تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
10

خطر جدید برای حیات وحش ایران: گرگاس

  • کد خبر : 146080
  • 15 بهمن 1400 - 23:46
خطر جدید برای حیات وحش ایران: گرگاس
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه "گرگاس" را یک گونه مهاجم دانست که به ذخایر ژنتیکی گرگ‌ها آسیب می‌زند.
جمهوریت – فرشاد فتاحی با بیان اینکه گونه‌های هیبرید در تمام دنیا گونه‌های مهاجمی هستند که هم در گیاهان و هم در جانوران مشاهده می‌شوند، گفت: هیبریدها حاصل لقاح دو گونه متفاوت هستند.

وی گرگاس را یکی از همین گونه‌های هیبرید دانست که از لقاح سگ و گرگ ایجاد می‌شود و افزود: از آنجایی که جمعیت سگ‌های ولگرد زیاد است، شاهد جفت گیری این حیوانات با گرگ‌ها هستیم که گرگاس از این جفت گیری متولد می‌شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط استان کرمانشاه از گرگاس به عنوان یک گونه خطرناک یاد کرد که در برخی از شهرهای دیگر کشور به انسان‌ها آسیب جدی رسانده و حتی باعث مرگ شده و یادآور شد: این موجود به دلیل شرایط خشکسالی و … به زیستگاه‌های انسانی نزدیک شده و خطرآفرین است.

فتاحی یکی از ویژگی‌های مهم گونه‌های هیبرید از جمله گرگاس را قدرت تکثیر فراوان آنها اعلام کرد و ادامه داد: این گونه‌ها برای اینکه بتوانند غالب شوند، مدام زاد و ولد می‌کنند.

وی اضافه کرد: این میزان زاد و ولد بالا، در بلندمدت باعث آسیب دیدن ذخایر ژنتیکی گرگ‌ها خواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه گرگاس موجودی است که خوی وحشی گرگ و هوش بالای سگ را دارد و از همین رو به آسانی نمی‌توان آن را گرفت، اظهار کرد: حتی برای جمع آوری این موجودات قفس هم گذاشتیم، اما به جهت هوش بالایی که دارند وارد قفس نمی‌شوند.

فتاحی با تاکید بر لزوم جمع‌آوری گرگاس ها، گفت: گرگاس جزو گونه‌هایی که باید محافظت شود نیست و با هر روشی باید جمع آوری شود.

وی از مردم خواست از احساسات به خرج دادن و غذا دادن به این موجودات خودداری کنند و افزود: گرگاس مانند سگ باوفا نیست و اگر فردی چندبار به این حیوان غذا بدهد اما از غذا دادن مجدد خودداری کند و حیوان گرسنه بماند، امکان حمله کردن به او بسیار بالا است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146080

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰