تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
8

تاثیر انیمیشن ترور ترامپ بر مذاکرات هسته ای وین

  • کد خبر : 143671
  • 25 دی 1400 - 9:16
تاثیر انیمیشن ترور ترامپ بر مذاکرات هسته ای وین
انتشار ویدئوی انیمیشن ترور ترامپ بسیار بازتاب داشته است. پوستر این انیمیشن هم منتشر شد اما لحظاتی بعد حذف شد، با این حال همان مدت‌زمان کوتاه تاثیر خود را گذاشت. مقامات جمهوری‌خواه آمریکا گفته‌اند این اقدام ایران باید واکنش جو بایدن را به همراه داشته باشد، برخی از آنها هم خواستار این شده‌اند که آمریکا پول‌های مسدود شده ایران را در قالب مذاکرات احیای برجام آزاد نکند.

جمهوریت – رویداد ۲۴ نوشت :  وبسایت خامنه‌ای دات.آی.آر یک ویدئوی انیمیشینی منتشر کرده که در آن دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در زمین گلف مورد هدف تک تیرانداز قرار می‌گیرد. این ویدئو در واقع بخشی از کمپین «انتقام سخت» از مقامات آمریکایی است که در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس دست داشته‌اند.

در این ویدئو یک روبات و یک پهپاد وارد زمین گلف مارلاگو ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا می‌شود و در حالی که یک نیروی نظامی در حال کنترل از راه دور در حال هدایت این دو دستگاه است، اقدام به شلیک به سمت ترامپ می‌کند. قبل از شلیک پیامی روی تلفن همراه همراهان ترامپ می‌آید که نوشته «قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند.»

این نخستین بار نیست که ایران، ترامپ را برای دست داشتن در ترور سلیمانی تهدید به مرگ کرده است. در اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی هم پوستری منتشر شده بود که ترامپ را در زمین گلف در حال بازی نشان می‌داد. عنوان پوستر «انتقام حتمی است» بود.

آیت الله خامنه‌ای در اولین سالگرد سلیمانی گفته بود «قاتل و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند. اگرچه به گفته یک عزیزی کفش پای سلیمانی هم بر سر قاتل او شرف دارد؛ و سرِ قاتل او هم برود، فدیه‌ی کفش سلیمانی هم نمیشود؛ امّا بالاخره غلطی کردند، بایستی انتقام پس بدهند.»

اکانت توییتری منتسب به سایت خامنه‌ای دات.آی.آر در پی انتشار این پوستر تهدیدآمیز تعلیق شد، اما اکانت اصلی وبسایت هم که اقدام به انتشار پوستر کرده بود تعلیق نشد. پیش از این صدا وسیما و سپاه حملات موشکی به کاخ سفید و سایت هسته‌ای دیمونای اسرائیل را هم تصویرسازی کرده بودند.

به گزارش رویداد‌۲۴ ویدئوی حمله پهپادی و روباتی به ترامپ به دنبال برخی اظهارنظر‌های مقامات ایران اهمیت پیدا می‌کند. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی گفته «باید متجاورز و قاتل، رئیس جمهور وقت آمریکا قصاص و باید حکم خدا در مورد او جاری شود.»

ده روز بعد از ترور سردار سلیمانی مقامات آمریکا به رسانه ان‌بی‌سی ایالات متحده گفته بودند که «ترامپ شخصا مجوز ترور را صادر کرده و این تصمیم هم با حمایت مایک پمپئو وزیر وقت خارجه آمریکا همراه بوده است.» در آن زمان حمله در کنگره آمریکا به شور گذاشته نشد و با اجماع نمایندگان آمریکا همراه نبود. از سوی دیگر دولت عراق هم از این تصمیم اطلاعی نداشت و به همین واسطه دادگاهی در عراق هم حکم بازداشت به اتهام قتل را برای ترامپ صادر کرد. اتهامی که در عراق حکم قصاص خواهد داشت.

اگرچه تصمیماتی از قبیل ترور یک مقام عالی‌رتبه یک کشور به طور قطع توسط یک فرد گرفته نمی‌شود و کل دستگاه سیاست خارجی یک کشور در چنین تصمیمی دخیل هستند، اما دولت ایران دونالد ترامپ را به اتهام «صدور دستور و راهبری» عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی تحریم کرده و خواستار محاکمه قضایی او شده است.

فارغ از نقش ترامپ و تاوانی که او به خاطر ترور یک مقام عالی‌رتبه کشور دیگر باید پس دهد، موضوع تهدید انیمیشینی ایران یک سوی دیگر هم داشته است و آنهم واکنش مقامات آمریکایی بوده که ظاهرا ممکن است بر مذاکرات وین هم تاثیرگذار باشد. جان کربی سخنگوی پنتاگون در گفتگو با فاکس‌نیوز درباره ترور احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته «پنتاگون از ویدئوی انیمیشن منتشر شده در وبسایت مقامات رسمی ایران که ترور دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را به تصویر می‌کشد، آگاه است. ما اخیراً از این موضوع مطلع شده‌ایم و فکر می‌کنم در حال حاضر در حال بررسی آن هستیم.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته «وزارت دفاع بر تهدید ایران متمرکز خواهد ماند و مطمئن خواهد شد که توانایی محافظت از نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه را در بحبوحه حملات مداوم شبه نظامیان در عراق و سوریه دارد.»

لیندسی گراهام از سناتور‌های با سابقه کنگره آمریکا در واکنش به انتشار این فیلم، خواستار خروج واشنگتن از مذاکرات احیای برجام شده‌اند. گراهام در حساب توییتری خود نوشته باور نمی‌کند که انتشار یک ویدیو که در آن رییس جمهوری سابق آمریکا رسما به ترور تهدید شده از سوی جو بایدن رئیس جمهوری فعلی این کشور، بدون جواب مانده است. گراهام نوشته واکنش درخور، تعلیق تمام مذاکرات با ایران است و گفته بی‌جواب ماندن این حرکت از سوی آمریکا نشانه ضعف بیش از حد این کشور از چشم ایران و دیگر کشور‌ها خواهد بود. البته گراهام درباره اینکه پیش از این چگونه با دستور رئیس جمهور یک کشور، یک مقام نظامی ارشد کشور دیگر ترور شده، سکوت کرده است.

همزمان جمعی از کهنه سربازان آمریکایی و خانواده آن‌ها روز پنجشنبه از دولت جو بایدن خواستند تا وقتی که قربانیان حملات تروریستی غرامت دریافت نکرده‌اند، پول‌های مسدود شده ایران را در قالب مذاکرات احیای برجام آزاد نکند.

در صورت شکل‌گیری یک جبهه جمهوریخواه علیه مذاکرات وین، دست‌کم یکی از درخواست‌های مهم ایران از آمریکا در جریان مذاکرات ابتر خواهد ماند. ایران گفته آمریکا باید ضمانت بدهد که در صورت تغییر دولت‌ها یک بار دیگر توافق با این کشور از هم نخواهد پاشید. این یعنی توافق جدید باید در کنگره آمریکا به عنوان یک پیمان بین‌المللی تصویب شود. در حال حاضر اکثریت کنگره که ترکیب دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان است در دست دموکرات‌هاست، اما برای تصویب یک پیمان بین‌المللی باید اجماع دو سوم آرای نمایندگان وجود داشته باشد که چنین اجماعی در کنگره وجود ندارد.

از سوی دیگر دولت بایدن این ویدئو را چندان جدی نگرفته است. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در مورد انتشار انیمیشن ترور دونالد ترامپ بدون ارائه جزئیات گفت: «ما در گذشته نیز شاهد لفاظی جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم.»

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=143671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰