تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
15

آیا بدن شما هم به زینک نیاز دارد؟ / معرفی چند ماده غذایی برای دریافت روی

  • کد خبر : 137454
  • 04 آذر 1400 - 17:55
آیا بدن شما هم به زینک نیاز دارد؟ / معرفی چند ماده غذایی برای دریافت روی
روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن ما به روش‌های بی‌شماری از آن استفاده می‌کند.

جمهوریت : برخی از مواد غذایی در سبد غذایی ما مملو از روی هستند و با مصرف آن می‌توانیم نیاز بدن را تامین کنیم و از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کنید که، همه افراد تقریبا نیازمند دریافت روی هستند، اما برخی بیشتر از سایرین به آن نیاز دارند.

نقش حیاتی روی برای بدن انسان

به طور طبیعی روی یا همان زینک در طیف گسترده‌ای از غذا‌های گیاهی و حیوانی پیدا می‌شود و از سوی دیگر باید توجه داشت، برخی از موادغذایی که حاوی روی نیستند با فرم‌های مصنوعی روی غنی می‌شوند، همچون؛ غلات صبحانه (کورن‌فلکس)، میان‌وعده‌ها و آرد.

همچنین مکمل‌های روی یا مکمل‌های حاوی چند ماده مغذی که دارای روی نیز هستند، می‌توانند منبع مناسبی از روی باشند.

روی به دلیل نقشی که در عملکرد ایمنی بدن دارد، به برخی از اسپری‌های بینی، قرص‌های مکیدنی و سایر درمان‌های طبیعی سرماخوردگی افزوده می‌شود.

در حقیقت، روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن ما به روش‌های بی‌شماری از آن استفاده می‌کند.

جالب است بدانید، روی دومین میکرومینرال مهم در بدن بعد از آهن است و در هر سلولی وجود دارد و برای فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد عصب و بسیاری از فرایند‌های دیگر کمک می‌کنند، لازم و ضروری است و علاوه بر آن، وجود روی برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن ضرورت دارد.

این ماده معدنی همچنین برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین بسیار مهم تلقی می‌شود و می‌توان گفت؛ رشد و نمو بدن به دلیل نقش آن در رشد و تقسیم سلول به روی وابسته است.

روی برای حس چشایی و بویایی ما نیز لازم است. از آنجا که یکی از آنزیم‌های مهم برای چشایی و بویایی مناسب به این ماده مغذی وابسته است، کمبود روی می‌تواند توانایی چشایی یا بویایی ما را کاهش دهد.

آیا مصرف روی همیشه خوب و مفید است؟

مانند هر مکمل دیگری، مصرف بیش از اندازه روی، اثرات منفی خودش را به همراه دارد.

دریافت بیش از حد و مصرف بیش از اندازه مکمل روی زمینه ساز خشکی دهان و آسیب به معده است.

از سوی دیگر زیاده روی در مصرف آن، می‌تواند سبب ایجاد اختلال در حس چشایی و بویایی فرد شود.

مصرف طولانی مدت مکمل روی می‌تواند خطر کاهش جذب ” مس” را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر باید بدانید که دریافت بیش از حد آن نیز با نشانه‌هایی مانند حالت تهوع، سر گیجه، سرفه و خشکی گلو مشخص می‌شود.

تداخل دارویی با مصرف روی

باید بدانید در صورتی که، داروی جلوگیری و یا برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف مکمل روی حتما باید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

در صورتی که مکمل روی همزمان با مصرف مکمل کلسیم، آهن، منیزیم و مس، استفاده شود، تداخل ایجاد کرده و در جذب این ترکیب‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

آیا همه به روی نیاز دارند؟

باید بگوییم که، همه افراد تقریبا نیازمند دریافت روی هستند، اما برخی افراد مانند افرادی که عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها افت کرده است، افراد مبتلا به ریزش مو، افراد تحت رژیم گیاهخواری، زنان در دوران بارداری و شیردهی و افرادی که به هر دلیل دچار سوءتغذیه هستند، نیازمند دریافت روی هستند.
هر فرد چقدر باید زینک مصرف کند؟

نیاز به روی باید با مصرف مواد غذایی و مکمل‌های حاوی این عنصر تامین شود و از این رو توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست:

  1. مقدار نیاز روزانه مردان به روی، ۱۱ میلی گرم بدون توجه به سن آنهاست.
  2. میزان مصرف از حداقل تا حداکثر مورد نیاز روی در دوران بارداری و شیردهی بستگی به تشخیص متخصص تغذیه دارد.
  3. حداکثر میزان نیاز به روی در تمام دوره زندگی زنان، دوره شیردهی است؛ بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی این عنصر در این دوره ضروری است.

منابع غذایی مناسب برای دریافت روی

گوشت قرمز، غذا‌های دریایی، محصولات لبنی، آجیل، حبوبات و غلات کامل؛ با این حال، روی بیش‌تر از گوشت و پروتئین حیوانی جذب می‌شود.

سبزیجات منابع مناسبی نیستند، زیرا حاوی فیتات می‌باشند، ترکیبی در گیاهان است که مانع جذب روی می‌شود. از آن جایی که این ماده نقشی حیاتی در سیستم ایمنی بدن دارد، کمبود آن به بروز بیماری‌های زیادی منجر می‌شود و بنابراین کمبود آن یکی از مهم‌ترین مسائل سلامت عمومی است. گروه‌هایی که در معرض خطر کمبود روی هستند، عبارتند از:افرادی که اختلالات گوارشی دارند، گیاهخواران، زنان باردار و شیرده، افراد الکلی و کسانی که به بیماری کم خونی داسی شکل مبتلا هستند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=137454

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰