تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12

اعتراضات در اصفهان ؛ مسئولان چه می‌گویند و رسانه ها چه می‌نویسند

  • کد خبر : 137649
  • 07 آذر 1400 - 0:15
اعتراضات در اصفهان ؛ مسئولان چه می‌گویند و رسانه ها چه می‌نویسند
اصفهان شاهد به تنش کشیده شدن مطالبه آبی شده است.

جمهوریت – همه چیز از صبح پنجشنبه ، چهارم آذر ماه شروع شد . دو هفته پس از آنکه کشاورزان اصفهانی در اعتراض به بی‌آبی در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کردند و بسیاری از شهروندان اصفهان را هم در این مطالبه، به تجمع مسالمت‌آمیز خود پذیرفتند؛ حالا  اصفهان شاهد به تنش کشیده شدن این مطالبه آبی شده است.

علی رغم این که شنبه  ششم آذر ، سردار محمدرضا میرحیدری فرمانده انتظامی استان اصفهان درباره آخرین وضعیت شهر اصفهان پس از وقایع اخیر ،  وضعیت شهر اصفهان را «آرام» توصیف کرده و گفته است که «شاهد شرایط خوبی در شهر اصفهان هستیم»، فرمانده یگان‌ ویژه ناجا گفته است که تعداد افراد در ناآرامی های اصفهان حدود ۲ تا ۳ هزار نفر بود. نیروهای اطلاعاتی  تا این لحظه ۶۷ از عوامل اصلی ناآرامی را دستگیر کرده اند.

سردار محمدرضا میر حیدری، شامگاه جمعه در گفت و گو با شبکه خبر سیما، با بیان اینکه اکنون آرامش در سطح شهر برقرار است، از هوشمندی مردم تشکر کرد و با تاکید بر این که «با مسببان التهاب برخورد می شود» گفته بود که بعد از صدور بیانیه شب گذشته کشاورزان مبنی بر اتمام تحصن، افرادی جایگزین شدند که برغم خویشتنداری پلیس و اعلام تذکر، به آتش زدن چادر کشاورزان در بستر زاینده رود اقدام کردند.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز عصر پنج شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی اعلام کرد: «کشاورزان در این تجمع مسالمت‌آمیز و بی‌نظیر دغدغه خود را به مسئولان اعلام کردند و دولت هم این صدا را شنید و برای رفع بحران، چاره اندیشی بلند مدت و اقدام اولیه را انجام خواهد داد.» وی افزود: «به لحاظ ارتباط نزدیک بین مدیریت استان با کشاورزان، دغدغه‌ها و ضرورت‌ها گفته و مقرر شد بر اساس توافق نامه‌ای کشاورزان چادرها را جمع کنند و مسائل هم توسط دولت پیگیری شود. این کار توسط کشاورزان انجام شد ولی حین جمع آوری چادرها بحثی بین آنان درگرفت و برخی سعی در ممانعت از این تصمیم داشتند که در این حین تعدادی از فرصت سوء استفاده کردند و دو چادر را آتش زدند که با ورود عوامل انتظامی این افراد دستگیر شدند.»

خبرگزاری فارس نیز درباره به تنش کشیده شدن این اعتراضات روایت خود را دارد:«صبح جمعه حدود ۵۰۰ نفر در بستر زاینده رود تجمع کردند. بیشتر این افراد با توجه به نوع پوشش و سن و سالشان شباهتی به کشاورزان اصفهان نداشتند. این در حالی است که کشاورزان اصفهانی از صبح دیروزش در توافق با مسئولان استانی به تجمع اعتراضی خود در بستر خشک زاینده‌رود پایان دادند. به نوشته فارس، براساس خبرها، در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد با پرتاب سنگ به سمت نیروی نظامی در حال تخریب اموال عمومی بودند. عده‌ای با حمله به یک آمبولانس شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس به آتش کشیده شد و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل، فضای رعب و وحشت برای عابران ایجاد شد.»

سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه-پنجم آذر- با بیان این که این کشاورزان می‌خواستند صدایشان به گوش رئیس جمهور و مسئولان کشور برسد که رسید و طی موافقت نمایندگان کشاورزان در استانداری اصفهان مقرر شد چادرها از بستر رودخانه جمع‌آوری شود و اعتراض خاتمه یابد، اظهار کرد: عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه‌ متوجه کمبود آب شدند ‌اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب، فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز(دیروز) کار کشاورز نیست.

بیشتر بخوانید:

بر اساس گزارش های رسمی تلفات جانی در این تنش ها وجود نداشته است، با این وجود سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفته است که حال ۲ نفر از مصدومان اعتراضات اصفهان مناسب نیست.

تنش ها در اصفهان با واکنش های مختلفی از جانب مسئولان و رسانه ها رو به رو بوده است. به طور مثال روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در حوادث دو روز اخیر اصفهان، نه برخوردی که با کشاورزان شد قابل قبول است و نه کاری که عده‌ای با شکستن لوله آب در مسیر یزد انجام داده‌اند. این نوع اقدامات نه‌ تنها مشکل را حل نمی‌کنند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر کرده و گره کار را کورتر می‌کنند.(جزئیات بیشتر این مطلب را اینجا بخوانید)

روزنامه کیهان اما در مطلبی نوشته است که اراذل و اوباش اجاره ای در غیاب کشاورزان اصفهانی دست به کار شدند.

روزنامه خراسان نیز درباره این تنش ها و  عملکرد خبرگزاری وابسته به دولت نوشته است که در حالی که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، بعد از ظهر روز پنج شنبه خبرداد که کشاورزان اصفهانی چادرهای خود را که در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود و در جوار پل خواجو به منظور مطالبه احیای این رودخانه و رهاسازی آب برپا کرده بودند، با صدور بیانیه ای با چهار شرط جمع  می کنند  اما تحولات بعدی و آن چه ایرنا آن را تلاش برخی افراد مشکوک نامید، شرایط را ملتهب کرد.

در کنار مطالب رسانه‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «عبور از بحران، ایجاد پایداری و بهبود شرایط با کاهش مصارف آب و افزایش بهره وری با تاکید بر حوضه آبریز زاینده‌رود» به بیان شرایط موجود و آن چیزی که استان‌های درگیر در کم‌آبی با آن روبه‌رو هستند، پرداخته و تاکید کرده است که وضعیت زمانی نگران‌کننده‌تر شده که پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۴۰درصدی منابع آبی سد زاینده‌رود در سال آبی ۰۱-۱۴۰۰ است. با وجود تداوم خشکسالی در کشور به نظر نمی‌رسد وضعیت برای سال‌های آبی آتی نیز بهبود پیدا کند.

نمایندگان اصفهان در مجلس چه می گویند؟

عباس مقتدایی،نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است که « کسانی که دست به ایجاد ناآرامی زدند از کشاورزان نیستند و دشمنانی هم که به موج سواری روی موضوعات داخلی ایران دل بسته‌اند، آب در هاون می‌کوبند.». وی همچنین تاکید کرده است که «کسانی که دست به ایجاد ناآرامی زدند از کشاورزان نیستند و دشمنانی هم که به موج سواری روی موضوعات داخلی ایران دل بسته‌اند، آب در هاون می‌کوبند».

رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز ، در رابطه با اتفاقات اخیر استان اصفهان به خبرگزاری فارس گفته است که  با توجه به نزدیک بودن مذاکرات دشمنان می خواهند القا کنند که ایران از ثبات برخوردار نیست اما این حرکات هیچ تأثیری بر روی اقتدار ایران و ملت ایران نخواهد داشت. وی همچنین تاکید کرده است:«اتفاقاتی که روز جمعه در اصفهان رخ داد کار مردم انقلابی اصفهان نبود بلکه کار افراد اراذل و اوباش و ناراضی وابسته به دشمن بود که این افراد همیشه به دنبال این هستند که با حرکات ایذایی ذهن مردم و مطالبات آنها را منحرف کنند.»

خبرگزاری فارس در گفت و گوی دیگری با ابوالفضل ابوترابی ، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اتفاقات اخیر استان اصفهان، به نقل از وی نوشته است:«در اعتراض به حق کشاورزان و مردم اصفهان چقدر فضا آرام و به صورت مسالمت آمیز پیش رفت و توانستند خواسته‌های خود را طبق اصل ۲۷ قانون اساسی بدون اخلال در نظم عمومی و حمل اسلحه به خوبی به گوش مسئولین استانی و کشوری برسانند و در نهایت بیانیه‌ای بعد از توافقات لازم قرائت کردند و محل تجمع را ترک کردند.دشمنان ایران هم برای ناامن کردن فضای داخلی و هم برای ناامن کردن مرزها برنامه های مفصلی دارند که یک قسمتی از این برنامه ها استفاده از ظرفیت اراذل و اوباش و تروریست های مختلف است که آنها دانسته یا ندانسته آب به آسیاب دشمن می ریزند.»

علاوه بر نمایندگان اصفهان، علی حدادی نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:« مطالبه با شورش متفاوت است، اعتراض با اغتشاش فرق دارد. آنکه به واقع حس می‌کند حقی از او ضایع شده، در کمال آرامش و منطق حرفش را می زند، اما همیشه هستند سوء استفاده کنندگانی که با رفتارهای غلط، مسیر برحق اعتراض را به بیراهه ببرند!». وی در انتهای توییت خود از هشتگ “معترض وضع موجود مخالف نظام نیست”، استفاده کرده است.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=137649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰