تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

آیا داعش همان گونه که ترامپ مدعی است در سوریه شکست خورده است؟

  • کد خبر : 15086
  • 01 دی 1397 - 16:09

به گزارش جمهوریت ; روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: با خروج نیروهای آمریکا از سوریه، داعش باردیگر احیا می‌شود. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: “ما داعش را در سوریه شکست داده‌ایم. تنها دلیل من برای حضور در سوریه […]

به گزارش جمهوریت ;

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: با خروج نیروهای آمریکا از سوریه، داعش باردیگر احیا می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: “ما داعش را در سوریه شکست داده‌ایم. تنها دلیل من برای حضور در سوریه در دوران ریاست جمهوری این مسئله بود.” اما آیا رئیس جمهور راست می‌گوید؟ جنگ طولانی علیه داعش بر روی نقشه خوب پیش رفته است اما در میدان نبرد هنوز این روند چندان روشن نیست.

داعش بیش از ۹۵ درصد از سرزمین‌هایی را که در سال ۲۰۱۴ تحت کنترل گرفته بود، از دست داده است و نیروهای داعش به مناطق مرزی فرار کرده‌اند که به رودخانه فرات در مرز میان عراق و سوریه منتهی می‌شود. در آنجا نیروهای کرد با حمایت هوایی آمریکا توانستند افراط‌گرایان را از شهرها و روستاهای سوریه از جمله دیرالزور بیرون کنند.

دست کم ۲۵۰۰ داعشی باقی مانده‌اند اما با وجود تمام شکست‌ها این گروه هنوز این قابلیت را دارد که بار دیگر خود را احیا کند.

کردهای مسلح و با حمایت ارتش آمریکا در این نبرد پیروز شدند. نیروهای دموکراتیک سوریه در نبرد با داعش بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردان خود را در طول مبارزه‌شان برای بیرون راندن افراط گرایان از شرق سوریه از دست دادند.

اما در اوایل امسال جنگ علیه داعش کندتر شد و از سوی دیگر ترکیه نیروهایش را برای بیرون راندن شبه نظامیان کرد به شمال غربی سوریه اعزام کرد و آمریکا با اولویت بخشیدن به روابطش با ترکیه از هرگونه دخالت در این درگیری خوداری کرد. رهبران کرد پس از این اتفاق اعلام کردند که آنها برای آمریکا بیشتر از اینکه یک متحد دائمی باشند، یک متحد موقت و سربزنگاه هستند.

اکنون تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دستان ترکها را باز می‌گذارد تا حمله خود را علیه دشمن دیرین‌شان یعنی شبه نظامیان کرد تبار انجام داده و آنها را از این منطقه برانند.

همچنین تصمیم ترامپ در حالی اعلام شد که در مرکز عراق حملات علیه نیروهای نظامی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. در رقه یکی از دو پایگاه‌های سابق بزرگ داعش بمباران و حملات تک تیراندازان افزایش یافته است. حتی یکی از این حملات درست چند ساعت قبل از اعلام ترامپ در توئیتر اتفاق افتاد.

در واقع خروج آمریکا از سوریه یک هدیه چشمگیر برای داعش است. ممکن است داعش اینبار با قدرت بیشتری احیا شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=15086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰