تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
17

تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ در ایران باقی‌مانده است

  • کد خبر : 143304
  • 20 دی 1400 - 22:54
تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ در ایران باقی‌مانده است
زیر گونه یوزپلنگ ایرانی یا یوزپلنگ آسیایی از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده است.

جمهوریت – تسنیم نوشت : سازمان محیط زیست ایران تعداد یوزپلنگ‌های شمارش شده در کشور را ۱۲ قلاده اعلام کرده و نسبت به خطر انقراض زودرس این گونه هشدار داده است.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست روز یکشنبه ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که در سال ۲۰۱۷ پنجاه قلاده یوزپلنگ در ایران شمارش شده بود.

وی در همچنین ادامه وضعیت این گونه از گربه‌سانان در معرض انقراض در ایران را «بسیار بحرانی» توصیف کرد.

معاون سازمان محیط زیست شمار یوز‌های ایرانی در سال ۱۳۸۹ را یکصد قلاده اعلام کرد و ضمن تاکید بر روند سریع کاهش تعداد این گونه‌ِ گربه‌سان گفت: در حال حاضر تنها ۹ یوزپلنگ نر و ۳ یوز ماده شمارش شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که این حیوانات یا قربانی خشکسالی و شکارِ شکارچیان می‌شوند یا در محل زیستگاه خود در صحرای مرکزی توسط خودروها زیر گرفته می‌شوند و جان می‌بازند.

زیر گونه یوزپلنگ ایرانی یا یوزپلنگ آسیایی از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده است.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در ادامه تاکید کرد: «اقداماتی که به منظور افزایش حفاظت، تولید مثل این گونه و نصب علائم در جاده‌ها انجام داده‌ایم، برای نجات آنها کافی نبوده است.»

و در پایان یادآور شد که جدا از اقدامات یاد شده برنامه جامعی برای حفاظت از یوز ایرانی تدوین شده که هنوز بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته است.

ایران در سال ۲۰۰۱ با حمایت سازمان ملل متحد برنامه ای را برای حفاظت از این گونه پستاندارِ در معرض خطر آغاز کرد.

تیم ملی فوتبال ایران سال ۲۰۱۴ در جریان مسابقات جام جهانی برزیل با هدف حمایت از پروژه نجات این گونه‌ کمیاب از گربه‌سانان پیراهن‌هایی را برای ملی‌پوشان طراحی کرده که روی آن عکس یوز ایرانی نقش بسته بود.

ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که این‌گربه‌سانان را در حیات وحش خود نگهداری می‌کند؛ یوزپلنگ که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین حیوان جهان شناخته شده پیش‌تر در مناطقی از منتها الیه نواحی شرقی هند و سواحل اقیانوس اطلس گرفته تا سنگال و منتهی الیه جنوب قاره آفریقا پراکنده شده بود.

اگر چه هنوز تعدادی از این گربه‌سانان بزرگ در بخش‌هایی از جنوب آفریقا یافت می‌شوند اما این گونه عملا دیگر در شمال آفریقا و آسیا ناپدید شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰