تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
16

درمان برخی عوارض پوستی به کمک زرشک +روش استفاده

  • کد خبر : 142809
  • 17 دی 1400 - 12:13
درمان برخی عوارض پوستی به کمک زرشک +روش استفاده
زرشک حاوی ویتامین c , b مانند تیامین و مواد معدنی مثل روی و عصاره خوراکی آن برای درمان آکنه شدید یا معمولی استفاده می‌شود.

جمهوریت :  زرشک از جمله گیاهان باستانی محسوب می‌شود که خواص درمانی فراوانی دارد و ما ایرانیان از آن در بسیاری از غذا‌ها استفاده می‌کنیم. اما آیا می‌دانستید این خوراکی ترش و خوشمزه چه خواص و فوایدی برای پوست دارد؟!

زرشک و ویتامین‌های آن

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، از دیرباز از برگ، ریشه، پوست و میوه زرشک به عنوان دارو استفاده می‌شده است و جالب است بدانید که بیشترین پراکندگی زرشک در ایران است.

زرشک معمولی، در بسیاری از مناطق آسیا و اروپا به‌طور طبیعی رشد می‌کند و میوه این گیاه، حاوی ویتامین ث بالا و دارای طعمی ترش است و در گذشته، در اروپا مصارف غذایی گسترده‌ای داشته‌است.

این گیاه پر از خاصیت است و از خانواده بربرین است.

زرشک حاوی ویتامین c , b مانند تیامین و مواد معدنی مثل روی است.

خواص زرشک

  • کاربرد زرشک در درمان گلودرد

حضور ویتامین c در زرشک سبب میشود تا گلودرد‌های خفیف و سرماخوردگی از بین ببرد.

  • کنترل قند خون با مصرف زرشک

مصرف متوسط زرشک میتواند قند خون را کنترل و کاهش دهد.

  • کنترل کلسترول پس از مصرف زرشک

فیبر موجود در زرشک کلسترول‌های اضافی را از بین میبرند.

  • بهبود جریان خون با مصرف زرشک

زرشک به بهینه سازی جریان خون با شل کردن رگ‌های خونی و کاهش عملکرد قلب کمک می‌کند.

  • تاثیر زرشک در سلامت قلب

زرشک یکی از میوه‌هایی است که به سلامت قلب کمک بسیار میکند.

  • سم زدایی خون با کمک زرشک

زرشک به بهبود عملکرد کبد کمک میکند و موجب سم زدایی خون میشود.

  • درمان کم خونی با مصرف زرشک

یکی از دلایل کم خونی کمبود آهن است، زرشک حاوی آهن است که کم خونی را درمان میکند.

  • رفع التهاب پس از مصرف زرشک

التهاب یک ریشه برخی از بیماری‌ها است. زرشک این ریشه التهاب را از بین میبرد.

  • تاثیر زرشک در تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان‌های زرشک رادیکال‌های ازاد را از بین میبرد و برای سیستم ایمنی مفید است و حی می‌تواند بدن را سم زدایی کند.

خواص زرشک بر روی پوست

پوست یکی از بزرگترین اندام‌ها در بدن به شمار می‌آید و در زمانی که سالم و شاداب است سلول‌های آن برای حفاظت از بدن سخت تلاش می‌کنند و با تنظیم دمای بدن تعادل مایعات را حفظ می‌کند و از دست دادن رطوبت را کنترل می‌کند.

پوست به عنوان یک مانع عمل می‌کند. احساسات درد را تشخیص می‌دهد تا ما را از خطر آگاه سازد و از بدن در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کند.

همانطور که می‌دانید؛ ژنتیک، پیری، هورمون‌ها و شرایطی مانند دیابت از عواملی هستند که روی پوست تاثیر می‌گذارند و زمانی که پوست به خطر می‌افتد توانایی آن برای کار به عنوان یک مانع موثر مختل می‌شود.

از این رو زرشک به دلیل توانایی در کاهش تولید چربی‌های پوست یا سبوم مورد مطالعه قرار گرفته است.

همانطور که می‌دانید؛ آکنه ولگاریس یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند وو جوش‌ها و آکنه‌ها ناشی از چربی بالای پوست هستند و در صورتی که پوستی پر از آکنه و جوش دارید در اینجا یک خوراکی سرشار از ویتامین سی برای پوست چرب شما وجود دارد. خوراکی‌ها و پوست پیوند عمیقی دارند. اگر پوستی چرب و مستعد آکنه دارید باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

از سوی دیگر غذا‌های سرخ شده سبب افزایش سبوم پوست می‌شود و این سبب می‌شود تا پوست چرب شما روغن بیشتری تولید کند پس با توجه به این موضوع اگر قصد دارید از این فاجعه جلوگیری کنید باید مراقبت غذایی که می‌خورید باشید.

در حقیقت زرشک برای پوست چرب شما مفید است، زیرا تولید سبوم را کنترل میکند و نه تنها مصرف آن به عنوان خوراکی بلکه قرار دادن آن بر روی پوست شما یک روش عالی برای جلوگیری از آکنه و کنترل چربی پوست است.

این ماده همچنین سموم بدن را از بین میبرد و پوست شما را با بافت عالی احیا میکند.

باید توجه کنید که اگر برای از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌ها اقدام کرده اید و با استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای از شر آن‌ها خلاص شده اید زرشک به التهابات موضعی و قرمزی بعد از پاکسازی پوست کمک می‌کند.

روش استفاده از زرشک برای پوست و مو

زرشک را پاک کرده برای چند ساعت در آب قرار دهید و سپس آنرا آسیاب کرده و در فریزر قرار دهید و به صورت قالب‌هایی از یخ روی التهابات گذاشته تا از ورم و قرمزی آن‌ها جلوگیری شود.

باید بدانید که؛ در یک تحقیق عصاره خوراکی زرشک برای درمان آکنه شدید یا معمولی استفاده می‌شود و این درمان در مقایسه با گروهی که از این عصاره استفاده نکرده اند سبب بهبود قابل توجه آکنه شده است.

بیماری‌های پوستی انواع مختلفی دارند همچون؛ پسوریازیس، خارش پوستی و … که با زرشک قابل درمان هستند، زیرا زرشک خاصیت ضد عفونی دارد. طی تحقیقات متعدد زرشک حاوی عوامل ضد قارچ و ضد باکتری است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰