تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
13

راه‌هایی برای تشخیص عفونت مثانه و جلوگیری از این مشکل

  • کد خبر : 147164
  • 24 بهمن 1400 - 19:36
راه‌هایی برای تشخیص عفونت مثانه و جلوگیری از این مشکل
یکی از دلایل بروز بیماری‌های مثانه، وجود باکتری در سیستم کلیه‌ها و مثانه است.

جمهوریت : همانطور که می‌دانید مثانه یکی از اعضای دستگاه ادراری هر فرد شناخته می‌شود که بطور معمول می‌تواند حداکثر یک لیتر ادرار در خود نگه دارد، اما آیا می‌دانستید این عضو از بدن چطور درگیر عفونت می‌شود و راه‌های جلوگیری از این مشکل چیست؟!

دانستنی‌هایی درباره مثانه

به گزارش سرویس سلامت جمهوریت ، مَثانه یا آبدان یکی از اعضای دستگاه ادراری محسوب می‌شود و همچون کیسه‌ای بمنظور جمع شدن ادرار حاصل از فعالیت کلیه است که جدار آن از ماهیچه و بافت پیوندی ارتجاعی بوده و ماهیچه دتروسور نام دارد و دارای لوله باریکی به نام میزنای است که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌بَرَد و مثانه نیز ادرار را از طریق لوله دیگری به نام میزراه (پیشاب‌راه) تخلیه می‌کند.

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این است که؛ میزراه در زنان کوتاه است، اما در مردان این مجرا درازتر بوده و از میان غده پروستات و آلت تناسلی عبور می‌کند.

شاید جالب باشد که بدانید؛ مثانه انسان می‌تواند حداکثر یک لیتر ادرار در خود نگه دارد.

بررسی علت بروزعفونت در مثانه

یکی از دلایل بروز بیماری‌های مثانه، وجود باکتری در سیستم کلیه‌ها و مثانه است و با توجه به این موضوع دلیل اصلی عفونت مثانه، حرکت باکتری‌های موجود در روده به سمت پیشابراه و سپس مثانه است.

در حقیقت این باکتری‌ها در مثانه رشد کرده و تکثیر پیدا می‌کنند و در نهایت منجر به عفونت باکتریایی در این ناحیه می‌شوند.

این عفونت حتی می‌تواند از طریق لوله حالب به کلیه نیز راه پیدا کند و سبب بروز درد شدید در فرد شود.

کوتاه بودن لوله حالب در زنان نیز سبب می‌شود تا عفونت مثانه در آن‌ها بیشتر دیده شود و از سوی دیگر مسائلی همچون استرس، مصرف مشروبات الکلی، روابط جنسی نامناسب و مداوم، نگهداشتن ادرار به مدت طولانی، پوشیدن لباس‌های تنگ و … محیط را برای این بیماری مناسب می‌کند.

راه‌های تشخیص عفونت مثانه

تشخیص به موقع و درمان سریع عفونت و بیماری‌های مثانه، مانع از درگیر شدن کلیه و سایر قسمت‌ها می‌شود و از این رو بمنظور تشخیص این عارضه از آزمایش ادرار، سیستوسکوپی و سونوگرافی استفاده می‌شود که در صورت تشخیص عفونت در مثانه، با کمک دارو‌ها می‌توان آن را کنترل کرد.

در حقیقت آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضد اسپاسم از جمله درمان‌های دارویی برای درمان این مشکل تجویز می‌شوند و از سوی دیگر ساده انگاری و عدم درمان به موقع سبب می‌شود تا کلیه فرد نیز تحت تاثیر قرار گرفته و عوارضی مانند سنگ کلیه و یا عفونت پروستات را به همراه داشته باشد.

راهکار‌هایی برای پیشگیری از التهاب مثانه

متخصصان کلیه و مجاری ادراری، راه‌های بسیاری را بمنظور پیشگیری از التهاب مثانه پیشنهاد می‌کنند که عبارتند از:

  • به جای استحمام در وان، از دوش استفاده کنید. اگر مستعد ابتلا به عفونت باشید، دوش گرفتن به جای استحمام در وان می‌تواند از ابتلا به بسیاری از عفونت‌ها و التهابات دستگاه ادرار جلوگیری کند.
  • از اسپری‌های دئودورانت یا محصولات زنانه در ناحیه‌ٔ تناسلی استفاده نکنید. این محصولات می‌توانند به میزراه و مثانه آسیب بزنند.
  • مصرف مایعات فراوان، بخصوص آب، به ویژه برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند.
  • دفع مکرر ادرار به طوری که هر زمان احساس دفع ادرار دارید، رفتن به توالت را به تأخیر نیندازید.
  • تخلیه مثانه بلافاصله پس ار رابطه جنسی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=147164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰