تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
17
رییس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با جمهوریت:

زیرساخت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی آماده نیست/ در کدام حرفه انحصار نیست که مرتب از انحصار پزشکی صحبت می شود؟!

  • کد خبر : 142182
  • 12 دی 1400 - 16:01
زیرساخت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی آماده نیست/ در کدام حرفه انحصار نیست که مرتب از انحصار پزشکی صحبت می شود؟!
حسینعلی شهریاری می گوید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی از نگاه وی مبتنی بر کار دقیق کارشناسی نیست اما حالا قانون تلقی شده و باید اجرا شود

جمهوریت – هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاخره حکم نهایی درباره موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را اعلام کرد. بر اساس مصوبه این شورا افزایش سالیانه ۲۰ درصدی جذب دانشجوی جدید پزشکی طی چهار سال متوالی تصویب و تاکید شد که این افزایش ظرفیت به مناطق محروم کشور اختصاص دارد به این معنی که دانشجو از همه جای کشور جذب می‌شود، اما بر اساس بومی‌گزینی به مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند و  این سهمیه به طور خاص برای عموم داوطلبان رشته‌های پزشکی گذاشته شده است و تابع سهمیه بومی گزینی بصورت صد درصد است.

بیشتر بخوانید:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی این تصویب اعلام کرد که وزارت بهداشت مکلف است طرح افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع تخصص و دندانپزشکی عمومی و تخصصی را ظرف مدت ۲ ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند.

موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در ماه های اخیر در مجلس نیز مورد بحث و بررسی جدی بود و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم نیز به موضوع ورود پیدا کرده بود . با این وجود اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که عموما پزشک هستند چندان موافق افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی نبودند و از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم نوای موافقی در این خصوص شنیده نمی شد.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در گفت و گو با جمهوریت تاکید دارد که کمیسیون هرگز در اینباره نظر مخالفی ابراز  نکرده است و اینکه اعضاء در گفت و گوهای مجزا در اینباره انتقاداتی را وارد کردند نباید به عنوان « مخالفت کمیسیون بهداشت با افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی » تلقی شود.

شهریاری در اینباره به جمهوریت گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد موافقت وزیر است و  قانون تلقی شده و اجرا می شود و حالا دیگر تفاوتی ندارد که چه کسی موافق و چه کسی مخالف این موضوع بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که به صورت کلی نگاه کمیسیون بهداشت به افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی چیست، گفت: کمیسیون تاکید داشت که باید کار کارشناسی بر اساس نقشه علمی کشور اتخاذ شود و در هر صورت حالا این تصمیم شورای عالی دیگر قانون است و اجرا می شود.

رییس کیمسیون بهداشت خاطر نشان کرد که کمیسیون هرگز موضع گیری منفی و مخالفی به صورت رسمی درباره این تصمیم نداشته است.

شهریاری در پاسخ به این رویکرد موافقان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی که این تصمیم «انحصار در پزشکی» را کاهش می دهد،  گفت: این حرف ها یعنی چه؟ در کدام حرفه انحصار نیست که حالا تا این اندازه از انحصار در عرصه و حیطه پزشکی سخن گفته می شود، در همه گروه ها مساله تعارض منافع وجود دارد.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این سوال که افزایش مصوب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی را مبتنی بر دیدگاه و نگاه کارشناسی می دانید؟»، گفت: نه ، اما بالاخره این تصمیم و مصوبه شورای عالی است و قانونی تلقی شده و باید اجرا شود.

شهریاری درباره علت این موضوع خاطر نشان کرد : زیرساخت های ما آماده نیست اما آقای وزیر با افزایش سالی ۲۰ درصد موافقت کردند .

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰