تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
20
محمد غرضی در گفت و گو با جمهوریت:

ارز ترجیحی باید حذف شود / یک شهر را نمی شود با دو نرخ اداره کرد/ مجلس و دولت از پذیرش مسئولیت حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واهمه دارند/ اقتصاد بیمار با تزریق ماهانه و روزانه شفا پیدا نمی کند

  • کد خبر : 142300
  • 13 دی 1400 - 11:23
ارز ترجیحی باید حذف شود / یک شهر را نمی شود با دو نرخ اداره کرد/ مجلس و دولت از پذیرش مسئولیت حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واهمه دارند/ اقتصاد بیمار با تزریق ماهانه و روزانه شفا پیدا نمی کند
وزیر نفت دولت محمد علی رجایی می گوید ارز 4 هزار و 200 تومانی تنها موجب رانت خواری است و باید حذف شود.

جمهوریت – پیشنهاد حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱  با واکنش های موافق و مخالف زیادی رو به رو شده است.  مخالفان این اقدام در داخل و خارج از مجلس به تورم افسارگسیخته ناشی از اجرای این تصمیم اشاره و تاکید دارند که یارانه نقدی در نظر گرفته برای بعد از حذف ارز ترجیحی نمی توان پاسخگوی فشار معیشتی ناشی از آن باشد. در این بین اما موافقان این تصمیم می گویند رانت ناشی از دو نرخی بودن ارز  مساله ای است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

محمد غرضی ، وزیر نفت دولت محمدعلی رجایی در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت با تایید این پیشنهاد دولت ابراهیم رییسی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: رانت خواران اقتصادی تمامی دولت ها را تحت فشار قرار می دهد و بر امور دولت مسلط شده اند به خصوص چهار دولت اخیر .

وی ادامه داد: این تسلط رانت خواران بر دولت منجر به فشار زیاد بر مردم به ویژه طبقات اقتصادی ضعیف تر شد، دقت کنید  که دلار از ۷ تومان در سال ۵۷ به بالغ  بر ۳۰ هزار تومان رسیده است و رانت خواران گریبان دولت را رها نمی کنند و هر دولتی، چه چپ و چه راست آمده توانایی مبارزه با رانت خواران اقتصادی را نداشته است. غرضی با تاکید بر این که موافق حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است، افزود: از قدیم می‌گفتند یک شهر را دو نرخ نمی شود . این که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را در بازار ۳۰ هزار تومانی قیمت می گذارند راه رانت خواری را برای قدرت سیاسی باز می کند و کسانی که دولت را تشکیل می دهند راه قانونی برای رانت خواری را باز می کنند .

وی خاطر نشان کرد: روش من در اداره کشور این هست که حتما باید هر جنس یک نرخ داشته باشد و تا وقتی که فاصله بین ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰ هزار تومان باشد ، همین می شود و دولت هم اعلام می کند که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مردم نمی رسد.

غرضی با بیان این که دولت و مجلس می خواهند توپ این تصمیم را در زمین هم بیاندازند، گفت: هر دو طرف از بار روانی این موضوع می ترسند چرا که  همه از درمان وسیع می ترسند در حالی که اقتصاد با تزریق روزانه و ماهانه شفا پیدا نمی کند .

مطالب مرتبط :

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰