تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
10
هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با جمهوریت:

نگاه به قانون باید اصلاح شود نه متن قانون اساسی

  • کد خبر : 147468
  • 01 اسفند 1400 - 11:12
نگاه به قانون باید اصلاح شود نه متن قانون اساسی
معاون رییس جمهور در دولت سازندگی و اصلاحات می گوید تغییر قانون اساسی در شرایطی که برخی خود را مافوق قانون می دانند دردی از مشکلات کشور دوا نمی کند

جمهوریت ، سیما پروانه گهر – پیشنهاد اخیر محمدرضا باهنر ، دبیرکل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری درباره لزوم اصلاح قانون اساسی در صورت موافقت رهبرانقلاب با واکنش های مختلفی از جانب جریان ها و چهره های سیاسی مواجه شده است. به دنبال بیان پیشنهاد اصلاح قانون اساسی و طرح ایده «جمهوری دوم» ، مساله دو مجلسی شدن و بازگشت به نظام پارلمانی و احیاء جایگاه و پشت نخست وزیر نیز  مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. (اینجا بخوانید)

سید مصطفی هاشمی طبا، معاون رییس جمهور در دولت دوم سازندگی و دولت اول اصلاحات در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره اصلاح قانون اساسی گفت: وقتی درباره لزوم یک تغییر سخن می گوییم باید مشخص شود که انگیزه از این صحبت چیست چرا که در سال های اخیر جریان های سیاسی مختلف و چهره های سیاسی با انگیزه های مختلفی درباره موضوع اصلاح قانون اساسی صحبت کرده اند بنابراین باید ابتدا روشن شود که هدف اصلی ما از تصمیم و تلاش برای تغییر یا اصلاح قانون اساسی چیست.

وی در اینباره افزود: من نمی دانم آقای مهندس باهنر با چه انگیزه ای این مساله را مطرح کردند و باید از خود ایشان سوال شود که بر اساس چه آسیب شناسی در مورد کدام اصول قانون اساسی این نظر را داده اند اما از نگاه من باید ابتدا مشکلات را تشخیص داد و بعد بر اساس تشخیص مشکل در راستای راه حل اتخاذ کردن، گام برداشت.

هاشمی طبا با تاکید بر این که کلید حل مشکلات فعلی کشور «اصلاح قانون اساسی» نیست، خاطر نشان کرد: من تصور می کنم بیش از آن که قانون برای ما ایجاد مشکل کرده باشد که بخواهیم به سراغ اصلاح قانون برویم ، نحوه اجرای قانون و نگاه ما به قانون ایراد دارد ، بنابراین باید ابتدا موارد دیگری را اصلاح کنیم و بعد به سراغ سنگ بزرگ اصلاح قانون اساسی برویم.

وی با بیان این که «اصلاح قانون اساسی در شرایطی که برخی خود را مافوق قانون می دانند دردی از مشکلات کشور دوا نمی کند»، ادامه داد: برخورد سلیقه ای با قانون و دور زدن آن و این که برخی افراد خود را مستثنی از قانون بدانند و برخی نهادها خود را ورای مجموعه ای که باید قانون را اجرا کنند ، ببینند ، مشکل اصلی ما در شرایط فعلی است که بدون شک با اصلاح قانون اساسی، باز هم این گروه ها با همین روحیه در مقابل قانون اساسی جدید قانون شکنی می کنند.

احیاء نظام پارلمانی یا ادامه نظام ریاستی؟

نامزد ادوار هشتم و دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری درباره ایده دو مجلسی شدن نیز گفت: در حال حاضر هم مراکز قانون گذاری و تصمیم گیر در کشور ما بیش از یک مجلس است و تنها عنوان مجلس را ندارند ، به طور مثال می توان شورای نگهبان یا مجلس خبرگان یا حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در همین ساختار مشابه سازی کرد و آن ها را مجلسی دیگر تلقی کرد.

وی افزود: من تصور نمی کنم با دو مجلسی شدن هم گره ای از کار ما باز شود چرا که ریشه مشکلات کشور در جای دیگری است نه در تعداد مجالس .

هاشمی طبا همچنین درباره موضوع احیاء پست نخست وزیری نیز گفت: چه فرقی می کند ، رییس جمهور امروز با رای مستقیم مردم انتخاب می شود ،حالا اگر با هزینه و دردسر بسیار زیاد قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد و اصل رییس جمهور حذف شد و نخست وزیر مشابه نظام های پارلمانی دیگر جایگزین سیستم فعلی شد، نخست وزیر با رای نمایندگانی که با رای مردم انتخاب شدند ، انتخاب می شود.

معاون رییس جمهور در دولت دوم سازندگی و دولت اول اصلاحات خاطر نشان کرد: تصور کنید گه قانون اساسی  تغییر  و نخست وزیری احیا شد اما وقتی قرار است همین رویه فعلی در بررسی و تعیین صلاحیت ها و رد صلاحیت ها ادامه باشد مطمئن باشید که نهایتا ، همین وضعیت کنونی استمرار پیدا می کند./

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=147468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰