند موجب آسم، یبوست و سرفه شود. اگر نارنگی مصرف میکنید آرامش بین سیستم‌های خود را به دست خواهید آورد و از اسپاسم بدنتان جلوگیری خواهید کرد.

  • خاصیت ضد عفونی

اثبات شده که نارنگی، اگر به عنوان یک روغن به صورت خارجی استفاده شود باکتری به نام استروپتوککس ارئوس را که مسئول بسیاری از عفونت‌ها است میکشد باکتری که باعث می‌شود درد زخم شما شدیدتر شود، چون عفونت را به بخش‌های دیگر بدن منتقل میکند.

نارنگی برای حفظ فشار خون، بهبود سرگیجه، نفخ شکم و بهبود بیماری شناختی بهترین راه است.

نگاهی کوتاه به مضرات نارنگی

  • ضعیف شدن مینای دندان

اسید موجود درنارنگی سبب می‌شود تا لایه مینای دندان نازک شود. همانطور که می‌دانید، مینای دندان از دندان در برابر باکتری ها، ویروس‌ها و انواع مختلفی از بیماری‌ها محافظت می‌کند. ضعیف بودن مینای دندان سبب عفونت و مشکلات سلامتی دهانی و حساسیت دندان‌ها می‌شود.

  • سوزش معده ناشی از مصرف بی رویه نارنگی

مصرف بیش از حد نارنگی موجب التهاب معده یا زخم معده وسوزش معده میشود. گاهی اوقات ماهیچه‌های اسفانکتر به درستی عمل نکرده واسید معده را رها میکنند تا به مری برسد. این باعث ایجاد احساس سوزش می‌شود و آن را سوزش سردل می‌نامند.

  • تشکیل سنگ کلیه و صفرا به کمک نارنگی

مصرف بیش از حد مجاز نارنگی، چون دارای اسید است میتواند به تشکیل سنگ کلیه و صفرا بیانجامد.

  • بروز آکنه و جوش 

امکان دارد مصرف بیش از حد نارنگی سبب بروز آکنه و جوش بر روی بدن شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=137434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰