تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
21

تحولات در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما ؛ اختلافات قدیمی سر باز می کند؟

  • کد خبر : 142542
  • 14 دی 1400 - 16:56
تحولات در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما ؛ اختلافات قدیمی سر باز می کند؟
رادیو و تلویزیون در دوران پیمان جبلی لااقل برای کارکنان پرشمار رسانه ملی بیش از همیشه با واژه تغییر و تحول عجین شده است.

جمهوریت – سیما پروانه گهر- صداوسیما دستخوش تغییرات و تحولات بسیار است . رسانه ملی که به طور معمول اغلب با تغییر رئیس ، دستخوش تحولات گسترده و عمیق در سطوح مختلف نمی شد ، از آغاز دوران ریاست پیمان جبلی ، روزهای متفاوتی را سپری می کند.

معاونان برون مرزی و سیاسی از بیرون از مجموعه ،  انتخاب شدند و وحید جلیلی نیز قائم مقام رئیس سازمان شد.

بیشتر بخوانید:

این روزها از صداوسیما خبر می رسد که ساختمان پرطمطراق شیشه ای در حال آماده شدن برای آرایش جدید رسانه ای است . ادغام خبرگزاری صداوسیما ، باشگاه خبرنگاران جوان ، شبکه خبر و پخش اخبار سیما چهره ای نو در فضای داخلی سازمان ایجاد می کند و برای این اقدام بزرگ بایستی ساخت و سازهای فیزیکی و آماده شدن فضا مهیا شود و با این الگو ، کم کم دیوارها در ساختمان شیشه ای برداشته می شود تا تحریریه های تخصصی و مرکزی شکل عملی به خود بگیرد.

اگر چه هنوز برای بسیاری از کارکنان و احتمالا مدیران رسانه ملی ، تغییرات و آنچه در نهایت محقق می شود هنوز کاملا واضح و مشخص نیست اما امیدها به روند مثبت همچنان ادامه دارد.

اما در دیگر سو دیروز ، با رای  اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما محمدحسین صفار هرندی به عنوان رئیس و محمدجواد لاریجانی به عنوان نایب رئیس شورا انتخاب شدند.

محمد مصدق و محمدحسین صفار هرندی و محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اخیرا با احکام روسای قوه قضائیه و مجریه به عنوان نمایندگان جدید این قوا در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما انتخاب شدند، بیژن نوباوه وطن و سید احسان قاضی زاده هاشمی نیز نمایندگان قوه مقننه در این شورا هستند.

اما موضوع آنجا قابل تامل می شود که به یاد بیاوریم وحید جلیلی قائم مقام این روزهای صداوسیما که نقش محوری در تحولات صداوسیما در دوران پیمان جبلی دارد ،  در سال ۹۸ شمشیر را از رو بست و انتقادات بسیار تندی به عملکرد مدیران صداوسیما صورت داد. نقد او بر پایه سریال جنجالی «بوی باران» بود. به ادعای جلیلی این سریال ۱۵میلیارد تومان خرج برداشت تا چهره سیاهی از ایران به نمایش بگذارد. او در آن سخنرانی از عباس نعمتی کارگردان بوی باران انتقاد کرد. چند روز بعد یادداشتی با عنوان «این گروه خشن» از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد که در برخی وب سایت‌های اصول‌گرا همچون رجانیوز بازنشر شد. این یادداشت که در واقع کامل شده سخنرانی وحید جلیلی در مشهد بود، چند ساعت پس از انتشار از خبرگزاری فارس حذف شد، اما کسی نتوانست مانع نشر گسترده آن در فضای مجازی شود.

این یادداشت، تاملی در ناکارآمدی رسانه ملی براساس سریال «بوی باران» بود؛ اما عنوان «این گروه خشن» روشن می‌کند که هدف، نقد تنها یک سریال نیست، بلکه انتقاد شدید از مدیران سازمان صداوسیما و افراد بانفوذ در این سازمان است. گروهی که وحید جلیلی به تندی آن را «مافیایی» می‌خواند. جلیلی به طور مشخص چهار مدیر و مسئول شناخته شده را هدف قرار داد و آنها را باند قدرت خواند؛ حسین محمدی، مرتضی میرباقری، عزت ضرغامی و علی عسکری.

این نوع سخنان محمد حسین صفارهرندی  را به واکنش واداشت. او در یادداشتی با تیتر «من شهادت می‌دهم که…»  نوشت: «۲۵ سال آشنایی، رفاقت و مجالست با برادر عزیزم جناب حسین محمدی قاعدتاً به بنده این امکان را می‌دهد که ارزیابی نسبتاً دقیق و واقعی از شخصیت حقیقی او داشته باشم. لذا شهادت می‌دهم که تدّین و داشتن روحیه تعّبدی در دینداری و تسلیم امر مولا بودن از یک سو و آگاهی و اشراف بر موازین عقیدتی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از سوی دیگر به ایشان شایستگی قرار گرفتن در جایگاه یک مستشار توانمند را بخشیده است.

اما وحید جلیلی با نگارش متنی بلند جواب صفارهرندی را به تندی داد که چکیده آن به این شرح است: «بحمدالله دوستان زیادی برای مقابله با انتقاد از یکی از معاونانِ محترم و عزیز دفتر رهبری بسیج شده‌اند و در حال تولید فکر هستند و داریم حتی به قرائت‌های تازه‌ای از نظریه ولایت فقیه می‌رسیم که در آن منویات رهبری و راهبردهای ولی فقیه؛ اهمیتی به مراتب کمتر از مصالح یکی از هفت هشت معاون دفتر رهبری دارد و ولی فقیه را نه حاکم بر نیروهای اجرایی بلکه ذیل آنها می‌خواهد. برادر صفارهرندی عزیز به میدان آمده و در برابر ده هزار کلمه نقد حقیر بر عملکرد صداوسیما و سازوکارهای نظارتی و مدیریتی آن در سطوح مختلف؛ سعی کرده با یک متن ۲۵۰ کلمه‌ای سر و ته ماجرا را هم بیاورد. این هم مدل جدیدی از پاسخگویی است که بی‌هیچ توجهی به استدلال‌ها و دغدغه‌ها، صوفیانه، تذکره‌الاولیاء بنویسیم و «ما فیلیم و او پشه» راه بیندازیم که جوابش را البته قبلا در کتاب ادبیات دبیرستان خوانده‌ایم. متاسفانه یا خوشبختانه دوران بزن در رو گذشته است و نمی‌شود ده‌ها میلیارد تومان امکانات رسانه ملی را ۱۸۰درجه خلاف دستورات صریح رهبری به نورچشمی‌ها هبه کرد و با اطمینان به برخی پشتوانه‌های معنوی برای منتقدان و ناهیان از منکر شکلک درآورد یا مسخره‌تر از آن به ضدیت با رهبری متهم‌شان کرد… آقای صفار چنان از عمود خیمه انقلاب سخن می‌گوید که اگر کسی نداند فکر می‌کند افقی برای حمایت از ولایت جز محافظه‌کاری کلاسیک که صاحبان نظریه «حتَّی» آن را نمایندگی می‌کنند وجود ندارد… بنازم رهبری را که با فرمان عام خود آتش به اختیارها را به جان ستادهای بی‌عرضه پرمدعا انداخته است… تمام این دعوا بر سر همین است که بین ولایت‌پذیری نمایشی و تشریفاتی و بگذارید بگویم اشرافی با ولایت‌پذیری واقعی و میدانی و صفَّی، فرسنگ‌ها فاصله است… رسانه ملی جمهوری اسلامی، ۲۶سال بعد از قرار گرفتن در اختیار یک تیم مشخص فقط کسر کوچکی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی و قابلیت‌های انقلاب اسلامی را بازتاب می‌دهد و علیرغم پیشرفت در هوا ـ فضا؛ موشکی؛ نانو؛ زیست‌فناوری؛ هسته‌ای و… متاسفانه بخش رسانه در جمهوری اسلامی جزء عقب‌افتاده‌ترین و کم‌پیشرفت‌ترین بخش‌هاست… اگر بپذیریم مدیران رسانه ملی در عمل ولایت‌پذیر بوده‌اند چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه بگوییم پس راهبردها و رهنمودهایی که رهبری به تفصیل تبیین کرده‌اند خطا بوده که حاصل تحقق آنها به «عروس تاریکی» [سریال بوی باران] رسیده است… نتیجه: پس رهنمودهای رهبری یا از اساس غلط بوده یا آنکه در عمل غیرواقعبینانه و ایده‌آلیستی از کار درآمده است. دوستان لابد انتظار دارند ما به جای مدیران و ناظران؛ حضرت آقا را متهم کنیم… اگر شما ما را اهل مجادله می‌نامید ما هم شما را اصحاب مجامله می‌نامیم… اگر شما نگران این هستید که دشمنان از انتقادهای مستدل ما سوءاستفاده کنند چگونه است که نگران تسخیر امکانات عظیم رسانه ملی ذیل سناریوهای سیاه‌نمایی و جنگ روانی دشمنان که نه در آینده بلکه فی‌الحال محقق شده نیستید… دیده‌ام مدیران ارشدی را که چگونه با غرب‌زده‌ها و غیرانقلابی‌ها منفعل و با بچه مسلمان‌ها دلیر و ترش‌اند… دوستانِ سراسیمه؛ ابایی از آن ندارند که عمود خیمه را به خیالِ خام خود برای کوفتن بر سر آتش به اختیارها از جای خود خارج کنند و همین نشان می‌دهد در شناخت ولایت چقدر خام خیال‌اند…»

بیشتر بخوانید:

حال تکیه صفار هرندی بر جایگاه ریاست شورای نظارت بر صداوسیمایی که وحید جلیلی نفر دوم آن است می تواند در نوبه خود قابل توجه باشد. شورایی برای نظارت بر سازمان صداوسیما  که بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌است.

مطالب مرتبط :

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰