تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
16

هشدار؛ این افراد دور استفاده از سویا را خط بکشند!

  • کد خبر : 141939
  • 10 دی 1400 - 15:03
هشدار؛ این افراد دور استفاده از سویا را خط بکشند!
سویا برای افرادی که شرایط تیروئید دارند می‌تواند مشکل ساز باشد.

جمهوریت : شاید شما هم نام سویا، شیر سویا و .. را شنیده باشید و یا حتی از آن استفاده کنید، اما آیا میدانستید این ماده غذایی ممکن است علاوه بر خواصی که دارد برخی افراد را دچار مشکل کند؟!

سویا؛ یک خوراکی مفید از خانواده نخود‌ها

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، سویا را می‌توان از اعضای خانواده نخود‌ها دانست که در تولید محصولات بسیاری همچون آرد سوی، پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و روغن سویا کاربرد دارد.

در حقیقت غذا‌های سنتی سویا به دو دسته تخمیر شده و تخمیر نشده تقسیم می‌شوند و باید به این نکته نیز توجه کنید که، غذا‌های تخمیر شده سویا شامل از میزو، ناتو، تمپه و سویا سس هستند و غذا‌های تخمیر نشده سویا شامل شیر سویا، توفو، دانه‌های سبز سویا و سویا آجیلی و جوانه‌ها هستند.

سویا حاوی پتاسیم، سدیم، کلسترول، کل کربوهیدرات ها، فیبر، پروتئین، ویتامین ا، ویتامین ث، ویتامین k، فولات، مس، منگنز، فسفر، کلسیم و اهن است.

برخی خواص و فواید سویا

  • پیشگیری از کاهش شنوایی به کمک سویا

سویا حاوی آهن و روی است که به جلوگیری از کاهش شنوایی کمک میکند.

  • تقویت رگ‌های قلب با مصرف سویا

سویا حاوی فیتو آنتی اکسیدان‌های قوی، همچون، اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که میتوانند از رگ‌های خونی در برابر ضایعات محافظت کنند، در حقیقت این مواد مغذی در اتصال به رگ‌های خونی بسیار مفید هستند و برای دفع رادیکال‌های آزاد و ذخیره کلسترول خوب کمک کننده است و انعطاف پذیری رگ‌های خونی را بیشتر و به تنظیم فشار خون بدن کمک میکند.

  • کاهش وزن به کمک سویا

شیر سویا با شکر کمی که دارد از افزایش چربی و وزن جلوگیری میکند.

  • جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف سویا

فیتواستروژن باعث جذب کلسیم برای استخوان‌ها میشود و به همین روند پوکی استخوان را کاهش میدهد.

  • کاهش کلسترول بالا با سویا

استفاده از سویا به عنوان یک پروتئین غذایی بمنظور کاهش کلسترول در بدن مناسب است و می‌توان گفت، سویا یک منبع خوب از چربی‌های اشباع نشده است که برای کاهش سطح کلسترول بد مناسب است.

  • جلوگیری از سرطان پستان با مصرف سویا

سویا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد و از این رو بانوانی که به طور مرتب سویا مصرف می‌کنند، احتمال کمتری دارد که به سرطان سینه گرفتار شوند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف سویا

پروتئین گیاهی سویا به تقویت سیستن ایمنی بدن کمک بسیار میکند.

  • تقویت مغز با مصرف سویا

لیستین یکی از مواد‌های مغذی برای تقویت مغز است. مصرف سویا میتواند این مواد را به مغز برساند.

  • تامین و بهبود انرژی پس از مصرف سویا

پروتئینی که در سویا وجود دارد، قادر است قشر مغزی را تحریک کند و این کار برای یادگیری مفید است و می‌تواند انرژی را افزایش دهد و خلق و خوی افسرده و غم انگیز را کاهش دهد.

  • کاهش چربی خون با مصرف سویا

سویا حاوی استرول‌های گیاهی است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

کدام افراد باید از مصرف سویا اجتناب کند؟

با توجه به خواص و ویژگی‌های مفید سویا باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که، سویا برای افرادی که شرایط تیروئید دارند می‌تواند مشکل ساز باشد.

از سوی دیگر، همه افراد باید در رژیم غذایی خود ید دریافت کنند، زیرا بدن یّد را به طور طبیعی تولید نمیکند.

ید برای تولید هورمون‌های تیروئید بسیار مهم است.

سویا حاوی گیتروژن است، که می‌تواند جذب ید را کاهش دهد.

بدون ید کافی شرایط برای ایجاد کم کاری تیروئید مهیا می‌شود.

در واقع کمبود ید می‌تواند منجر به علائمی مانند تیروئید بزرگ شده و احتمالاً عدم توانایی تمرکز شود؛ بنابراین افرادی که دارای شرایط شدید تیروئید هستند باید از مصرف سویا خودداری کنند. اگر وضعیت خفیف تیروئید دارید، میتواند اشکالی نداشته باشد. اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین درباره موضوع مصرف سویا در کودکان اختلاف نظراتی نیز وجود دارد که در پی آن مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در تحقیقات تغذیه‌ای منتشر شد و تقریباً ۴۰۰ فرد را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد کودکانی که سویا مصرف کرده اند، دو و نیم برابر ایزوفلاون بیشتری دارند، از سوی دیگر این افراد احتمال ابتلا به بیماری کاوازاکی دارند و بیماری کاوازاکی سبب ایجاد التهاب در شریان‌ها و غدد لنفاوی می‌شود و همانطور که اطلاع دارید، این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

البته، یک بررسی در سال ۲۰۱۷ Nutrition Review نتیجه گرفت که ایزوفلاون‌های موجود در سویا اثرات منفی بر روی بلوغ ندارند، اما این تحقیقات همچنان ناقص و محدود است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰