تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12

برگزاری آیین شب یلدای ایرانی توسط انجمن دوستی ایران و فنلاند

  • کد خبر : 141324
  • 05 دی 1400 - 18:51
برگزاری آیین شب یلدای ایرانی توسط انجمن دوستی ایران و فنلاند
آیین شب یلدای ایرانی به میزبانی انجمن ایران و فنلاند در تالار آبی کاخ گلستان برگزار شد.

جمهوریت : آیین شب یلدای ایرانی به میزبانی انجمن ایران و فنلاند در تالار آبی کاخ گلستان با حضور سید عباس عراقچی (دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و رییس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و فنلاند)، احمد دنیانور (مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره انجمن) و دیگر اعضای انجمن و کاری کاهیلوتو (سفیر فنلاند در ایران)، همسر سفیر و تنی چند از دیپلمات های فنلاندی برگزار شد.

برنامه با پخش سرود ملی دو کشور آغاز شد.

الهه دنیانور، مجری برنامه به زبان های فارسی و انگلیسی ضمن خیرمقدم به حضار، توضیحاتی درخصوص آیین شب چله ایرانی ارائه کرد.

مرشدخوانی توسط امیر خواجه وندی با ضرب و زنگ و اجرای اشعاری از شاهنامه و حافظ، حال و هوای سنتی خاصی در مراسم به وجود آورد.

اجرای قطعات موسیقی ایرانی با آواز دکتر عبدالحسین مختاباد همراه با تار و تنبک نیز خاطره دلنشینی از شب یلدا را در اذهان حاضرین به یادگار گذاشت.

تفال به دیوان حافظ در پایان بخش موسیقی نیز به رسم شب چله توسط استاد مختاباد انجام شد.

سخنرانی های دنیانور، عراقچی و کاهیلوتو از بخش های دیگر برنامه بود.

دنیانور: امیدوارم این برنامه آغازی دیگر در توسعه روابط دو کشور باشد

احمد دنیانور ضمن خیرمقدم به سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران و همسر وی گفت: امشب با یکی از کهن ترین آیین های ایرانی با شاخص های احترام به والدین و بزرگترها، بهره گیری از ادبیات کهن ایرانی اعم از اشعار و قصه های شاهنامه فردوسی و فال حافظ توام با موسیقی فولکلور و سنتی و … در نخستین شب زمستان آشنا می شوید.

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند با اشاره به میزبانی انجمن در سال های گذشته از رییس جمهور فنلاند و همسر وی در ایران افزود: انجمن افتخار دارد که میزبان تنها رییس جمهور اروپایی بوده که به کشور ما آمده است.

دنیانور اظهار داشت: امیدوارم برنامه امشب آغازی دیگر در توسعه روابط دوستانه دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشد.

عراقچی: میزان تجارت ایران و فنلاند قابل افزایش است

دکتر سیدعباس عراقچی گفت: من ۲۲ سال پیش به عنوان سفیر ایران در فنلاند منصوب شدم و تقریباً چهار سال در فنلاند به سر بردم و خاطرات بسیار خوبی از این کشور دارم.

رییس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و فنلاند اظهار داشت: روابط سیاسی بین ایران و فنلاند همواره روابط بسیار خوبی بوده و هنوز هم هست، متاسفانه یک عامل سوم و یک عامل خارجی به نام تحریم و تحریم های آمریکا باعث شده است که این روابط آنگونه که باید و شاید شکوفا نباشد.

معاون سیاسی سابق وزارت امور خارجه افزود: امیدوار هستم که شرایط به گونه‌ای فراهم شود که تجارت و بازرگانی بین دو کشور به سمت سال‌های گذشته برگردد. اگرچه در همین سالهای تحریم هم امکان تجارت کم و بیش وجود دارد و مطمئن هستم که آن را می‌شود افزایش داد.

سفیر فنلاند در ایران: باعث افتخارم است که میهمان شما هستم

کاری کاهیلوتو گفت: خوشحالم از اینکه انجمن دوستی ایران و فنلاند را داریم که هم فعال است هم پرقدرت و قوی کار می کند. البته این را در فنلاند شنیده بودم ولی اینجا در عمل با آن مواجه شدم.

سفیر فنلاند در ایران افزود: باعث افتخارم است که میهمان این انجمن هستم و در این مراسم سنتی ایرانی شرکت کردم. از شما تشکر می کنم برای این دعوت ارزشمند و یادبودی در تابلوی شب یلدایی ۱۴۰۰ برای شما به یادگار می نویسم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰