تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
12
رییس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با جمهوریت:

چرا یارانه نقدی برای سال آتی افزایش نیافت؟

  • کد خبر : 146854
  • 23 بهمن 1400 - 2:07
چرا یارانه نقدی برای سال آتی افزایش نیافت؟
رییس فراکسیون مستقلین مجلس می گوید که برای افزایش مبلغ یارانه نقدی باید ارز ترجیحی حذف می شد و در نهایت به این به نفع معیشت مردم نبود

جمهوریت – تنها چند روز پیش از اتمام کار کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ، این کمیسیون مصوب کرد که رقم یارانه نقدی در سال آینده تغییر نمی کند. بر این اساس یارانه نقدی و معیشتی ۷۳/۸ هزار میلیارد تومان و مبلغ اختصاص داده شده برای یارانه کالا‌های اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده گفته است: “دولت پیش‌بینی کرده بود که با حذف ارز ترجیحی مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند. کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد و به تبع آن دیگر یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا نخواهد کرد.

غلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره واکنش ها به عدم افزایش مبلغ یارانه نقدی در سال آتی گفت: قرار بود بر اساس میزان حذف ارز ترجیحی مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند که با توجه به مخالفت مجلس و کمیسیون تلفیق در دو برهه با این پیشنهاد دولت ، طبیعتا موضوع افزایش یارانه نقدی نیز منتفی شد.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس می گوید که برای افزایش مبلغ یارانه نقدی باید ارز ترجیحی حذف می شد و در نهایت این به نفع معیشت مردم نبود.

وی در اینباره تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی شوک تورمی بسیار شدیدی به جامعه وارد می شد چرا که شاید در ظاهر حتی رقم یارانه نقدی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند اما قیمت برخی کالاها و هزینه های مردم ۳۰۰ درصد افزایش می یافت ، بنابراین این که ارز ترجیحی حذف نشد و بعد از آن بالتبع یارانه نقدی نیز افزایش نیافت در نهایت باز هم از نظر معیشتی به نفع مردم است.

نوری قزلجه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دوباره پیشنهاد حذف ارز ترجیحی در صحن علنی مجلس و در زمان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ارائه شود، گفت: بعید است، موضوع حذف ارز ترجیحی فعلا منتفی شده و با توجه به دوبار مخالفت نمایندگان با این موضوع بعید است کسی دوباره این پیشنهاد را طرح کند یا حتی اگر طرح هم کند دوباره همان پاسخ منفی از جانب مجلس داده خواهد شد.

به گزارش جمهوریت ، مبلغ ماهانه یارانه‌ نقدی طی بیش از ۱۰ سال گذشته تغییری نکرده و ۴۵ هزار ۵۰۰ تومان برای هر فرد است؛ تعداد کل یارانه بگیران نیز بیش از ۷۷ میلیون نفر برآورد شده است.

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از محورهای بودجه سال ۱۴۰۱ بود  که بار اول در قالب یک لایحه به مجلس ارائه و در ابتدای کار با “فوریت” آن مخالفت شد. در گام بعد دولت این پیشنهاد را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ طرح کرد که باز هم را رای اعضاء کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از لایحه حذف شد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=146854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰