تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
14

دانستنی‌هایی درباره اگزالات و مواردی که سبب افزایش آن می‌شود

  • کد خبر : 146566
  • 19 بهمن 1400 - 14:37
دانستنی‌هایی درباره اگزالات و مواردی که سبب افزایش آن می‌شود
برخی افراد به صورت ژنتیکی، اگزالات بالایی دارند و از این رو اگر از لحاظ ژنتیکی به این موضوع شک دارید، می‌توانید با آزمایش ژنتیک آن را مشخص کنید.

جمهوریت :اگزالات ترکیبات آلی موجود در برخی مواد غذایی است که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سبب تشکیل سنگ کلیه شود.

اگزالات و انواع آن

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ،اگزالات یا اکسالات یک دی‌آنیون با فرمول شیمیایی C۲O۴۲−, یا (COO) ۲۲− است که نوعی آنیون اسید اگزالیک محسوب می‌شود.

باید بدانید که انواع مختلفی از ترکیبات اگزالات در دنیا یافت می‌شود که عبارتند از:

  • کلسیم اگزالات
  • اگزالات باریم
  • اسید مالیک
  • پتاسیم فری‌اگزالات
  • آمونیوم اگزالات

در حقیقت می‌توان گفت اگزالات، ترکیبات آلی موجود در برخی مواد غذایی، از جمله گیاهان سالم مانند اسفناج و سیب زمینی شیرین است و از سوی دیگر، اگزالات به راحتی به برخی مواد معدنی از جمله کلسیم متصل می‌شود و باید توجه داشته باشید که کریستال‌های اگزالات کلسیم منشأ اصلی تشکیل سنگ کلیه هستند.

اگزالات، مولکول‌هایی هستند که به صورت طبیعی و به میزان زیادی در گیاهان و بدن انسان‌ها به وجود می‌آیند. این مولکول، ماده غذایی ضروری به شمار نرفته و مصرف بیش از اندازه‌ی آن می‌تواند سبب تشکیل سنگ کلیه شود.

بدن از غذا برای تولید انرژی استفاده می‌کند. اگزالات در گیاهان با چسبیدن به کلسیم، کلسیم اضافی را دفع می‌کند.

به همین دلیل، بسیاری از غذا‌های با اگزالات بالا جزو گیاهان هستند.

چه عواملی منجر به بالا بودن اگزالات خواهد شد؟

رشد بیش از حد قارچ‌ها

قارچ‌های کاندیدا، اسپرژیلوس و برخی دیگر از انواع قارچ ها، اسید اگزالیک تولید می‌کنند که یکی از عوامل به وجود آورنده اگزالات است.

در نتیجه فردی که از این نوع قارچ‌ها در بدن خود بیشتر داشته باشد، اگزالات بالاتری خواهد داشت و با مصرف دارو‌های ضد قارچ، میزان قارچ‌های بدنتان کاهش یافته و اگزالات پایین می‌آید.

مصرف غذا‌های پر اگزالات

برخی مواد غذایی همچون انواع مختلف توت و اسفناج اگزالات بالایی دارند و در صورتی که مقدار زیادی از این مواد غذایی مصرف کنید، اگزالات بدنتان بالاتر می‌رود. همچنین شکلات تلخ و بادام نیز اگزالات بالایی دارند.

مشکل در متابولیسم اگزالات

برخی افراد به صورت ژنتیکی، اگزالات بالایی دارند و از این رو اگر از لحاظ ژنتیکی به این موضوع شک دارید، می‌توانید با آزمایش ژنتیک آن را مشخص کنید البته باید به این نکته توجه کنید که با وجود اینکه معمولا اسید اگزالیک بالا به علت قارچ زیاد یا مصرف برخی غذا‌ها اتفاق افتاده، اما بالا بودن اسید گلیکولیک بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که فردی دچار وضعیتی مانند هایپراگزالوری نوع ۲ ژنتیکی باشد.

مصرف بیش از حد ویتامین ث

دوز بالای ویتامین ث همیشه منجر به بالا رفتن اگزالات نخواهد شد و بخصوص اگر در بازه زمانی کوتاهی مصرف شده باشد.

طبق شواهد و تحقیقات صورت گرفته، مصرف یک تا دو گرم اسید اسکوربیک (ویتامین ث) در روز، تولید اگزالات را افزایش می‌دهد و می‌تواند زمینه تشکیل سنگ کلیه را فراهم سازد و در نتیجه اگر فردی ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین ث به مدت طولانی مصرف کند در خطر تشکیل سنگ کلیه به علت اگزالات بالا، قرار می‌گیرد.

بدن چگونه اگزالات را دفع می‌کند؟

زمانی که فرد غذای حاوی اگزالات مصرف می‌کند، این ماده در دستگاه گوارش حرکت کرده و از طریق ادرار دفع می‌شود و در زمانی که اگزالات در روده حرکت می‌کند، می‌تواند به کلسیم چسبیده و با ادرار دفع شود، البته باید توجه داشته باشید که هر چه میزان اگزالات بیشتری به کلیه وارد شود، می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود.

سنگ‌های کلیه اگزالات کلسیم، رایج‌ترین نوع سنگ کلیه است. هرچه سطح اگزالات‌تان بالاتر باشد، احتمال به وجود آمدن این سنگ‌های کلیه بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146566

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰