تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
14

خواص شگفت انگیز بادام برای پوست و مو

  • کد خبر : 141083
  • 04 دی 1400 - 13:04
خواص شگفت انگیز بادام برای پوست و مو
بادام مقادیر زیادی چربی را در خود جای داده است که از نظر شاخص‌های تغذیه‌ای به عنوان چربی مفید در نظر گرفته می‌شود.

جمهوریت : در میان میوه‌ها و دانه‌های مغذی موجود در اطراف ما، بادام یکی از پر خاصیت‌ترین دانه هاست که بطور معمول در میان آجیل ما ایرانیان حضور دارد. اما آیا از تاثیر شگفت انگیز این دانه برای پوست و موی خود خبر دارید؟

بادام؛ میوه‌ای بومی ایران

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، بادام نوعی میوه است، که گفته می‌شود درخت آن بومی ایران و کشور‌های اطراف و آسیای مرکزی است و معمولا در مناطق بسیاری کشت می‌شود.

در اصل بادام جزو مغز‌های حقیقی به حساب نمی‌آید، بلکه از انواع شفت هاست که دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت است که دانه (مغز) در درون آن قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که؛ ارتفاع درخت بادام ۴ تا ۱۰ متر است و قطر آن نیز می‌تواند به بیش از ۳۰ سانتیمتر برسد و در حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح، بر روی کره زمین کشف شده است.

البته می‌توان بادام را به عنوان یک گیاه زینتی دانست که در بهار به گل‌های صورتی و سفید بسیار زیبایی تبدیل می‌شوند.

بادام سرشار از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است.

خواص و فواید باورنکردنی بادام

  • تاثیر جادویی بادام در مرگ سلول‌های سرطانی

فیبر موجود در بادام سبب کشته شدن سلول‌های سرطانی میشود و از بدن در برابر این بیماری کمک بسیار می‌کند.

  • افزایش انرژی به کمک بادام

بادام، غنی از منگنز، ریبوفلاوین و مس است، که سبب بالا رفتن انرژی میشود.

  • رشد سلول‌های مغزی و افزایش قدرت مغز به کمک بادام

بادام حاوی ریبوفلاوین و ال-کارنیتین است و از این رو سرشار است از مواد مغذی که به رشد سلول‌های مغز کمک بسیار می‌کنند. همچنین بادام، حاوی فنیل آلانین است، که به فرایند‌های شیمیایی مغز کمک می‌کند.

  • درمان کم خونی با مصرف بادام

بادام غنی شده از مس، آهن و ویتامین‌ها است، که به عنوان کاتالیزور تولید سدیم هموگلوبین کار می‌کند؛ و به درمان کم خونی کمک می‌کند.

  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها با مصرف بادام

بادام، یکی از مواد غذایی مفیدی از مواد مغذی‌ای مانند کلسیم و فسفر است، که سبب جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

  • بهبود اعصاب و عضلات به کمک بادام

منیزیم موجود در کره بادام، تاثیر شگرفی بر سیستم عصبی و انقباضات عضلات دارد.

خواص بادام برای پوست و مو

حال که اندکی با خواص درمانی و بادام آشنا شدیم پیشنهاد می‌کنیم نگاهی نیز به خواص شگفت انگیز بادام برای پوست و مو داشته باشید تا شاید بتوانید از این دانه مقوی نیز در سلامت پوست و موی خود بهره ببرید.

خواص بادام برای مو

در ترکیبات بادام، ۴% آب، ۲۲% کربوهیدرات، ۲۱% پروتیین و ۵۰% چربی وجود دارد.

گرچه بادام مقادیر زیادی چربی را در خود جای داده است، اما از نظر شاخص‌های تغذیه‌ای به عنوان چربی مفید در نظر گرفته می‌شود. چربی‌ها از انواع اسید اولئیک، اسید لینولئیک و انواع اسید‌های چرب امگا ۶ هستند.

استفاده از روغن بادام، در حفظ سلامتی مو‌ها طرفداران بسیاری دارد. از جمله فواید بادام، وجود چربی‌های مفید، ویتامین‌های B (به ویژه ریبوفلاوین، تیامین و نیاسین) و E، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، روی و فولات موجود در آن است که بر حفظ سلامتی مو بسیار تاثیرگذار است.

هم چنین دیگر خاصیت بادام، جلوگیری از سفید شدن زودهنگام مو عنوان می‌شود. تجمع پروکسید هیدروژن در پیاز مو و از بین رفتن رنگدانه ها، دلایل اصلی سفیدی مو عنوان می‌شود. خاصیت بادام، که سرشار از آنتی اکسیدان (کاتالاز) است، جلوگیری از این روند است.

از دیگر خواص بادام، کمک به استحکام و براق نمودن مو است. وجود انواع ویتامین‌ها و اسید‌های چرب به تغذیه فولیکول‌های مو منجر می‌شود که به رشد سالم مو کمک می‌نماید. دیگر خاصیت بادام، وجود منیزیم و در نتیجه کمک به افزایش ضخامت و رشد مو است. هم چنین وجود بیوتین به دیگر فواید بادام، یعنی ترمیم شکنندگی مو می‌پردازد.

خواص بادام برای پوست

بادام غنی شده با ویتامین و آنتی اکسیدان‌هاست و از این رو می‌توان گفت، محافظت از سلول‌ها در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، ناشی از آلودگی‌ها، اشعه ماوراء بنفش خورشید، دود سیگار و… است. ۲۳ عدد بادام در روز، نیاز روزانه بدن به ویتامین E را برطرف می‌کند.

از دیگر فواید‌های بادام، وجود روی در آن است که به سلامت پوست کمک می‌کند و از این رو برای حفظ پوست طبیعی، نیاز به ریبوفلاوین و نیاسین (ویتامین B) با مصرف روزانه بادام، رفع می‌شود.

برای تقویت رنگدانه سازی در پوست، نیاز به مس احساس می‌شود که مقادیر مورد نیاز آن در بادام وجود دارد.

برای جلوگیری از خشکی پوست، اسید لینولئیک موجود در Almond (بادام) بسیار کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰