تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
19
نوری قزلجه در گفت‌و گو با جمهوریت:

تاثیر جدی حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سفره اقشار آسیب پذیر / عده ای برای تحقق شعارهایشان به دنبال احیاء نوستالژی یارانه نقدی هستند / مردم می دانند در داستان یارانه ۴۵ هزار تومانی چه کلاهی بر سرشان رفت /با حذف ارز ترجیحی ۱۰۰ تومان یارانه می دهند و ۳۰۰ تومان از جیب مردم بر می دارند

  • کد خبر : 142179
  • 12 دی 1400 - 15:07
تاثیر جدی حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سفره اقشار آسیب پذیر / عده ای برای تحقق شعارهایشان به دنبال احیاء نوستالژی یارانه نقدی هستند / مردم می دانند در داستان یارانه ۴۵ هزار تومانی چه کلاهی بر سرشان رفت /با حذف ارز ترجیحی ۱۰۰ تومان یارانه می دهند و ۳۰۰ تومان از جیب مردم بر می دارند
رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم می گوید مجلس تلاش می کند تا در لایحه بودجه سال آتی ارز ترجیحی از لیست کالاهای فعلی حذف نشود.

جمهوریتغلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت و گو با جمهوریت درباره موضوع حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ گفت: من این تصمیم را به شدت برای جامعه مضر می دانم و بدون شک تاثیرات جدی بر روی معیشت مردم و سفره اقشار پایین دست و آسیب پذیر جامعه خواهد داشت.

نماینده بستان آباد در مجلس همچنین افزود: این تصمیم تورم قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نوری قزلجه با اشاره به این که کمتر از دو ماه پیش مجلس یازدهم با لایحه دولت برای حذف ارز ترجیحی مخالفت کرده بود، گفت: پاسخ مجلس به این ایده دولت روشن بود و با قاطعیت از ابتدای امر حتی دو فوریت طرح را رد کرد اما دوباره دولت در لایحه بودجه این تصمیم را پیشنهاد کرده است.

نوری قزلجه با بیان این که مجلس تلاش می کند تا ارز ترجیحی از لیست کالاهای فعلی حذف نشود، تاکید کرد:  عده ای صرفا به دنبال پرداخت پول بر اساس شعارهایشان هستند در حالی که مردم این تصمیمات را تجربه کرده اند و می دانند که دولت ۴۵ هزار تومان در جیب شان گذاشت و بسیار بیش از این ۴۵ هزار تومان از جیب شان برداشت.

وی ادامه داد: همه مردم، حتی کسانی که سواد اقتصادی هم ندارند، امروز دیگر می دانند در بحث یارانه ها چه کلاهی بر سر مردم گذاشته شد و چه ارقامی از جیب مردم برداشت شد.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: عده ای هنوز به دنبال نوستالژی و تکرار سناریوی یارانه نقدی هستند.

رشد قیمت کالاهای با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کمتر از نصف رشد قیمت دیگر کالاها بوده است

نوری قزلجه در پاسخ به سوالی درباره تاکید موافقان حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر توزیع یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر در ازای حذف این یارانه گفت: مطمئن باشید، سه برابر مبلغ همان یارانه ای که قرار است در ازای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی توزیع شود با گرانی و تورم ناشی از این تصمیم از جیب مردم برداشت می شود.

وی ادامه داد: ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان بر هر فرد تحمیل می شود در حالی که حدود ۱۰۰ هزار تومان قرار است به آن ها یارانه داده شود.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی درباره اصرار مخالفان اختصاص ارز ترجیحی بر این موضوع که این ارز به دست نیازمندان آن نرسیده و راهی برای رانت خواری شده است، گفت: در سه و نیم و سال گذشته افزایش قیمت کالاهایی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یافته کمتر از ۲۰۰ درصد بوده در حالی که بقیه کالاها بالای ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند پس برخلاف آنچه گفته می شود این شیوه اختصاص ارز بسیار تاثیر داشته است.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰