تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
12

واسطه‌گری چین و روسیه برای مذاکره با آمریکا فقط به ضرر ایران است

  • کد خبر : 142104
  • 11 دی 1400 - 21:13
واسطه‌گری چین و روسیه برای مذاکره با آمریکا فقط به ضرر ایران است
بهشتی پور کارشناس بین الملل می‌گوید ایران، روسیه، چین و اتحادیه اروپا واسطه ایران برای مذاکره با آمریکا هستند و این روند نه تنها باعث طولانی تر شدن مذاکرات می‌شود، بلکه به ضرر کشور ما نیز خواهد بود.

جمهوریت : از روز گذشته مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین به مدت سه روز و به دلیل کریسمس متوقف شد و ادامه جلسات از روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد. دیدار‌ها تاکنون در سطح کارشناسان بوده است و طرفین تمایل دارند تا به توافق سال ۹۴ یا همان برجام دست پیدا کنند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی پس از دیدار چند جانبه با طرف‌های مذاکره کننده اعلام کرد که «اگر توافق شد، آمریکا ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند؛ سپس ایران بعد از راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای خود را طبق توافق انجام می‌دهد.»

در حالی که روند مذاکرات کند پیش می‌رود، روسیه و چین نیز سعی کردند نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند و نقش واسطه‌گری را برای ایران بازی کنند، از همین رو به طور دوجانبه روسیه و آمریکا در خصوص ایران وارد گفتگو شدند. همین موضوع البته انقاد‌هایی را هم به همراه داشت و برخی این انتقاد را مطرح کردند که چرا تیم ایرانی خود به صورت مستقیم وارد مذاکره با آمریکا نمی‌شود و نبض کار در اختیار روسیه قرار گرفته است. مجموع این شرایط باعث شده نگرانی‌های نسبت به توافق هسته‌ای وجود داشته باشد. حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی درباره شرایط دور جدید مذاکرات به رویداد۲۴ توضیح داده است و شرایط را تحلیل کرده است.

او می‌گوید: روند مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود، دو طرف روی متنی که به طور کلی به توافق رسیده‌اند کار می‌کنند، اما در مورد جزئیات آنقدر اختلاف دارند که مذاکرات را طولانی‌تر کرده و خواهد کرد. البته با توجه به کریسمس طبیعی بود که این چندروز تعطیل شد و طبعیی است که طرف غیرایرانی بخواهد در این ایام در کنار خانواده‌هایشان باشند.

بهشتی پور با بیان اینکه متنی که مذاکره کنندگان فعلا روی آن کار می‌کنند، سندی جدید و تلفیقی از ۶ دور مذاکرات قبلی است، تصریح کرد: ادغام دو سند تبدیل به سندی جدید شده و چون آن را منتشر نکرده‌اند نمی‌توانیم به درستی درباره جزئیات آن سخن بگوییم. آمریکا برای اینکه نشان دهد حسن نیت دارد، باید بخشی از تعهدات خود را اجرا کند، چرا که آن‌ها بودند که از برجام خارج شدند. طرف ایرانی می‌خواهد که آمریکا یک قدم برای حسن نیت بردارد، طرف آمریکایی هم این را از ایران می‌خواهد و فعلا مشخص نشده است که کدام یک بالاخره قرار است چنین کاری را انجام دهند.

این کارشناس با اشاره به اینکه فشار طولانی شدن مذاکرات، روی مردم ایران است، یادآور شد: امیدواریم طرفین سریع‌تر بر سر جزئیات هم به توافق برسند. وی به نقش پررنگ روسیه در این دور از مذاکرات اشاره می‌کند و می‌گوید: چین، روسیه و اتحادیه اروپا نقش واسطه را برای ایران بازی می‌کنند. ایران به جای اینکه مستقیم با آمریکا مذاکره کند، از طریق واسطه‌هایش مذاکره را پیش می‌برد و دلیلش هم خروج آمریکا از برجام است. ما عملا می‌دانیم که تصمیم‌گیر نهایی آمریکا است و ریشه تحریم‌ها هم از سوی آمریکا است و بهتر است مستقیما با خود آن‌ها صحبت کنیم. در ظاهر شاید دلیل درستی باشد، اما در باطن درست نیست و می‌دانیم به ضرر ما خواهد بود. اینکه واسطه‌ها بروند با آمریکا حرف بزنند، بعد نظراتشان را به ما بگویند و بعد ما نظراتمان را بگوییم و آن‌ها به آمریکایی‌ها منتقل کنند، روندی زمان‌بر است. اما به هر حال مسئولان ما می‌گویند، چون از برجام خارج شده است، مستقیما با آن‌ها مذاکره نمی‌کنیم، باید اول به برجام برگردد و بخشی از تعهداتش را عمل کند، بعد با آن‌ها مذاکره می‌کنیم.

بهشتی پور می‌گوید مذاکرات به جای پرداختن به حاشیه‌ها باید به سمت پیدا کردن راه حل‌ها بروند، اما متاسفانه طرف ایرانی قبول نمی‌کند و نتیجه آن هم کند شدن و طولانی شدن روند مذاکرات است و رسیدن به نتیجه را هم سخت‌تر می‌کند، اما بالاخره مسئولین چنین تصمیمی گرفته‌اند و باید منتظر بمانیم. آنطور که از شرایط مشخص است، احتمالا در سال ۱۴۰۱ به توافق دست پیدا کنیم، مگر اینکه یکی از طرفین بخواهد پیشنهاد خوبی بدهد و سریع‌تر به نتیجه برسیم، در غیر این صورت مذاکرات کماکان ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰