تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
12

دکسترومتورفان و تاثیر آن در دوران ابتلا به کرونا

  • کد خبر : 147065
  • 23 بهمن 1400 - 22:34
دکسترومتورفان و تاثیر آن در دوران ابتلا به کرونا
طبق اعلام سایت “ساینس‌نیوز”، محققین دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که شربت سرفه “دکسترومتورفان” توان تکثیر ویروس کرونا و مرگ سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

جمهوریت : دکسترومتورفان از جمله داروهای ضدسرفه شناخته می شود که معمولا بدون نسخه ارائه می شود و براساس تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا شربت سرفه “دکسترومتورفان” توان تکثیر ویروس کرونا و مرگ سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

معرفی دکسترومتورفان

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، دکسترومتورفان یک داروی ضدسرفه محسوب می شود و آن را بعنوان یک داروی بدون نسخه می شناسند که به اشکال قرص، شربت و قطره تولید می‌شود.

مکانیسم اثر دکسترومتورفان چگونه است؟

باید بدانید که، دکسترومتورفان از راه خوراکی به‌خوبی جذب می‌شود و با اثر مستقیم روی مرکز سرفه در بصل‌النخاع، موجب تضعیف واکنش سرفه می شود.

دکسترومتورفان به‌میزان وسیعی در کبد متابولیزه و به متابولیت فعالی به‌نام دکسترورفان تبدیل می‌شود که از طریق کلیه‌ها دفع می شود؛ اما متابولیسم کبدی سودوافدرین ناقص بوده و حدود ۵۵ الی ۷۵ درصد آن به‌صورت تغییر نیافته از راه ادرار دفع می شود.

مقدار مصرف دکسترومتورفان چگونه است؟

مقدار مصرف هر دارو را پزشک معالج تعیین می کند اما باید بدانید که مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر است:

بزرگسالان

۱۰ میلی لیتر هر ۶ساعت (بیش از ۴ دوز در روز نشود.)

کودکان (بالای ۱۲ سال)

۱۰ میلی لیتر هر ۶ساعت (بیش از ۴ دوز در روز نشود.)

عوارض جانبی دکسترومتورفان

در صورت بروز عوارض زیر به صورت شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

ضربان قلب بالا و غیر طبیعی، توهم، تشنج، گیجی شدید، احساس سبکی سر، لرزش، درد شکمی

سایر عوارض: سردرد، بی قراری، گیجی، ضعف، اضطراب، مشکلات خواب، تهوع، عصبی شدن

مصرف دکسترومتورفان در زمان بارداری و شیردهی

اثرات دارو در بارداری و شیردهی نامشخص است. در صورت بارداری یا شیردهی پزشک خود را مطلع کنید.

تداخلات دارویی با دکسترومتورفان

در صورت مصرف داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز مانند سلژیلین، ترانیل سیپرومین، ایزوکربوکسازید، بتا بلاکر مانند پروپرانولول، ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند آمیتیریپتیلین، وارفارین، دیگوکسین حتما پزشک خود را مطلع کنید.

موارد مصرف دکسترومتورفان

این دارو در رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک، التهاب حاد یا تحتِحاد سینوسها، خروسک، التهاب حاد گوارش میانی والتهاب نای و نای‌ژه و نیز تسکین علامتی سرفه‌هایِ خشکِ ناشی از گلودردِ خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی، به کار می‌رود.

ترکیبات دکسترومتورفان به شکل گسترده‌ای برای جلوگیری از سرفه‌های سرماخوردگی در داروهای ضدسرفه به‌کار می‌رود؛ همچنین موارد دیگری از استفاده این دارو در تسکین درد برای کاربردهای روان‌شناسی نیز پیدا شده‌است. این دارو در ایران به صورت شربت همراه با پسودوافدرین که خاصیت ضد احتقانی دارد با نام دکسترومتورفان-پی نیز تولید می‌گردد.

تاثیر دکسترومتورفان در زمان ابتلا به کرونا

جالب است بدانید که طبق اعلام سایت “ساینس‌نیوز”، محققین دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که شربت سرفه “دکسترومتورفان” توان تکثیر ویروس کرونا و مرگ سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

البته باید بدانید که این مطالعه تاکنون روی سلول میمون بررسی شده و هنوز تاثیر آن بر انسان بررسی نشده است و به گفته “برایان شواچت” یکی از دانشمندانی که در جریان این تحقیقات بوده نتیجه این بررسی لزوماً به این معنی نیست که مردم کاملا مصرف شربت سرفه دکسترومتورفان را متوقف کنند، اما بهتر است در زمان شیوع ویروس کرونا و تا نتیجه نهایی تحقیقات در مصرف این دارو و داروهای مشابه که باعث افزایش تکثیر ویروس می شوند احتیاط کنند. در این زمینه بهتر است با پزشک ریه یا پزشک داخلی مشورت شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=147065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰