تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

آخر هفته کاملا زمستانی در راه ایران

  • کد خبر : 138177
  • 10 آذر 1400 - 15:43
آخر هفته کاملا زمستانی در راه ایران
بارش برف و باران در تهران، کاهش دما تا ۱۰ درجه

جمهوریت : سازمان هواشناسی از شروع بارش برف و باران از امروز در اکثر نقاط کشور با ورود سامانه بارشی زمستانی خبر داد و  اعلام کرد: اکثر استان‌های کشور برفی و بارانی است.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت :

* امروز(۱۰آذر) در برخی نقاط استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد.

* (با بیان اینکه از اواخر امروز  در بیشتر نقاط کشور وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود): از بعد از ظهر امروز چهارشنبه (۱۰آذر)سامانه بارشی وارد کشور و در برخی نقاط کشور سبب بارش می‌شود.

* روز پنجشنبه (۱۱آذر) این سامانه در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غربی استان های ساحلی خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و بخش‌هایی از مرکز کشور سبب بارش باران، وزش باد شدید موقت، در استان‌های جنوبی رعد و برق و در برخی نقاط شمال غرب و ارتفاعات استان‌های واقع در البرز مرکزی و زاگرس مرکزی سبب بارش برف می‌شود.

* روز جمعه (۱۲آذر) بارش در شمال غرب و غرب قطع می‌شود و در نیمه شرقی کشور، سواحل مرکزی و شرقی خزر، نواحی مرکزی و جنوبی کشور بارش خواهیم داشت. دریای خزر روزهای پنجشنبه و جمعه مواج پیش‌بینی می‌شود.

* به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا شنبه (۱۳آذر) در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش پراکنده رخ می‌دهد و سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

* طی امروز و فردا (۱۰و ۱۱آذرماه) بندرعباس با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با دمای۱۵ و ۸درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

بارش برف و باران در تهران، کاهش دما تا ۱۰ درجه

* بارش بربر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی استان تهران طی چهار روز آینده ابری همراه با وزش باد شدید و بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود.

* بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی امروز(۱۰آذر)، آسمانی نیمه ابری گاهی با وزش ملایم باد و به دلیل پایداری جو در مناطق پرتردد شهری و صنعتی، با کاهش کیفیت هوا و غبار آلود پیش‌بینی می‌شود.

* از امشب با نفوذ سامانه بارشی، آسمانی ابری و از ظهر فردا تا عصر جمعه(۱۲آذر) در سطح استان بارش باران و وزش باد در پاره‌ای از نقاط گاهی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در بخش‌های شمالی استان بارش باران و برف در ارتفاعات مه آلود و گاهی کولاک برف مورد انتظار است.

* همچنین از پنجشنبه شب(۱۱آذر) تا بامداد یکشنبه(۱۴آذر) کاهش قابل ملاحظه دما به‌طور میانگین ۷ تا ۱۰ درجه سلسیوس و یخبندان شبانه سطح زمین به‌ویژه در نیمه شمالی استان پیش‌بینی می شود.

* از پنجشنبه شب(۱۱آذر) تا صبح جمعه(۱۲آذر) بارش باران و برف به‌صورت متوسط و گاهی شدید مورد انتظار است.

* بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فیروزکوه با دمای۱- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

* آسمان تهران نیز فردا (۱۱آذرماه) ابری همراه با غبارصبحگاهی و به‌تدریج وزش باد در بعد از ظهربارش باران و گاهی رگبار و رعد و برق با بیشترین و کمترین دمای ۱۷ و۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

* آسمان پایتخت پس فردا(۱۲آذرماه) ابری با مه رقیق و گاهی بارش پراکنده و وزش باد و به‌تدریج کاهش ابر خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به۱۲و ۲ درجه سانتیگراد می‌رسد.

* اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از عصر پنجشنبه (۱۱ آذرماه) تا ظهر جمعه (۱۲ آذرماه) بارش متوسط و گاهی شدید باران و برف، گاهی با مه و کاهش دید در دامنه‌ها و ارتفاعات کولاک برف در نیمه شمالی استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

* بر اثر حاکمیت این شرایط جوی لغزندگی معابر و جاده‌ها و کاهش دید افقی، آبگرفتگی بعضی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، مه و کولاک برف در دامنه‌ها و ارتفاعات شمالی، محدودیت تردد در جاده‌ها و گردنه های کوهستانی و احتمال انسداد موقت بعضی راه‌ها دور از انتظار نیست.

* اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به احتیاط درتردد درون شهری و جاده‌ای به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، خودداری از توقف و اتراق درحاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات، پرهیز از پرواز گلایدر و هواپیماهای سبک، ترجیحاَ لغو مسافرت بین شهری به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی، همراه داشتن زنجیر چرخ و امکانات ایمنی در مسافرت‌های بین شهری، آمادگی دستگاه‌های برف‌روب و آمادگی دستگاه‌های خدمت‌رسانی توصیه می‌کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=138177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰