تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
22

سخنی در باب افاضات خانم مسئول در وزارت بهداشت؛ قند و شکر هم گران شود!

  • کد خبر : 142837
  • 17 دی 1400 - 23:49
سخنی در باب افاضات خانم مسئول در وزارت بهداشت؛ قند و شکر هم گران شود!
دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفته: شکر را گران کنید تا مردم سرطان نگیرند

جمهوریت – ناصر تبریزی – دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ، راهکار جالبی را برای سلامتی آحاد جامعه ایران پیشنهاد داده اند. ایشان معتقدند برای نجات مردم بهتر است که قند و شکر را گران کنند تا مردم سالم بمانند.

دکتر زهرا عبداللهی ، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مصرف بالای قند و شکر در کشور و ارتباط آن با چاقی و بیماری‌هایی نظیر دیابت و برخی سرطان‌ها، در عین حال از پیشنهاد افزایش قیمت و یا حذف یارانه شکر خبر داد و گفت: این کار در جهت حفظ سلامت مردم است چون مردم، خیلی بیشتر از حد نیاز و توصیه‌ها قند و شکر مصرف می‌کنند.

 

این در حالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران گفته است : سرانه مصرف قند و شکر طی یک دهه اخیر به میزان ۳۳ درصد کاهش یافته و از ۲۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۱۶ کیلوگرم در سال ۹۹ رسیده است.

برای بررسی بیشتر نگاهی به آمار و ارقام مصرف سایر محصولات غذایی مردم از زبان مسئولین می اندازیم.

کاهش مصرف سرانه گوشت

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران گفته است: بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر، سرانه مصرف برخی از اقلام خوراکی از جمله محصولات پروتئینی در کشور، کاهش هشداردهنده‌ای داشته که حاکی از کوچک شدن سفره خانوار ایرانی طی ۱۰ سال گذشته است.طبق گزارش روابط عمومی اتاق تهران، وی ادامه داد: داده‌های مرکز آمار که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که سرانه مصرف آبزیان طی یک دهه اخیر کاهش ۵۰ درصدی داشته به طوری که از ۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۲ کیلوگرم در سال ۹۹ کاهش یافته است. به گفته وی، سرانه مصرف گوشت قرمز نیز طی این مدت با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده و از ۱۳ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۷ کیلوگرم در سال گذشته کاهش یافته است.

کاهش مصرف خشکبار و آجیل در کشور

علیرضا ارزانی،  رئیس اتحادیه کشوری خشکبار در گفتگو با روزنامه جهان صنعت(مهر۱۴۰۰)اعلام کرده،« رونق خرید آجیل نسبت به سال گذشته حجم خرید آجیل مردم،نسبت به چند سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است

کاهش مصرف میوه

زهرا قیدرلویی، کارشناس تغذیه در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: مقدار میوه و سبزی در روز سرانه مصرف سالیانه میوه و سبزی در ایران ۳۰ و در جهان ۱۲۰ کیلوگرم است که این بدین معنی است که ما یک‌ چهارم جهانیان میوه و سبزی می‌خوریم.

کاهش مصرف سرانه شیر و لبنیات

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: مصرف شیر و لبنیات در ایران فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و متاسفانه اکنون وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد کرده و سرانه مصرف به حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلو در سال رسیده، در حالیکه سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته حدود ۳۵۰ کیلوگرم است.

سخن اینجا است که مگر در سفره ایرانی جماعت، چیزی مانده که ایشان نگران زیادی قند خون مردم شده اند. در اینجا می خواهم چند نکته را برای دکتر عبداللهی یاد آوری کنم، تا ایشان در اسرع وقت فکری هم برای زیاد شدن اوره خون مردم(بخاطر مصرف گوشت) ، برای جلوگیری از دست دادن حافظه دستور، چند برابر شدن قیمت لبنیات، و برای جلوگیری از خطر ناراحتی های کبدی دستور بالا بردن قیمت تخم مرغ، برای جلوگیری از سوء هاضمه، نخوردن میوه، و برای جلوگیری از شکستن دندان هایشان، گران کردن آجیل و سایر خشکبار، و بالاخره،برای جلوگیری از سایر بیماری های بسیار خطرناک مصرف روغن، کره، نان، برنج و … فراموش نکرده و برای دیگر اقلام نیز هر چه سریعتر فکری کرده باشند.

البته برای رفع نگرانی خانم دکتر عرض می شود که اخیرا در یک سخنرانی نیز به مردم ایران توصیه شده؛کم خوردن خیلی خوب است چون کمتر مجبور به دفع آن خواهید بود…..

در خاتمه برای خانم دکتر عرض می کنیم، که زیاد نگران تبعات خوردن یا نخوردن انواع خوراکی در بین مردم  نباشید ، راضی به زحمت شما نیستیم ، ملت ایران به بالا رفتن نجومی قیمت ها دیگر عادت کرده اند، مدتها است که بسیاری از این اقلام از سفره آنها حذف شده و یا خود به اجبار  آنرا حذف کرده اند، وزارت بهداشت بهتر است امروزه نگران سوء تغذیه ، کمبود ویتامین، و …در میان مردم باشد،دیدن شکم های ور آمده در میان مردم قحطی زده سودان، کودکان مظلوم و بی کس عراقی ها در دوران دیکتاتوری صدام را نمی توانستیم تماشا کنیم، با روند کنونی و راهکار ها و شاهکار های امثال شما، آثار سوء تغذیه  بزودی در جامع ایرانی مانند همیشه، شما و سایر مدیران را غافلگیر خواهد کرد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=142837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰