تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
21
یوسفیان ملا در گفت و گو با جمهوریت:

تکلیف الزامی شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت کاندیداها/ محرمانه بودن نامه ردصلاحیت حقی در اختیار کاندیدا است/لاریجانی خواستار پیگیری انتشار نامه ردصلاحیتش است

  • کد خبر : 141756
  • 08 دی 1400 - 13:41
تکلیف الزامی شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت کاندیداها/ محرمانه بودن نامه ردصلاحیت حقی در اختیار کاندیدا است/لاریجانی خواستار پیگیری انتشار نامه ردصلاحیتش است
رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس می گوید شورای نگهبان تکلیف قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد به آن ها را دارد.

جمهوریتعزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره تکلیف شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیت کاندیداها  گفت: در قانون انتخابات قید شده است که دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداها باید به صورت محرمانه به خود فرد اعلام و اطلاع داده شود.

رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مجلس نهم درباره اظهارات چند ماه گذشته مسعود پزشکیان مبنی بر این که نامه ای در ارتباط با ردصلاحیت به وی ابلاغ نشده و تاکید اخیر علی مطهری بر لزوم ارائه دلایل ردصلاحیتش توسط شورای نگهبان گفت: این مساله در قانون انتخابات برای ریاست جمهوری و مجلس یکسان بوده و تفاوتی ندارد و شورای نگهبان مکلف به اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت است.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار نامه و دلایل ردصلاحیت توسط خود کاندیدا غیرقانونی است، تاکید کرد:انتشار دلایل توسط خود فرد و انتشار نامه با مهر محرمانه دو موضوع مجزا است.

یوسفیان ملا تصریح کرد: مهر محرمانه، سری یا فوق سری هر کدام تابع قوانین خاص خودش است و نمی توان آن ها را افشا کرد اما در مورد نامه ردصلاحیت باید توجه داشت که مهر محرمانه به دلیل تاکید برای عدم افشای موارد در راستای حفظ آبروی افراد است و موضوع آن با بحث « نامه محرمانه اسرار دولتی» تفاوت دارد.

وی در اینباره افزود: مهر محرمانه حقی برای خود کاندیدا است و کاندیدا می تواند بگوید من از حق خودم صرف نظر می کنم چرا که این مهر محرمانه برای حفظ آبروی فرد است نه برای افشای اسرار دولتی.

یوسفیان ملا در ارتباط با موضع گیری دال بر این که انتشار نامه ردصلاحیت علی لاریجانی می تواند منتج به پیگرد قانونی شود، گفت: نظر بسیاری از کارشناسان و قضات و خود بنده این است که مهر محرمانه حق کاندیدای رد صلاحیت شده است و می تواند از حق خود گذشته و منتشر کند.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر این که «آقای لاریجانی نامه را افشا نکرده و از افشای آن نیز بی اطلاع بوده است»، گفت: ایشان اگر می خواست نامه را منتشر و متن آن را افشا کند همان روزهای اول این کار را می کرد نه بعد از چند ماه و حالا نیز خود ایشان انتظار دارد که این شیطنت پیگیری شود./

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰