تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
17

نسبت به احزاب دیدگاه مثبتی وجود ندارد

  • کد خبر : 141387
  • 06 دی 1400 - 12:44
نسبت به احزاب دیدگاه مثبتی وجود ندارد
خانه احزاب به نوعی سندیکای احزاب تلقی می‌شود به این معنی که قرار است این نهاد مشکلات صنفی احزاب را حل و فصل کند.

جمهوریت : رئیس خانه احزاب ایران می‌گوید: تاکنون هیچکدام از چهره‌های شاخص اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در مورد انحلال خانه احزاب صحبت نکرده‌اند لذا فعلا چنین بحثی مطرح نیست.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در رابطه با عملکرد خانه احزاب  به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: نهادی به نام خانه احزاب در سایر کشورها وجود ندارد. در جمهوری اسلامی چنین نهادی تاسیس شد که از این طریق احزاب ساماندهی شوند و مشکلات  گفتمان در کشور حل شود. در حقیقت فلسفه وجودی خانه احزاب بر مبنای ایجاد هماهنگی میان احزاب بنا نهاده شده است.

رئیس خانه احزاب ایران افزود: اما با توجه به اینکه در ایران و در مجموعه تصمیم گیران حکومتی نسبت به فعالیت احزاب دیدگاه مثبتی وجود ندارد و حاکمیت احزاب را جدی تلقی نمی‌کند و بر خلاف قانون اساسی نقش موثری را برای آنها در نظر ندارد، در نتیجه نقش خانه احزاب نیز  پر رنگ نیست و فعالیت‌ آن کم رونق است.

کمالی با اشاره به وزنه خانه احزاب در سپهر سیاسی کشور تصریح کرد: به عبارت دیگر نوع فعالیت خانه احزاب و اثرگذاری آن تابع نگاهی است که به خود احزاب می‌شود. وقتی در نظام سیاسی کشور خود احزاب جدی تلقی نشوند، خانه احزاب هم که قرار است این مجموعه را هماهنگ کند، چندان جدی تلقی نمی‌شود لذا عملکرد خانه احزاب بستگی به نوع نگاه حکومت به احزاب دارد.

این چهره اصلاح‌طلب در خصوص لزوم استمرار فعالیت خانه احزاب اظهار کرد: خانه احزاب به نوعی سندیکای احزاب تلقی می‌شود به این معنی که قرار است این نهاد مشکلات صنفی احزاب را حل و فصل کند. در غیاب خانه احزاب احتمال دارد هر جناح سیاسی که برسر کار می‌آید، گروه‌های دیگر نادیده گرفته شوند. بنابراین خانه احزاب می‌تواند مانع حذف کامل سایر گروه‌های سیاسی از صحنه شود و یا اگر گروهی موقعیتی بدست آورد گروه‌های دیگر به صورت کلی نادیده گرفته نشوند.

کمالی ادامه داد: لذا وجود خانه احزاب می‌تواند به نوعی موجب هم‌افزایی میان احزاب اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شود. به عنوان مثال در حال حاضر احزاب هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا با قانون فعلی احزاب مخالف هستند و با آن مشکل دارند لذا در این نهاد می‌توانند با یکدیگر گفتگو کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار، خانه احزاب را محلی برای رایزنی میان احزاب مختلف دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، احزاب جناح‌های مختلف در مورد مسائل دیگری نظیر قانون انتخابات متفق‌القول هستند و بر همین اساس با یکدیگر در این مورد در حال گفتگو هستند اما اینکه نظرات احزاب تا چه اندازه جدی گرفته می‌شوند، به نگاه حاکمیت به احزاب سیاسی بستگی دارد.

کمالی در واکنش به اینکه خانه احزاب قابل انحلال است یا خیر؟ یادآور شد:  تاکنون هیچ کدام از چهره‌های شاخص اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در  مورد انحلال خانه احزاب صحبت نکرده‌اند لذا  فعلاچنین بحثی مطرح نیست.

مطالب مرتبط :

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰